Arkasında Birçok Başarılı İş Bulunan Felicis Ventures, 510 Milyon Dolarlık Yeni Fonunu Geçtiğimiz Günlerde Oluşturdu

Yaklaşık 15 yıl önce Aydın Şenkut tarafından kurulan, Menlo Park merkezli erken aşama risk sermayesi şirketi Felicis Ventures, yedinci ve en yeni fonunu 510 milyon dolarlık sermaye taahhüdü ile geçtiğimiz günlerde kapattı.

Bu miktar, Felicis’in 2018’de başlangıçta 270 milyon dolar sermaye taahhüdü ile kapatılan; ancak en sonunda 302 milyon dolar toplayan son fonunun neredeyse iki katı. Her iki fon da, 2006’da Google’ın eski uluslararası satış yöneticisi Şenkut’un 4 milyon dolarlık kişisel sermayesiyle yatırım yapmaya karar vermesi üzerine kurduğu Felicis’in başlangıçtaki durumuna göre muazzam büyüklükte.

Tabii ki, neredeyse her risk sermayesi fonu son yıllarda daha fazla büyüdü; çünkü birçok kurum hızla büyüyen özel şirket pazarına dahil olabilmek için yeni yollar buldu. Gerçekten de, koronavirüs korkusu aniden dünyanın dört bir yanındaki yaşamları altüst etmeye başlayana kadar, pazar ve para 2008’den beri büyük ölçüde yukarı yönde doğru hareket ediyordu. Acaba Felicis’e özel bir durum mu var; yoksa bu da sadece gelgit ile yükselen bir tekne mi, merak konusu.

Doğal olarak, her şirket size farklı olduklarını söyleyecek. Şenkut ve ortakları Wesley Chan, Sundeep Peechu, Victoria Treyger ve en yeni üyeleri Niki Pezeshki; “kırılgan olmayan” portföyler oluşturmayı önemsediklerini söylüyor. Felicis’in tanımladığı gibi, şirket portföyün genel esnekliğini arttırmak için kasıtlı olarak farklı kademeler ve coğrafyalar arasında ilişkisiz yatırımlar yapıyor.

Felicis’in, Silikon Vadisi’ndeki merkezi ve San Francisco’daki ofisi de dahil olmak üzere, sadece Bay Area’da ofisleri olmasına rağmen; bu stratejinin bir bölümü uzak bölgelere yatırımları kapsıyor. Avustralya’daki grafik tasarım firması Canva, Ottawa merkezli e-ticaret platformu Shopify ve Hollandalı ödeme platformu Adyen gibi uzun mesafeli yatırımlar tercih edildi; çünkü Felicis takip etmek istediği temaları belirledi ve bu temalarda rakiplerine göre en büyük avantaja sahip olan takımları seçti. Şenkut “%99’u saçma projelerle dolacak olan (küresel) ofisler istemiyoruz. Önce pazarı, sonra kurucuları seçiyoruz.” dedi.

Bu stratejinin açık bir şekilde çalıştığı görülüyor. Getirilerin büyük kısmı, her ikisi de halka açılan şirketler olan Adyen ve Shopify sayesinde. Ancak Felicis, kan testi şirketi Guardent Health’in halka arzı, giyilebilir teknoloji şirketi Fitbit ve çevrimiçi egzersiz servisi Pluralsight da dahil olmak üzere bir dizi çıkışlar (exit) yaptı.

Bunlara Ocak ayında Visa’nın aldığı Plaid, 2018’de Amazon’un aldığı Ring, 2016’da General Motors’un aldığı Cruise, 2012’de Cisco’nun aldığı Meraki ve en yakın zamanda Intuit’in aldığı Credit Karma gibi portföyündeki diğer şirketleri de ekleyebiliriz.

Daha büyük bir fonun dengeleri nasıl değiştirdiğine bakacak olursak;  Felicis’in daha önce 1 milyon dolardan 20 milyon dolara kadar çekler (bir tanesi 2018’de Guild Education’a yazıldı) yazdığını söyleyen Şenkut, şimdi 40 milyon dolara kadar çek yazabileceklerini söylüyor.

Bunu da Ocak ayı sonunda Verkada isimli bir iş güvenliği video şirketinin C serisi finansmanında, 1,6 milyar dolarlık bir değer biçilen şirketin 80 milyon dolarlık fon turuyla gerçekleştirdiler ve bu turu bizzat Felicis yönetti.

Diğer taraftan Şenkut, Felicis’in planının bu yolda devam etmek olduğunu söyledi, ki bu da büyük ölçüde kurucuların yolundan çekilmek anlamına geliyor.

Google’dan ayrıldıktan sonra çeşitli geleneksel yatırım şirketinde bir iş bulmaya çalışan ancak sürekli geri çevrilen Şenkut “VC’ler kendilerini abartma eğilimindedir.” dedi. Eski patronlarını hatırlatarak şu konunun altını çizdi: “Büyük bir karar verilirken veya büyük bir işe alım yapılırken yardıma ihtiyacı olduklarında kuruculara yardım edersiniz. Ancak şirketleri her zaman kurucular inşa eder. VC’ler Larry’ye (Page) ve Sergey’e (Brin) hiçbir şey söylemedi… Onlar bu yolculukta bulunabildikleri için şanslılar.

Etiketler