Risk Sermayesinin Peşini Bırakmanız İçin 7 Sebep

ABD’de her yıl yaklaşık olarak 600,000 yeni işletme kuruluyor. Harvard Business Review’ın araştırmalarına göre ise bu işletmelerin yalnızca yüzde 1’i, başarılı bir şekilde Venture Capital (VC – Risk Sermayesi) elde ediyor.

Bu elit kulübe dahil olmanın getirdiği hissiyat mıdır, yoksa milyarlık sermaye olmadan bir işletme kurmanın imkansız olduğu yanılgısı mıdır, bilemiyoruz, ancak çoğu startup kurucusu, VC ve melek yatırımcıların ikna çabaları altında adeta hipnotize oluyorlar.

Belki de doğrudur: Erişemediğimiz şeyleri istiyoruz. Ancak yine de enerjinizi, işletmenize yüklenerek müşteri çekmeye harcarsanız, başarılı olma ihtimaliniz risk sermayesi arayıp bulmaktan daha yüksek.

İşte size bu Silikon Vadisi hazinesinin peşini bırakmanız için 7 sebep:

1. Pazardaki ihtiyacınızı henüz kanıtlayamadınız.

Tabii ki bir pitch’iniz, işletme planınız ve finansal öngörüleriniz var. Ancak bunlar adı üstünde, yalnızca öngörü. Şirketinizin geleceğini ve başarısını tamamen hipotezler üzerine temellendiriyorsunuz.

VC aramadan önce sattığınız şeyin alıcısı olduğunu kanıtlayın. Kullanıcılar ile konuşarak zaman geçirin ve istedikleri şeyi vermeye odaklanın. Pazardaki yerinizi bulmak için zamanınızdan yatırım yapın, ancak ondan sonra yatırımcılardan size zamanlarını vermesini isteyebilirsiniz.

2. Kontrolü kaybediyorsunuz.

VC’leri garantilediğiniz zaman tamamen onların kontrolü altında olursunuz. Çoğunluk hisse sahibi olsanız bile özkaynakların, karın ve kontrolün bir kısmını, sizden daha farklı şirket vizyonuna sahip bir yönetim kuruluna devretmiş oluyorsunuz.

Çoğu durumda VC’leriniz, oy kullanabilmek, anahtar kararları veto edebilmek ve şirketin geleceğini doğrudan etkileyen kararlarda söz sahibi olabilmek adına yönetim kurulunda en az bir koltuk isterler. Yine bu kişiler sizi ve takımınızın üyelerini kovma hakkına da sahipler, bu da başlatmış olduğunuz firmadan kovulabileceğiniz anlamına geliyor.

3. Müşterinize değil, yatırımcınıza odaklanıyorsunuz.

Kontrolü elden çıkarmak demek, yeni sorumluluklar almak demektir. Önceliğiniz, artık mütşeriniz değil; çünkü yatırımcılar her daim öncelik olmayı beklerler. Anlaşma kapsamında bahsi geçen şartlar arasında VC’lerin, özsermayenin zayıflatılmasına karşı koruma, kar hissesi, tasfiye tercihlerinde değişiklik, zorunlu amortisman gibi, çoğu ortağın bile erişemeyeceği şartlar da olabilir.

Bloomberg Business’a göre ise bazı ekstrem durumlarda, VC’lerin, onlara kötü haberi zamanında vermediğiniz için sizi ve sahip olduğunuz her şeyi dava etme hakları bile var.

4. Para kazanmak yerine para topluyorsunuz.

Venture capital elde etmekteki en büyük ironi, yatırımcıları yakalamak için ne kadar çok zaman harcadığınızdır. Ne de olsa bu zamanı, yatırımcı yerine müşteri yakalamak için harcayabilirsiniz. Bir VC peşinde geçirdiğiniz her dakika, harika bir işletme yaratmak için harcamadığınız bir dakikaya eşittir.

5. Yakma hızınız çok yüksek.

Yakma hızı nedir? Hemen açıklayalım: Bir şirketin, özellikle de risk sermayesi almış bir şirketin, gelire oranla ne kadar para harcadığıdır.

CEO Maren Kate’in ve şirketi Zirtual’ın düşüşünün viral hikayesini duymuş olabilirsiniz. Kitaplarında gözden kaçırılmış küçük bir hata sebebi ile bir anda tüm operasyonlarına son vermişti. Aslına baktığınızda işin özü şu: Şirket, yakma hızı ile nasıl başa çıkacağını çözemedi ve iflas etti.

6. Dayanıklı işletme yönetmek için gereken çabayı kaybediyorsunuz.

Başkasının parasıyla oynarken çoğu startup kurucusu, paranın daha az gerçek geldiğini itiraf ediyor. Yatırımcı ve girişimci Gary Vaynerchuk, “Baktığım tüm işletmelerin yüzde 25 ile yüzde 50’si, çok savurgandı.”

7. Nihai amacınız, sürdürülebilir bir şirket kurmak yerine çıkış odaklı.

Eğer nihai amacınız kardan çok büyümeyse, o zaman daha çok para toplamanın getirdiği döngüde sıkışıp kaldınız demektir. VC’lerden daha çok para elde edemediğiniz andan itibaren, şirketiniz büyük bir ihtimalle patlayacaktır.

Hipotezlere dayanarak başka insanların size inanmasını bekliyorsunuz. Ama bunun yerine sağlam bir iş modeline dayanıklı, karlı ve mutlu müşteri yaratan bir şirkete sahip olabilirsiniz.

Etiketler