Daha Çok İnsan YouTube’dan Müzik Dinliyor, Ama Sanatçılar Daha Az Kazanıyor

YouTube’un ödeme sistemi, çoktan gizli olmaktan çıktı. Şimdilerde yeni araştırmalar gün yüzüne çıkıyor ve YouTube’un aslında çok da para kazandırmadığını ortaya çıkartıyor.

MIDiA araştırma firması tarafından elde edilen son bilgiye göre, 2015 yılında YouTube hak ödemeleri, bir önceki yıla göre yüzde 11 artarak 740 milyon dolara ulaşmış. Ancak toplam gösterim sayısı da aynı zamanda yüzde 132’lik bir artış göstermiş. Bu da, yayın-başı oranlarının 2014 ve 2015 yılları arasında 0,0020 dolardan 0,0010 dolara düştüğünü gösteriyor.

Eğer YouTube’un ödeme oranları, bir önceki yılda olduğu gibi 2015 yılında da aynı kalsaydı, hak sahiplerine olan ödemelerin iki katına çıkması gerekirdi.

Raporu hazırlayan analist Mark Mulligan, “Müzik sektörü, YouTube ile daha iyi bir anlaşmaya varsa bile, müzik hiçbir zaman bu ortamda refaha ulaşamayacak. YouTube büyük bir ihtimalle yayın başına oran ödemesine geçmektense, müzik sektöründen çıkmayı tercih eder.” dedi.

Amerikan Kayıt Sektörü Birliği CEO’su Cary Sherman ise durumu şu şekilde özetliyor: “Dünyanın en büyük talep-üzerine müzik hizmeti olarak YouTube, ‘uyar-ve-kaldır’ anlayışını benimseyerek, gerekli düzenlemeleri destekleyen bir rol model olabilir, hatta gönüllü olarak sanatçılar için hem daha adil ödeme, hem de müziğin ticaretleştirilmesi üzerinde daha geniş kontrol alanı sağlayacak politika ve uygulamalar da getirebilir. Bunun yerine YouTube, ortadaki karışıklıktan faydalanarak korsancılık ile ilgili yapabileceğinden azını yapıyor ve adaletsiz, düşük oranda telif hakkı ücreti ödüyor. Bu, böyle olmak zorunda değil.”

Rapordan ve genel olarak müzik sektöründen gelen eleştirilere rağmen YouTube’un morali bozulmamış gibi görünüyor. “Reklamlar sayesinde YouTube, müzik videolarının promosyonel maliyetini, müzik endüstrisine 3 milyar dolar kazandıran yeni bir gelir kaynağına dönüştürdü, ve bu gelir giderek büyüyor. YouTube’un yeni üyelik hizmeti YouTube Red sayesinde ise artık müzik sektörünün iki adet gelir kaynağı var. Bu iki kaynak, sektörde müzikten zevk alan insanların yüzde 100’ü üzerinden gelir kazanma olanağı sağlayacak.”

Ancak YouTube’un düşük ödemelerine sebep olan birden fazla faktörü var. YouTube’un yeni pazarlardaki yükselişi, bahsi geçen faktörlerden yalnızca bir tanesi: YouTube globalleştikçe, reklamverenler YouTube’a tıklama başına bu pazarlarda daha az para ödeyecekler, çünkü bu pazarlar, henüz değerli sayılmıyor. Mulligan bunu şöyle açıklıyor: “İnsanların odaklandığı nokta, YouTube’un müzik endüstrisini kandırdığı. Ancak durum, bundan çok daha fazlası. YouTube globalleştikçe, müzik sektörüne giderek daha az para gelecek.”

YouTube üzerinde müziğin acı çekmesinin bir diğer sebebi de ödemelerin, video başına değil, izlenme zamanına göre yapılması. Başka bir deyişle 15 dakikalık bir video yayınlayan bir blogger, 4 dakikalık bir müzik videosundan daha fazla reklam alacaktır, bu da bloggerın daha fazla para kazanacağı anlamına gelir.

Sorunu çözmek adına Mulligan, müzik sektörünün daha fazla reklam barındırabilecek daha uzun videolar yayımlayarak, YouTube ortamına uyum sağlamaya başlaması gerektiğini vurguluyor.

Etiketler