Uber, Mobil Uygulama Dünyasına “Sürüş Talebinde Bulun” Butonu Sunuyor

Uber, yeni büyüme stratejisi kapsamında mobil uygulama dünyasına “Sürüş Talebinde Bulun” butonu sunuyor. Bugün devreye giren bu araç ile, iOS ve Android uygulama geliştirenler, birkaç satırlık kodla Uber SDK’yı devreye alabilecekler. Bu sayede kendi uygulamaları ile Uber’in uygulamasını gelişmiş seviyede entegre edebilecekler. Uber bu entegrasyonu kullanan uygulamalara, getirdiği her yeni müşteri için 5$ ödeme yapacak. Bundan önce benzer hizmeti sunabilmek için, standart olmayan entegrasyonlar ile uğraşmak zorunda kalınıyordu.

Uber bu hizmeti kullananlara, Lyft gibi rakip firmalarla entegrasyon gerçekleştirme yolunu kapıyor.

Uber söz konusu butonun, uygulama içindeki adreslerin veya sürüş amacı barındırabilecek alanların yanına konulmasını istiyor. Örneğin bir restoran uygulaması, şubesinin bulunduğu adreslerin yanına bu butonu koyabilir. Yürüyüş, bisiklet, toplu taşıma gibi seçenekler sunan bir ulaşım uygulaması, ek bir seçenek olarak Uber ile sürüş önerebilir. Benzer şekilde bir konser uygulaması, yeni duyduğunuz bir gösteri için hemen yola koyulmanızı sağlayabilecek şekilde butonu kullanabilir.

Kullanıcıyı basitçe Uber’e yönlendirmenin yanı sıra; biniş noktası, varılacak yer veya ne çeşit Uber hizmeti istendiğine ilişkin bilgiler de iki uygulama arasında taşınabiliyor. Yukarıdaki örnekleri düşünürsek restoran uygulaması, varış noktası olarak restoranın adresini Uber’e iletebilir. Bütçe kısıtını ön planda tutan kullanıcılara hizmet veren bir ulaşım uygulaması, pahalı bir hizmet olan Uber Black Var yerine daha uygun fiyatlı UberPool hizmeti istendiğini belirtebilir.

Buton kullanımına ilişkin politikada, Uber API ve ilişkili araçların, Uber hizmetlerine doğrudan veya dolaylı olarak rakip olabilecek firma veya uygulamalarla kullanılamayacağı belirtiliyor. Şirket bu kısıtlamayı, üçüncü parti uygulamalar içinden Uber hizmeti verilirken, Uber hizmet kalitesine uyumlu ve tutarlı şekilde verilmesi gerektiği için getirdiğini  iddia ediyor. Öte yandan bu kısıtlama, rakiplere karşı üstü örtülü bir saldırı olma özelliği de taşıyor. Slack gibi bazı hizmetler, anında Lyft sürüş rezervasyonu yapmanızı mümkün kılarken, Starbucks gibi bazı markalar, Lyft ile işbirliği içinde sadakat programları oluşturmuş durumdalar. İleride Lyft’in de bir API geliştirme durumu düşünülürse Uber’in politikası, ilk kendi API’ına üye olmasını sağlamaya yönelik.

Uber ilgili API’ını ilk Google Maps ile test etmiş, sonrasında Ağustos ayında OpenTable ve TripAdvisor gibi az sayıdaki iş ortağı ile devreye almıştı. Uber’in uyguladığı tek partner olma zorunluluğu politikasına rağmen, gruba Hilton gibi uygulamalar da eklendi. Öte yandan API’ı kullanabilmek için uygulama geliştirenlerin entegrasyon ile ilgili tecrübe sahibi olması, işin görsel kısmını kendinin yönetmesi, hata ayıklama ve deneme sürümü testlerini yapması gerekiyor.

Uber yeni “Sürüş Talebinde Bulun” butonu sayesinde, kendi API’ı ile entegrasyonu çok kolaylaştırıyor. Bir anlamda Facebook ve Twitter’ın “Beğen” ve “Takip Et” butonları ile uyguladıkları stratejiyi izliyor. İki şirket, ilgili butonlar sayesinde adlarını öne çıkartıp üye kazanabiliyor ve kendi uygulamaları için tüm web’den içerik oluşturabiliyorlar.

Benzer pek çok hizmetin bulunduğu pazarda Uber, potansiyel müşerileri rakibe gitmeden önce kendi uygulamasına üye yapma ve benimsetme çabasında. Bir yandan da mobil telefonda o an ne yapıldığından bağımsız olarak araç çağırmayı kolaylaştırmak istiyor. Uber, diğer uygulamalar içinde var olarak ve butonu el altında tutarak hem yeni kullanıcı kazanabilir hem de mevcut kullanıcıların sürüş adedini koruyabilir.

Uber’in bu konuda uyguladığı rekabete açık olmayan politika, talebe dayalı ulaşım endüstrisinde merhamet göstermeyeceğinin bir işareti olarak görülüyor.

Etiketler