Çamaşırlarınızı 3 Dakika İçerisinde Katlayabilen Robot

Gal Rozov’un basit ama çok güzel bir hayali var. Bizi ev işlerinin en sıkıcı ve en monoton olanından kurtarmak istiyor: Çamaşır katlamak.

“Karım hep dünyadaki en kötü çamaşır katlayıcı olduğum konusunda şikayet eder; haklı da. Bu işten nefret ediyorum. Çok sıkıcı. Çamaşır makinamız, kurutucumuz, süpürgelerimiz ve bulaşık makinelerimiz var. Pekiyi çamaşır katlayıcımız nerede? Neden hala yok?”

Bu konuda siniri bozulan tek kişi Rozov değil. Whirlpool adına Braun Research tarafından yapılan güncel bir ankete göre ev sahiplerinin yüzd 46’sı çamaşırlarını katlayacak bir ev aleti için sabırsızlanıyor.

Kendini bir teknoloji manyağı olarak nitelendiren Rozov, kendi kendine böyle bir cihaz icat etme yoluna koyuldu. “En azından yapılıp yapılamayacağına dair olasılıkları keşfetmek istedim.”

2010 yılında İsrail’deki yazılım geliştirme mühendisi işinden ayrılarak botunu geliştirmek için 2 yıl boyunca araştırmacılar ile çalıştı. 2012 yılında ABD’ye taşınarak Silikon Vadisi’nde bir robotik takımı ile çalışmaya başladı ve burada FoldiMate’i kurdu. 2013 yılına kadar robotik olarak çamaşır katlayan bir teknolojinin patentine sahip oldu. 2016 yılında ise aile ve arkadaşlarından aldığı yatırım turu sayesinde Rozov niyahet şirketin adını taşıyan bir prototip üretmeyi başarabildi.

“Katlama arkadaşı” olarak pazarlanan makine kuru çamaşırları katlıyor, yumuşatıyor ve onlara koku ekliyor. Boyutu Avrupai çamaşır makinesi büyüklüğünde ve 25 parçadan oluşan ortalama bir çamaşır yığınını katlaması yaklaşık 2.5 dakika sürüyor.

Rozov, “Tüm çamaşırlarınızı birkaç dakika içinde halledebiliyorsunuz. Size normalden yüzde 50 daha fazla zaman tasarrufu sağlıyor.” diyor.

Rozov bir yandan FoldiMate’in fiyatının yaklaşık 850 dolar olacağını tahmin ederken ibr yandan da ürün geliştirme ilerledikçe makinenin daha küçük ve daha ucuz hale gelmesini umuyor. “Teknoloji an be an evrimleşiyor.”

Tabii FoldiMate’in bazı sıkıntıları da yok değil. Şu anki model yalnızca tişörtleri, pantolonları, elbiseleri, etekleri ve havluları katlayabiliyor; iç çamaşırı ya da çorapları fazla küçük oldukları için henüz beceremiyor. Söz konusu boyut olunca 5 yaşındaki çocuğun kıyafetlerinden XXL giyen bir erkeğin kıyafetlerine kadar katlayabiliyor. Bebekler ise kendi başının çaresine bakmak durumunda.

“Bu basit bir ev aleti değil. Bu robotik bir alet. Evinize koyduğumuzda kolaylıkla kullanabileceğiniz noktaya gelinceye kadar geliştirilmesi ve basitleştirilmesi gereken hareketli parçaları ve mekanik elementleri var.”

Rozov’un çamaşır-bot alanında rakibi de var. 2015 yılında Japon startup Seven Dreamers kitlesel pazara yönelik olan tamamen otomatik çamaşır katlama makinesi Laundroid’i geliştirdi. Geçtiğimiz sonbaharda Seven Dreamers, Panasonic de dahil olmak üzere birkaç yatırımcıdan toplamda 60 milyon dolar yatırım aldığını açıkladı. Laundroid bir buzdolabı boyutunda ve bir parça kıyafeti katlaması yaklaşık 5-10 dakika alıyor. Ancak FoldiMate ile kıyasla bir büyük avantajı var: Her seferinde çamaşırları makineye tek tek koymak yerine tek seferde bir yığın kıyafeti makineye yerleştirebiliyorsunuz. Şirket henüz bir perakende fiyatı açıklamasında bulunmadı, ancak Laundroid’in önümüzdeki bahar aylarında Japon pazarında satışa sunulması bekleniyor.

Rozov bu rakibi karşısında endişeli gibi görünmüyor. Seven Dreamers’ın makinesinin böylesine büyük ve uluslararası pazara yoğunlaşmış olmasından ötürü FoldiMate’in ABD’deki avantajını koruyacağına inanıyor. Şu an için şirketin toplamda 10 çalışanı var ve tabii ki önümüdeki dönemlerde büyümeyi hedefliyor.

Geçtiğimiz yıl içerisinde FoldiMate bol bol konuşuldu. Bahar aylarında Plug and Play startup hızlandırma programına dahil olmuş, Haziran ayında ise Rozov, toplum ilgisini çekmek için bir video yayınlamıştı. “Kendi vizyonumuzu inşa ettiğimizde insanların onu isteyeceğinden emin olmak istiyorduk.”

Video viral oldu ve 150 milyonu aşkın izlenme sayısı ile FoldiMate’i Wired ve US Weekly gibi büyük mecralara taşıdı. Bir ay içerisinde şirketin sitesi, ön siparişlerin ne zaman açılacağını öğrenmek isteyen 100.000’i aşkın kişiden gelen üyeliklerle doldu taştı. Bugün bu sayı 195.000’e ulaştı. Bunlardan 7.500’ü çoktan ilk modelin teslimatı için yüzde 10 depozit ödemesinde bulundu bile.

“Üretim planımız konusunda yüzde yüz emin olmadığımız sürece ön siparişe açılmayacağız.” diyen Rozov, ABD’nin önde gelen üretici firmaları ile anlaşma aşamasında olduğunu da belirtiyor. “Tüketici beklentisi konusunda oldukça dikkatli davranıyoruz.”

Bu potansiyel müşteriler arasında 4’ü torpilli. Rozov, basit bir pantolonu katlamanın evde bir krize yol açmaktan çıkacağı günü dört gözle bekleyen karısı ve 3 çocuğuna verdiği sözü tutmak zorunda.

Etiketler