Bu Elektrikli Yol, Siz Arabanızı Sürerken Onu Şarj Ediyor

İsveç’in Lund şehrinin merkezine yakın bir caddede, yeni bir tür elektrikli yol döşenecek. Bir kilometre uzunluğundaki bir otobüs şeridinden geçen elektrikli bir ray, herhangi bir elektrikli araca monte edilebilecek bir teçhizat ile bağlanacak ve sürüş sırasında aküyü şarj etmeyi mümkün kılacak.

Teknolojiyi geliştiren şirket Elonroad’un CEO’su ve kurucusu Dan Zethraeus, “Bu, sekiz yıl önce bir elektrikli araba satın almak istediğimde başladı ve çeşitliliğin çok az olduğunu düşündüm.” diyor. (İsmin, Elon Musk ile hiçbir ilişkisi olmadığını söylüyor.) Elektrikli araba yelpazesi gelişmeye devam ediyor – birçok otomobil artık fişe takılması gerekmeden önce 200 milden fazla sürüş gerçekleştirebiliyor. Yine de geleneksel şarj cihazlarından kaçınmak için hala birçok sebep var.

Bunun bir nedeni, akünün kendisi: Arabalar, kamyonlar ve otobüsler sürüş yaparken şarj olabilirse, aküler daha küçük olabilir. Bu, bir nehrin, yakındaki bir maden tarafından zehirlendiği Çin’deki Tibet köylerinde olduğu gibi madencilik işleminde çevreyi kirletebilecek lityum vb maddelerin daha az çıkarılması anlamına geliyor. “Aküler için ne kadar az malzeme kullanırsak o kadar iyi.” diyor. Lund Üniversitesi’nden araştırmacılarla birlikte startup, elektrikli yol altyapısının akülerin %80 daha küçük olmasını mümkün kılacağını tahmin ediyor.

Ayrıca aküler aracın en pahalı parçası olduğu için daha küçük aküler, elektrikli araçları daha ucuz hale getirecek. Akü maliyetleri hali hazırda düşüyor – 2022 yılına kadar elektrikli arabaya sahip olmak fosille çalışan arabaya sahip olmak kadar ucuz olabilir. Fakat aküyü küçültmek bu etkiyi artıracaktır.

Ayrıca, elektrikli yollar ya da otoparklarda bulunan aynı teknoloji, kendilerini şarj cihazlarına bağlayamayan otonom araçlarda sorunsuz şekilde çalışabilir. Karayollarında, aksi takdirde şarj edilmesi çok uzun süren elektrikli yarı kamyonlara güç sağlama konusunda yardımcı olabilir. Kalabalık şehirlerde, şarj istasyonlarının yer kaplama problemini çözebilir ve kişilerin elektrikli otomobil sahibi olmasını kolaylaştırabilir. Zethraeus, Çin ve Hindistan’da bu durumun özellikle doğru olduğunun altını çiziyor.

Bu tür bir altyapıya geçiş oldukça meşakkatli bir iş. Güç hatlarına bağlantılı olmayı gerektiriyor. Ancak şirket, rayların kendilerinin nispeten kolay bir şekilde kurulduğunu, çünkü yolu değiştirmek yerine asfalt üzerine eklenebileceklerini öne sürüyor. Ayrıca, bir araba ya da kamyon ana yoldan şarj edilebildiği ve sonrasında daha ileri gidebilmek için aküde depolanan elektriği kullanabildiği için her yola monte edilmeleri gerekmiyor. Zethraeus, “Bir araba elektrikli yolumuz üzerinde bir kilometre sürüş yaparsa, yolumuzdan aldığı enerjiyle iki kilometre daha sürüş yapabilir.” diyor. “Böylece toplamda üç kilometre sürüş yapabiliyor. Fakat sadece bir kilometrelik yükleme ücreti ödüyorsunuz.” Lund’da şirket, tüm otobüsler o rotayı kullandığından dolayı, yalnızca ana yolun elektrikli olması durumunda tüm şehir otobüslerinin çalışabileceğini hesapladı. Diğer bazı yaklaşımlardan farklı olarak, otobüsleri veya kamyonları şarj edebilen havadaki teller gibi, yoldaki raylar, rayla bağlantı kurmak ve onu etkinleştirmek için bir teçhizata sahip herhangi bir araçla çalışabilir.

Şehir, 2020 yılında gösteri yolunun ilk bölümünü inşa etmeye başlayacak.

Etiketler