
İsveçli lityum-iyon pil üreticisi Northvolt, Perşembe günü, Kanada’nın Quebec eyaletinde 5.2 milyar dolarlık dev bir fabrika açacağını açıkladı. Bu, Kanada eyaletine yapılan en büyük yatırım ve ülkedeki elektrikli araç pil üretim kapasitesindeki en yeni gelişme.
Montreal’in hemen dışında bulunan Northvolt Six fabrikasının inşasının ilk aşaması bu yıl başlayacak ve 2026’da faaliyete geçmesi bekleniyor.
Northvolt’un Kurucu Ortağı Paolo Cerruti Reuters’a toplam tutarın 3.2 milyar dolarını Northvolt yatıracak, yerel ve federal hükümetlerin her biri ise 1 milyar dolar katkıda bulunacak açıklamasında bulundu.
İlk aşama, 30 gigavat saat (GWh) üretim kapasitesi sağlayacak, daha sonra yatırımların 9 milyar dolara ulaşmasıyla 60 GWh’a genişleyecek projeye liderlik edecek Cerruti Northvolt Kuzey Amerika’nın CEO’su olacak.
Northvolt’un zaten birkaç Avrupa fabrikası var ve Asya üreticilerinin egemenliğine karşı koyabilmek için iç pazar pil endüstrisi oluşturan az sayıdaki oyuncudan biri.
Northvolt, 2017’den bu yana Avrupa’nın en büyük pil üreticisi olma hedefi doğrultusunda 9 milyar doların üzerinde borç ve öz sermaye topladı. Bunlar arasında geçen ay Kanada Emeklilik Planı ve Ontario Belediye Çalışanları Emeklilik Sistemi gibi yatırımcılardan gelen 1.2 milyar dolar da bulunuyor.
“Cerruti, “Bu sürecin başında 70 farklı siteyi inceledik.” dedi. “Ayrıca Amerika Birleşik Devletleri’ne de bakıyorduk ama sonunda Kanada birinci fabrika için tercih edildi.”
Sürdürülebilir enerjinin bulunabilirliği, nitelikli işgücüne erişim, doğal kaynaklara yakınlık ve hükümetlerin tutumu gibi faktörler kararın nedenleri olarak gösterildi.
Geçen yıl kabul edilen 369 milyar dolarlık ABD Enflasyon Azaltma Yasası (IRA), Northvolt gibi şirketleri Atlantik’in ötesine bakmaya yönlendirdi; cömert teşvikler ve daha ucuz enerji cazip geldi.
“Cerruti, “IRA endüstriyi şaşırttı.” dedi ve Northvolt’un yaklaşık bir yıl önce bir site seçim ekibi oluşturma kararı aldığını, süreci 2023’ün başlarında hızlandırdıklarını ekledi.
Northvolt’un BMW, Scania, Volkswagen ve Volvo Cars gibi çoğunlukla Avrupalı müşterilerle 55 milyar dolar değerinde sözleşmesi bulunuyor.
Cerruti, şirketin Kuzey Amerika’da da bir çekirdek müşteri (anchor customer) sağladığını ancak isimlerini açıklamaktan kaçındığını söyledi.
“Bu büyüklükte bir yatırım ve proje, bir çekirdek müşteriniz olmadan gerçekleşemez.” dedi.