Polonya, Ulusal Oyun Endüstrisini Geliştirmek İçin Teşvik Veriyor

Polonya, komşusu ve geleneksel rakibi olan Rusya’nın ardından, Doğu Avrupa’daki ikinci en büyük oyun pazarına sahip ülke. Araştırma firması Newzoo, Polonya’daki pazarın geçen yıla göre %4,7 büyüme ile, 2015’te 408 milyon $ büyüklüğe ulaştığını raporladı. Ülkede 90’lı yılların başlarında Demir Perde kalkmadan önce böyle bir endüstri yokken, bugün oyun endüstrisinde 2.000’den fazla çalışana sahip.

Polonya hükümeti bu sürecin ilerlemesine öncülük etti. 2011’de o zamanın başbakanı olan Donald Tusk, başkan Barack Obama’ya ziyaretinde o zamanlar oyun pazarında 19. sırada yer alan video oyununu hediye etti.

Bu yılın Nisan ayının sonlarında ise Polonya, oyun stüdyoları için 20,46 milyon $ yatırım getirecek yeni bir pilot program başlattı. The Witcher adlı oyun serisinin başarısıyla, ülkenin en büyük ve en başarılı stüdyosu haline gelen CD Projekt Red, bu fonu kurmak için devletle çalıştı. Stüdyonun Ar-Ge yöneticisi Stan Just,  GamesBeat dergisi ile e-posta üzerinden gerçekleştirilen röportajında “Yenilikçi projesi olan ve belirlenmiş program parametrelerine uyan Polonya merkezli her oyun stüdyosu bu fondan yararlanabilir.” dedi.

Just şöyle devam etti: “Program, Ar-Ge sayesinde Polonya oyun sektörünün rekabet gücünü artırmayı amaçlıyor. Endüstride bulunup tecrübe kazanmış şirketlerdeki yenilikçi ruhu harekete geçirmek ve aynı zamanda yeni şirketleri de yenilikçi projelerde çalışması için cesaretlendirmek istiyoruz.”

Bu destek, geri ödeme şartı koşmuyor. Kapsam, geçerli masrafların %40 – %80’inin karşılanması olarak çiziliyor. Bu oran, şirketin büyüklüğüne, yürütülen araştırmaların türüne bağlı olarak değişiyor. Şirketin, kurumsal bilgiyi konferanslar veya bilim dergileri ile paylaşması ve yayması ise oranı artırabilecek ek bir kriter.

Program, birkaç yıl önce CD Projekt ve birkaç Polonyalı oyun stüdyosunun başlattığı sürecin bir parçası. Just, bunu şöyle açıklıyor: “2014 yılında, aralarında Techland, CI Games, 11 bit Studios, CD Projekt gibi en büyük ve en çok tanınanların bulunduğu oyun geliştirme şirketleri, “Polonya Oyun Antlaşmasını” oluşturdu. Amaç, daha iyi ekonomik koşullara erişmek ve böylelikle yerel endüstrinin yüksek kaliteli oyunlar üretmesini sağlamaktı. Bu girişim 2015’te Polonya Oyun Birliğine dönüştü. Birlik, bir fizibilite çalışması yürüttü ve programın oluşturulması için hükümete sunum yaptı.”

Program, başka ülkelerdeki benzer fonların en iyi uygulamalarını içeriyor. Ancak bir örneği alıp direkt olarak kopyalamıyor. Diğer Avrupa ülkeleri, ulusal oyun endüstrisini çeşitli şekillerde destekliyor. Polonya’daki program miktarı büyük bir destek gibi gözükse de, diğer ülkelerdekilere göre daha düşük kalıyor. Just konu hakkında: “Bu yılın Avrupa’daki en büyük destek programlarından biri olduğunu biliyoruz. Ancak Birleşik Krallık ve Fransa’da sağlanan destekten halen çok uzağız.” diyor.

CD Projekt’ bu aktiviteler ile, rakiplerini kendi yaratıyor gibi gözükebilir. Örneğin CD Projekt ile çalışan Techland adlı şirket, güçlü bir şirket olma yolunda ilerliyor. Yakın zamanda zombi oyunu olan Dying Light ile pazara girdi. Ancak durum, sanıldığı gibi değil.

Just şöyle açıklıyor: “Polonya oyun endüstrisi, ülkenin gayri safi yurt içi hasılasının çok küçük bir miktarını oluşturuyor. 2015 yılı için ancak %0,5’ini oluşturduğunu söyleyen raporlar var. Diğer yandan oyun endüstrisinin gelirinin %95’i ülke dışından geliyor. Bunların içinde dünyadaki en iyi oyunlardan bazıları var. Örneğin “The Witcher 3: Wild Hunt”, Yılın Oyunu Ödüllerinde, gelmiş geçmiş en çok ödül toplayan oyun oldu. Ayrıca modern ve yenilikçi olan bu pazar, önümüzdeki yıllarda çok hızlı büyüme potansiyeline sahip. Bu gerekçelerin Polonya hükumeti tarafından anlaşıldığını düşünüyorum. Böylelikle Polonya’daki potansiyeli iyi şekilde kullanabilmek için hepimiz çaba gösterebileceğiz.”

Görüldüğü gibi amaç, oyun endüstrisinin ezici gücünü yaratmak.

Etiketler