Giyilebilir Cihaz Piyasasının 2016’daki Durumuna Bakış

Görünüşe göre giyilebilir cihaz piyasası zor bir dönemden geçiyor.

Aktivite ölçen akıllı bileklik Fitbit, geçtiğimiz günlerde akıllı saat üreticisi Pebble’ı satın aldı. Konuyu ele alan yazıların ortak düşüncesi, bu satın almanın Kickstarter kampanyasıyla başlayan Pebble’ın sonu olacağı yönünde.

Motorola’nın ürün geliştirme müdürünün açıkladığına göre “akıllı saatin piyasada yeteri kadar satmaması” nedeniyle Motorola, yakın zamanda yeni bir Moto akıllı saat üretmeyi düşünmediğini duyurdu. LG ve Huawei de bu alana yakın gelecekte yeniden girmeyeceklerini doğruladılar.

Mayıs ayında Jawbone da fitness bilekliğinden vazgeçtiğini duyurmuş ve böylece bu alanda kalan tek ürün Microsoft Band 2 olmuştu.

Bu sırada Apple ve Samsung ise liderler olarak Apple Watch 2 ve Samsung Gear S3 ile seslerini duyurmuşlardı. Şimdi ise Fitbit’in Pebble’ı satın almasıyla rakipler işleri daha da büyütebilecekler gibi gözüküyor.

Hesaplamaları Yaparken

Satış rakamları, piyasanın dengesizliğini gösteriyor. IDC’nin en son verilerine göre 2016’nın üçüncü çeyreğinde geçen sene aynı zamanın satışlarına göre yüzde 51,6’lık bir düşüş görünüyor.

Bu uyumsuzluk, en çok Apple Watch’un piyasaya sürülüş tarihleri (Birinci Seri 2015’in 3. çeyreğinde yaygın bir şekilde satılırken İkinci Seri 2016’nın 3. çeyreğinin bitmesine 2 hafta kala piyasaya sürülmüştü) ve Samsung Gear S3’ün öngörülen zamanın dışında piyasaya sürülmesinden etkilendi.

Bu iki yıl arasındaki büyük uçurum bize şunu gösteriyor: bir akıllı saat yepyeni olmadığı sürece kullanıcılar satın almaya pek yaklaşmıyor.

Apple’ın CEO’su Tim Cook, Apple Watch İkinci Seri’nin tatil satışları ile “alışılmışın dışında” bir performans gösterdiğini ve “bu hafta ürünün geçmişindeki tüm haftalardan daha çok sattığını” söyledi.

Bununla beraber bütün giyilebilir cihaz piyasasının satışları toplamının (hem akıllı saatleri hem de fitness bilekliklerini içeren) 2016’nın 3. çeyreğinde artış gösterdiği açıklanmıştı ve Fitbit pazar payının yüzde 23’ünü elinde bulunduruyordu. IDC’nin kıdemli araştırma analisti Jitesh Ubrani, “Piyasada akıllı saatlerden; basit ve özel fitness cihazlarına yönelen büyük bir değişim gözlemliyoruz.” diyor.

Fakat Apple’ın akıllı saati tam olarak gözden düşmese ve fitness bileklikleri de beklenenden daha iyi bir performans gösterse de, hâlâ cevaplanması gereken sorular bulunuyor.

Tüketiciler Ne Diyor?

Direkt olarak müşteriden gelen yorumları incelemek, bize piyasayla ilgili daha iyi bilgiler verebilir. Gartner’ın ‘2016 Personal Technologies Study’ isimli anketinin sonuçlarına bakarak bunu daha iyi yapabiliriz.

Bu anket; internet üzerinden Avustralya, İngiltere ve Amerika’dan 9.592 tüketicinin katılımıyla bu yıl Haziran-Ağustos ayları arasında, tüketicilerin giyilebilir cihazlarla ilgili düşüncelerini daha iyi anlamak amacıyla yapılmış.

Akıllı saat henüz “yeni alışılma” evresinde olup ankete katılanların yüzde 10’unun sahip olduğu bir ürünken, fitness bileklikleri “yaygınlaşma” döneminin başında olup ankete katılanların yüzde 19’unda bulunuyor.

Fakat burada önemli nokta kullanıcıların bu cihazları ne kadar yavaş bir biçimde alması değil, ne kadar hızlı bu cihazları kullanmayı bıraktıkları.

Akıllı saatler için kullanımın bırakılma yüzdesi 29 oranındayken fitness bileklikleri için de yüzde 30 oranında. Kullanıcıların genellikle bu cihazları kullanmayı bırakma nedenleri cihazı işlevsel bulmama, cihazdan sıkılma veya cihazın kırılması oluyor.

Ankete katılanların yüzde 29’u ise fitness bilekliklerinin görünüşünü beğenmediklerini ve bu yüzden alma ihtiyacı hissetmediklerini söylemiş.

Bir Uzmanın Gözünden Analiz

Düşük satışlara rağmen kullanım oranları artıyor. Amerika’da akıllı saat kullanımı geçen yıl yüzde 8 iken bu yıl yüzde 12’ye çıktı. Fitness bilekliği kullanımı ise geçen yıl yüzde 17 iken bu yıl yüzde 23’ü buldu.

Gartner’ın araştırma direktörü Rachel McIntyre, “Genellikle oyuna ilk katılan firmalar piyasadaki en başarılılar olamıyor… Motorola akıllı saatlerde pek başarıyı yakalayamadı ve Pebble da küçük bir startup olmaktan çıkıp markasını büyütmekte güçlükler çekti.”

Ayrıca McIntyre, Tim Cook’un söylediği gibi 4. çeyreğin Apple açısından muazzam olacağını düşünüyor.

“Apple Watch için bastırılmış bir talep vardı. Tatil sezonunda Apple Watch serilerinin satışının kuvvetli olacağını düşünüyorum.”

Giyilebilir cihaz teknolojisinde de mesaj, diğer teknolojilerde oluğu gibi oldukça açık: benimsenme biraz zor olsa da, toplum bu teknolojiye alışınca hayatlarımızdaki yeri çok büyük olacak.

Bu birincisi, ikincisi ise: Apple’a karşı bahse girmeyin 🙂

Kaynak: Mashable, IDC

Etiketler