Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, geçen haftaki F8 Uygulama Geliştirme Konferansındaki konuşmasının büyük bölümünü, Messenger içindeki chat botlarına ayırdı.
Yakında patates kızartması siparişi için Burger King ile, konser bileti için StubHub ile chatleşebileceksiniz. Ya da o günün en öne çıkan haberlerini dinlemek için bir haber organizasyonunu arayabileceksiniz.
Kulağa hoş geliyor değil mi? Zuckerberg de aynen sizin gibi düşünmüştür. Ancak mevcut botlar oldukça basit işler yapabiliyorlar. Piyasada işin abartılma durumu var. Aslında ilk ortaya çıkan teknoloji veya servisler için bu durum olağandır ve “hype” terimi ile adlandırılır. Facebook, Microsoft gibi teknoloji devlerinin “bir sonraki büyük şey ne olacak?” sorusuna yanıt aramalarının ve reklamcıların müşterilere yakınlaşmak için yeni teknolojik yöntemler aramalarının, bu hype’ın oluşmasında ana etkenler olduğunu söyleyebiliriz.
Mevcut botların pek de akıllı olmadıklarına değinmiştik. Örneğin CNN’in yeni botu size günün öne çıkan haberlerini sunabiliyor. Hatta hangi hikayeleri sevebileceğinizi bile tahmin edebiliyor. Ancak önceden tanımlı bir kaç komutun dışına çıkarsanız, ” ¯\_(ツ)_/¯” gibi anlamsız bazı hata mesajları ile karşılaşıyorsunuz.
Bir diğer örnek, Facebook’un hava durumu hakkında bilgi veren botu Hi Poncho. İlk sürümde, geceki hava durumu sorduğunuzda, sizi umursamayabiliyordu. Bu yazılımsal hata (bug) sonradan düzeltildi.
Geçen hafta ortası itibari ile piyasada duyurulmuş ve bir markaya ait olan bot adedi 40 idi.
Bu açıdan, henüz botların sezgi ve akıl sahibi olmaları tehdidi ile karşı karşıya olmadığımızı söyleyebiliriz.
Aslında bu yeni botlar size tanıdık gelecektir. İnternetten önceki zamanlarda Moviefone’un otomatik telefon hattı veya AOL’un SmarterChild adlı anlık mesajlaşma robotunu hatırlayın. Bugünkü botların bunlardan çok farklı tarafı yok.
Fark yaratabilecek şey ise, yapay zeka konusunda yaşanan dönüşüm.
Forrester Research adlı araştırma şirketinden Julie Ask: “Altında yatan teknoloji oldukça karmaşık. Bot servislerinin iyi olanları, yapay zeka ve detayları kullananlar olacak. Tüketiciler, kendilerine saçma sorular soran makinelerle sohbet etmek istemiyorlar.” diyor.
Botlar geliştikçe, kullanıcı davranışları hakkında daha çok şey öğrenecekler. Facebook üzerindeki geçmişinizi inceleyerek kişisel bilgilerinizi kullanacaklar. Böylelikle sizinle ve kendi aralarında, daha doğal şekilde etkileşimde bulunabilecekler. Facebook, bunu sağlayabilmek için yapay zeka sistemi olan M’i, uygulama geliştiricilere açmıştı.
CNN’in botunu geliştiren Outbrain adlı şirketin üst düzey yöneticisi John LoGioco ilerisi için şöyle diyor: “Bir müşteri seyahat planları ile ilgili olarak bir havayolu şirketi ile chatleşirken, bir bölge ile ilgili belli bir soru sorabilir. Havayolu şirketi, o anda CNN botunu devreye alıp o bölgenin politik durumu vb. ile ilgili bilgi verebilir.”
CNN’in botunun şimdilik üzerinde yoğunlaştığı konu, insanların neyi seveceğini tahmin edebilmek. LoGioco bu konuda patentleri olduğunu belirtiyor. Eğer spor ve teknoloji seviyorsanız ileride, “Sizi yeniden görmek güzel. İşte spor ve teknoloji alanında ilginizi çekeceğini düşündüğümüz on haber” şeklinde karşılayacaklarını söylüyor.
Aynı konsept, sizin hangi tip ürünleri sevdiğinizi bilecek e-ticaret sitelerine de uygulanabilir.
Facebook’un botları sizinle istemediğiniz zamanda ve şekilde sohbet başlatamıyorlar. Ancak gün gelir de botlar spamcı gibi davranmaya ve sizi rahatsız etmeye başlarsa, Facebook üzerindeki “blokla” tuşu işinize yarayabilir.