Çin Hükümeti Online Oyunların Peşinde

Çin’in en başarılı oyun ve sosyal medya şirketi Tencent Holdings, oyun bağımlılığını beslemekten dolayı hükümet tarafından eleştirilmesi sonrasında zor zamanlar geçiriyor.

Devlet yönetimli People’s Daily, sürekli “negatif enerji” yayan bir “zehir” olarak nitelendirdiği Honor of Kings popüler mobil oyununa odaklandı.

Tencent, genç kullanıcıların oyuna harcadığı zamana sınırlama koyabilmek için birçok önlem getirmesine rağmen; Pekin’in getirmeye hazırlandığı, 28 milyar dolarlık oyun endüstrisine hükmedecek, sadece Tencent’i değil oyun pazarını etkileyen her şirketi etkileyecek kurallar kadar etkili olmayabilirler.

People’s Daily ve resmi Xinhua Haber Ajansı bu hafta, oyun geliştiricilerini daha iyi içerikler ve daha güçlü anti-bağımlılık önlemleri bulmaya çağırdı. Xinhua, tarihi figürlere çeşitli sanal güçler atayarak Çin tarihini çarpıttığını, anti-bağımlılık mekanizmasında yasal boşluklar olduğunu ve düzenleyici kurumların bu önemli meselelerin üstünde daha çok durması gerektiğini söyleyerek Tencent’in oyun tasarımıyla ilgili problemlere işaret etti.

Xinhua, “The Honor of Kings fenomeni, hızla büyüyen fakat kontrolsüz olan oyun endüstrimizin acı yönlerini ortaya çıkarıyor.” diye yazdı. “İlgili devlet birimleri, büyümesine yardım etmekle kalmamalı, aynı zamanda kontrolü sağlamak konusunda sert olmalıdır.”

Acil bir sosyal sorun

Pekin’e göre, Honor of Kings gibi oyunlar acil bir sosyal sorunu temsil ediyor. Çin interneti, indirmesi ücretsiz fakat  içinde ücretli sanal oyun öğeleri olan çok oyunculu çevrimiçi savaş oyunu Honor of Kings oynamak için ailelerinden para çalan ilkokul öğrencileri haberleriyle dolu. 2015 yılında piyasaya sürülmesinden bu yana 200 milyon oyuncuyu bir araya getiren ve dünyanın en iyi hasılat yapan mobil oyunu haline geldi. HSBC analistlerinin tahminlerine göre, sadece bu yılın ilk çeyreğinde Tencent’in toplam mobil oyun gelirinin %40’ına katkıda bulundu.

Bir rapor, düzenleyici birimlerin dikkatini çekti. People’s Daily’ye göre, Hangzhou’da 13 yaşındaki bir çocuk babasının kendisini oyunu oynamaktan vazgeçirmeye çalışması üzerine binanın üstünden atladı. Bacakları kırılan çocuğun babası The Beijing News’e yaptığı konuşmada, çocuğun Honor of Kings karakterleri gibi uçabileceğini sandığını söyledi.

Bu gibi olaylar, düzenleyici birimlerin çevrimiçi oyunlara yönelik olumsuz görüşlerini daha da güçlendirecek. 2008’de Çin, oyun bağımlılığını “klinik bir bozukluk” olarak ilan eden ilk ülke oldu. 2010’da Çin Kültür Bakanlığı ülkenin ilk anti-bağımlılığı yasasını çıkardı. Ertesi yıl, Devlet İdari Bürosu, Yayın, Radyo, Film ve Televizyon tarafından yönetilen sekiz devlet departmanı, tüm şirketlerin oyunlarında gerçek isim kaydı uygulamasını gerçekleştirmesini zorunlu hale getirdi.

Pekin’deki Çin Siyasal Bilimler ve Hukuk Üniversitesinde İletişim Hukuku Araştırma Merkezi direktör yardımcısı Zhu Wei, “Çin’in çevrimiçi oyun düzenlemesi gittikçe daha da sıkılaşacak.” dedi. “Honor of Kings’i eleştirerek Pekin, tüm oyun şirketlerinin yaratabilecekleri sosyal etki için ekstra maliyeti sırtlamasını istiyor.”

Zayıf dayatmacı kısıtlamalar

Şangay merkezli 86 Araştırma’da bir analist olan Charlie Dai’ye göre, güçlü sözlerine rağmen devlet bu kısıtlamaları yerine getirmek konusunda zayıf.  Genç oyuncular, kısıtlamaları atlatmak için sahte yetişkin çevrimiçi kimlik kartlarını kolayca satın alabiliyor. Alibaba’nın Taobao online pazarında yapılan bir araştırma, 10 ile 80 yuan arasında bir paraya Honor of Kins kilidini açan düzinelerce hizmet olduğunu gösterdi.

Analistler, ileride yetkililerin gerçek isimli kayıtlar konusunda daha da teşvik edici yaptırımlar uygulayacağını söyledi. Şirketler, genç oyuncuların referans video kliplerini ulusal kimlik fotoğraflarıyla çaprazlamak için yüz tanıma teknolojilerini kullanmakla yükümlü olabilir.

Gelecekteki tedbirlere, ailelerin çocuklarının oyunlarını kapatabileceği monitör sistemi de dahil olabilir. IHS Markit analisti Cui Chenyu’ya göre, yetkililer şirketlerden ilkokul öğrencisi olan oyuncuların yaptıkları oyun-içi alışveriş tutarlarını kısıtlamalarını isteyebilir.

Asya’da bu tarz önlemler emsali olmadan alınmıyor. Güney Kore’de 16 yaşın altındaki gençler, saat gece 12’den sonra çevrimiçi oyunlardan otomatik olarak çıkarılıyor. 2013’te video oyunlarına, kumar ve uyuşturucu gibi konulara ait olanlara benzer düzenlemeler getirilmesi bile düşünüldü. Video oyunlarının artıları ve eksileri üzerine hararetli bir tartışma başlatan bu teklif uygulanmadı. Ancak ertesi yıl hükümet, çevrimiçi poker gibi belirli kumar oyunlarına harcanan zaman ve para için bazı tedbirler aldı.

ABD’de 2009 yılında yapılan ve sonucunda video oyunları oynayan her 10 çocuktan birinin bağımlı olduğu açığa çıkan bir çalışmaya rağmen Batı’da böyle bir kısıtlama yok. Amerikan Psikiyatri Topluluğu’na göre “internet oyunu bozukluğu”‘nu resmi bozukluklar ana kılavuzuna koymadan önce daha çok klinik araştırma gerekiyor.

Zhu’nun dediğine göre, Çin’in gerçekten ihtiyacı olan şey bir derecelendirme sistemi. Batı’nın aksine, Çin’de, ESRB ve PEGI gibi bazı oyunların çocuklar için uygun olup olmadığı konusunda video oyunlarına ve uygulamalara yaş ve içerik derecelendirmeleri yapan, yaş tabanlı derecelendirme mekanizmaları yok. Son olarak da Zhu, Honor of Kings’in herkesin beğenisine açık olduğunu vurguladı.

“Tencent gibi büyük şirketler liderlik yapmalı” dedi. “Ve hükümet her firmayı zorlamak için uğraşmalı.”

Etiketler