Teknoloji Şirketleri Neden ‘Parlak Zekalı Ahmakları’ İşe Alıyor

Birinci sınıf bir teknoloji şirketi kurmak istiyorsanız büyük yeteneklere ihtiyacınız var ve buna sahip olmak bedelini ödemeye hazır olmalısınız.

En azından Dick Costolo böyle söylüyor. Eski Twitter CEO’su, TV spikeri ve yazar Suzy Welch’le yaptığı LinkedIn’de yayınlanan röportajda, başarılı olmak için teknoloji şirketlerinin “gerçekten birinci sınıf mühendisleri” çekmeleri gerektiğini söyledi. Bir teknoloji şirketini gerçekten bir teknoloji şirketi yapanların bu insanlar olduğunu ve kiloları kadar altın değerinde olduklarını ekledi.

Costolo, “Büyük bir mühendis ‘normal’ bir mühendisin 10, 30, 40, 50 veya hatta 100 katı değerinde olabilir. Bunlar en iyi şirketlerin aradığı çok özel mühendisler. Oyun da bu.” diye konuştu.

Costolo’ya göre bu büyük mühendisleri bu kadar özel yapan şey, mühendislikteki maharetleri ve teknik becerileri değil, yaratıcı düşünmeleri ve daha önce kimsenin çözemediği problemleri çözmeleri. Onlar, teknoloji mühendisliği dünyasının Einstein’ları.

Costolo bir teknoloji şirketi kurmak konusunda bir şeyler biliyor. Twitter’ı nefes kesen büyüme döneminden geçirmesi ve muhteşem halka arzını sağlamasıyla biliniyor.

Twitter’ın yavaşlayan büyümesi üzerine mızraklar ortaya çıkmaya başlayınca CEO’luk görevinden istifa eden Costolo, sağlık teknolojisi startup’ı Chorus’ta çalışmaya başlayarak genç bir teknoloji şirketi kurma oyununa geri döndü. Chorus; kullanıcıları spor, antrenman ve büyük fitness hedeflerini gerçekleştirmeleri için motive eden bir aplikasyon geliştirdi.

Yıldız mühendislere ağırlık verilmesi, Silikon Vadisi’nin sektörde yetenek çatırtısı olduğuna dair devam eden şikayetlerini açıklamaya yardımcı oluyor. Google, Amazon, Microsoft ve Twitter gibi büyük teknoloji şirketleri bile adaylar havuzunda yüzüyor. Büyük şirketler özel programlama dilini bilen insanlardan ziyade en özel yetenekleri bulmaya ağırlık veriyorlar.

Costolo, teknoloji şirketlerinin bu özel yetenekleri bulmak için agresif bir tutum sergilediklerini, üniversitelerde veya bazen liselerde bile gezinmeye başladığını söylüyor. Bulduklarında ise onları ikna etmek için tüm olanaklarını kullanıyorlar.

Costolo Twitter’ın CEO’su olarak kendisinin Princeton’daki bir son sınıf öğrencisini nasıl işe aldığını anlatıyor. Öğrenciyle konuşurken onu telefonla arayan tek büyük bir internet şirketi CEO’sunun kendisi olmadığını fark ediyor.

Nasıl olur da multi-milyarlık şirketlerin CEO’ları üniversite son sınıf öğrencilerini arar?

Costolo, “ben üniversitedeyken böyle şeyler olmuyordu,” diyor.

En iyi mühendisleri kapmak için rekabet tırmanırken bu programcılar, ödeme paketlerini, özellikle hisse senedi opsiyonlarını görüşmek konusunda daha bilgili hale geldiler.

Tahmin edeceğiniz gibi bütün bu yağcılık ve büyük maaş çeklerinin bazı sonuçları var. Bu gençlerden bazılarının egoları büyüyebiliyor. Costolo, tüzel bir kültür inşa etmek isteyen Vadi şirketlerinin bu yıldız mühendislerin karakterleri söz konusu olduğunda onları görmezden geldiklerini söyledi.

“Bu şirketlerin çoğu ‘parlak zekalı ahmaklara yer yok’ diyecek ve genellikle parlak zekalı ahmakları tercih etmeyecekler ancak birinci sınıf mühendislere sahip olmak istiyorsanız, hoş görmeniz gereken bir sürü şey var.” diye konuştu.

Bu, Silikon Vadisi’nin son günlerdeki durumu hakkında önemli ipuçları veriyor. Çoğu şirket, sıcak ve hoşgörülü bir yer olduğunu söyleyerek müşteri çekiyor. Fakat içeriden bazı insanların “bir korku kültürü” veya “yaralayıcı bir kültür” veya “agresif bir kültür” kurulduğuna dair iddialarını devamlı duyuyoruz. Eğer en değerli çalışanlardan bazıları aslında “parlak zekalı ahmaklar (jerk)” ise, bunun çalışma ortamına etkisi olacaktır.

Etiketler