La Casa de Papel Dizisinden Agile Bakış Açısı ve Scrum Takımlarına Dair Öğrenebilecekleriniz

Bu yazı konuk yazarımız Emre Güney; Pegasus, Dijital Kanal Yönetimi ve Büyüme Pazarlama Müdürü; tarafından yazılmış aynı zamanda kişisel Medium sayfasında da yayınlanmıştır.

Çağımızın uyuşturucusu Netflix’in son zamanlarda yüksek tempo pompaladığı ve eminim hepinizin de sosyal medyada arkadaşlarınızın storylerinde, snaplerinde pek çok kez karşınıza çıkan nefes kesici bir dizi var: La casa de papel.

Diziyi gergin ve heyecanlı bir şekilde seyrederken bir anda bir aydınlanma yaşadım; Profesör ve ekibinin aslında bildiğimiz Agile prensiplerle hareket eden bir Scrum takımına ne kadar benzediğinin farkına vardım.

NOT: Bu yazı bu konuyla alakalı. Henüz diziyi izlemediysen yazıyı burada okumayı bırak. Sık kullanılanlarına ekle. Seyrettikten sonra okursun.

Yazıyı okurken yüzünüzde tatlı bir gülümseme oluşması için arka planda çalacağınız şarkı (oynat tuşuna basıp sayfayı aşağı kaydırmaya başlayabilirsiniz):

Bi sn… bi sn… Agile ne olaki?

Agile (çevik), dünya üzerinde kabul edilen yöntemler arasında en hızlı ve güvenli proje geliştirme yaklaşımıdır. Şu anda dünyada irili ufaklı birçok şirket tarafından yoğun bir şekilde kullanılmaktadırlar.

Detay bilgi sahibi olmak ve 11 dakika 55 saniyesini ayırabilecekler aşağıdaki videoyu seyredebilirler:

Bu bakış açısının 12 önemli temel prensibi vardır.

Bu 12 temel prensipten birkaç tanesi hikaye boyunca dizideki ekip tarafından sıklıkla uygulanıyor.

Nedir bunlar?

  • Business people and developers must work together daily throughout the project. (Dizi boyunca profesör ve ekibi günlük koordinasyon halinde ve birlikte hareket ediyor)
  • At regular intervals, the team reflects on how to become more effective, then tunes and adjusts its behavior accordingly. (Ne zaman ekip bir çıkmaza girse mutfak gibi bir odada bir araya gelip davranışlarını değerlendirip nihai product value’dan uzaklaşmamak için retrospective yapıyorlar)
  • Welcome changing requirements, even late in development. Agile processes harness change for the customer’s competitive advantage. (Hikaye boyunca planladıkları detaylar konusunda sapmalar oluyor fakat bu değişen şartlara çok çevik şekilde adapte oluyorlar)

Biraz da scrum takımlarındaki rollere bakalım

Rollerin detaylarına girmeden etkili bir scrum takımının olmazsa olmaz 3 prensipi vardır:

  1. Ortak bir hedefe koşar
  2. Aynı norm ve kuralları benimser
  3. Birbirine saygı gösterir

Hikaye boyunca tüm takımın bu 3 temel karakteristiği barındırdığını gözlemliyoruz (her ne kadar son maddeyi zaman zaman ihlal etseler bile ilk madde her zaman onları hizaya sokuyor:) )

Agile Scrum takımları ana 3 role sahiptir:

  1. Product Owner
  2. Scrum Master
  3. Cross-Functional Scrum Team

Product Owner:

Product Owner temel olarak geliştirilecek ya da mevcut olan ürünü sahiplenen, yöneten kişidir. Aynı zamanda yazılım geliştirme ekibinin hangi işleri yapacağını yapılacak işin önceliği ve değerine göre belirleyen kişidir. Product Owner’a bu anlamda önceliği sağlayacağı faydaya göre belirlenmiş işlerin sıralı bir listesini içeren Product Backlog’un yöneticisi olduğunu da söyleyebiliriz. Bu süreç içerisinde Scrum Master tarafından teslim edilen sprintlerin işlevselliği ve kabul edilebilirliğinin kararını verir ve ürünün faydasına göre bir yön çizer.

Elbette Profesör 🙂

Bizim Product Owner’ımız Backlog’unu titizlikle yöneten elbette Profesör

.

Scrum Master:

Çevik projelerin başarısızlık nedenleri arasında proje yönetiminin usulüne uygun şekilde yapılmaması ve yöntemlerin rol ve toplantı gibi bileşenlerinde keyfi değişikliğe gidilmesi sayılabilir. Örneğin Scrum‘da var olan ScrumMaster rolü gereken itibari görememektedir. Genelde Scrum Master’lık rolü ya sadece kağıt üstünde kalmakta ya da role gerektirdiği kadar zaman verilmemektedir.

Scrum Master rolü üreten değil destekleyici bir roldür. Bu sebepten dolayı birinci sınıf görev olarak görülmemektedir. Bununla birlikte aşağıda belirtilen görevler göz önünde bulundurulduğunda Scrum Master’ın görev alanının yatay ve dikey eksende oldukça geniş ve itibar gerektiren bir olduğu görülmektedir.

Scrum Master’ın başlıca görevleri aşağıdaki gibidir:

  • Scrum sürecinden sorumlu olmak
  • Engelleri ortadan kaldırmak
  • Product Owner’ı eğitmek ve yönlendirmek
  • Takımı korumak
  • Takıma koçluk ve hizmetkar liderlik etmek
  • Yüksek performanslı takım olunmasını sağlamak

Scrum Master olarak akla kim geliyor? 🙂

Elbette Berlin 🙂 Her ne kadar hikaye boyunca Scrum Masterlığın gereksinimlerini yerine getirirken ekseninden sapmalar yaşasa da takımını korumak, koçluk ve hizmetkar liderlik etmek konusunda kimse eline su dökemez. Hele son bölümü düşünürsek….

Cross-Functional Scrum Takımı

Scrum Takımı kendi kendini yönetir. Push yöntemiyle çalışmaz aksine pull yöntemiyle çalışır. İşi kendisi alır ve geliştirir.

Scrum Takımı bir sprinte alınan bütün işleri tamamlayacak özelliklere sahip kişilerden oluşturulur.

Scrum Takımı üyeleri T şeklinde yetkinliklere sahiptir. T’nin anlamı aşağıya doğru uzanan çizgi yani kişinin uzmanlık seviyesi olan konular kadar T’nin üst çizgisi yani uzman olmadığı ama yetkinliği olduğu konuların bulunmasıdır.

Bizim takımı incelediğimizde:

  • Güç gerektiren işleri yapması için Oslo ve Helsinki’nin
  • Yazılım ya da bilişim gerektiren işler için Rio’nun
  • Tünel işleri için Moscow’un
  • Joker görevi ile Tokyo ve Denver’in
  • Üretim için Nairobi’nin farklı farklı işlere hizmet etmesi gerektiren görevleri var.

Fakat bir araya gelince her zaman ortak bir amaca hizmet ediyorlar. Sprinte aldıkları işleri tamamlayacak T şeklinde yetkinlikere sahipler.

Hikaye boyunca otonom ve bütün işleri tamamlayacak özelliklerle hareket ediyorlar.

Yazı boyunca kullandığım benzetmeler elbette birebir doğru değil. Bu yazıyı yazmaktaki amacım da tamamen %100 aynı benzerliği yakalamak değil. Agile bakış açısı ve agile şemsiyesi altındaki scrum metodu son yıllarda inanılmaz şekilde popülerliğini artırıyor. Her ne kadar yazılım geliştirme kök sebeplerine bir çözüm olarak ortaya çıksa da agile prensipler ve lean bakış açısı tüm işlerinizde (ev tadilatından, pazarlama süreçlerinize) pratik edebileceğiniz ve faydasını göreceğiniz kavramlar.

Bu yazıyı yazmaktaki amacım sadece bu konuda küçük de olsa bir farkındalık oluşturabilmektir.

Yazıyı beğendiysen paylaşmayı unutma 🙂

Diziye izleyenlere de bonus hatırlatma:

Etiketler