“İlk günkü gibi devam etmek (It remains Day 1).” Amazon’un kurucusu ve CEO’su Jeff Bezos’un hissedarlara yazdığı 2018 mektubu bunu vurguluyordu. Şirketin şu anda 560.000 çalışanı ve 100 milyondan fazla Amazon Prime üyesi olmasına rağmen, Bezos Amazon’un asla bir startup gibi davranmayı bırakmayacağını hatırlatmak için yıllardır “1. gün” mantrasını tekrar ediyor.
İşte Bezos’un mektupta ve geçtiğimiz günlerde yapılan bir röportaj sırasında paylaştığı en yararlı bilgilerden bazıları:
1. Standartlar bulaşıcıdır.
Bezos, yüksek standartların içten gelen bir şey olduğuna değil, öğretilebilir olduğuna inanıyor. “Yeni bir kişiyi yüksek standartlar ekibine sokun, hızla adapte olacaktır.” diyor. “Bunun tam tersi de geçerli.”
Bir şirket veya ekip düşük standartlarla çalışıyorsa, yeni bir çalışan farkında olmadan iş ahlakını buna göre ayarlar. Ayrıca Bezos, bir alandaki yüksek standartların otomatik olarak başka bir alanda yüksek standartlara çevrilmediğini söylüyor — insanların “kör noktaları”nı keşfetmeleri önemli. Görevlerinizin bir listesini yapmayı deneyin, ardından güvenilir meslektaşlarınızdan hangi sorumlulukların en güçlü yanlarınız olduğunu söylemesini isteyin. Eğer konuşma sırasında listedeki belirli şeylerin yeri gelmezse, bu alanlardaki kişisel standartlarınızı nasıl oluşturabileceğiniz üzerine düşünmek yararlı olabilir.
2. Açık ve gerçekçi beklentiler belirlemek.
Standartlarınızı belirli bir alanda yükseltmek istiyorsanız, yapacağınız ilk şey o alandaki kalitenin nasıl bir şey olduğunun taslağını çıkarmaktır. İkincisi ise kendinizin ya da ekibinizin bu kalite düzeyine ulaşması için ne kadar çaba sarf etmesi gerektiğine dair gerçekçi beklentiler belirlemektir.
Örnek A: Bir Amazon şirket toplantısında tek bir PowerPoint sunumu göremezsiniz. Bunun yerine, ekipler herkesi toplantıya hazırlamak için altı sayfalık anlatı notları yazarlar. Bezos, yazarlar her zaman yüksek standartlara ulaşmak için gereken işin kapsamını tanıyamadığından dolayı bu notların kalitesinin büyük ölçüde değiştiğini söylüyor.
Bezos, “Bir hafta veya daha fazla zaman gerektiren yüksek standartlarda altı sayfalık bir notun bir veya iki günde hatta birkaç saatte yazılabileceğine inanıyorlar.” diyor.
3. Hizmet verdiğiniz kişilerle çalışmaya devam edin.
İster bir ürün ister bir hizmet satıyor olun, hizmet verdiğiniz kişiler söz konusu olduğunda asla bağlantıyı koparmadığınızdan emin olmak önemlidir.
Bezos, Amazon müşterilerinin durumundan haberdar olmak için e-maillerini hala halka açık gelen kutusundan (jeff@amazon.com) okuduğunu söylüyor. Bezos, başarı için müşterilerin söylediklerine odaklanmanın, rakiplerin yaptıklarına odaklanmaktan daha önemli olduğuna inandığını ve zaman zaman nerede hata yapıldığını görmek için müşteri geribildirimlerini şirket verileriyle karşılaştırdığını söylüyor.
Geçtiğimiz günlerde gerçekleşen George W. Bush Başkanlık Merkezi’ndeki liderlik forumunda Bezos, “Anekdotlar ve veriler çeliştiğinde, genellikle anektodlar doğru oluyor.” dedi.