Aaron Harris’ten Etkili Sunum Teknikleri

ABD’deki öğrencilere pek çok çeşitli konuda online ders hizmeti veren ve 2011 yılında Y Combinator’den yatırım alan Tutorspree’nin kurucu ortağı, CEO’su ve Y Combinator’un partneri Aaron Harris, kendi blogunda etkili sunum (pitching) teknikleriyle ilgili bilgiler verdi. İşte Aaron’ın dinleyicilerin dikkatini yüksek tutmanızı sağlayacak etkili sunum yapma teknikleriyle ilgili paylaştığı öneriler…

Konuşma:

– Yavaş konuşun ve açık ifadeler kullanın.

– Heyecanlı olun. Ezberlemiş bir ses tonuyla konuşmayın. Tonlama ve sesinizin alçalıp yükselmesi büyük fayda sağlar.

– Kısa ve öz konuşun.

– Dinleyicilere bakın. Her biriyle göz kontağı kurmak zorunda değilsiniz. Ancak bölge bölge insanlara bakarsanız gözlerinin içine baktığınızı düşünüp odaklanacaklardır.

– Fazla genelleyici bağlaçlar kullanmayın. Sürekli “yani” demeyin.

– Ne yaptığınızı bir an önce açıklayın.

– Bir değişiklikten bahsediyorsanız çok net olun ve nedenini anlatın.

– Sevimli olmaya değil açıklayıcı olmaya özen gösterin.

– Bir şaka yaptığınızda anlaşılmadığını düşünüyorsanız uzatmayın ve kısa kesin.

– Mütevazılık yapıp başarıları saklamayın. Aksine vurguyu başarıların üzerinde konumlandırın.

– Uzun uzun makale yazıyormuş gibi cümleler kurmayın. Kısa ve doğal bir cümle yapısı benimseyin.

– Normalde kullanmadığınız kelimeler kullanmayın.

– Örneklerinizde gerçek birinden bahsediyorsanız bunu belirtin. Model bir kişi olmadığını vurgulayın.

Çizelgeler/ Ölçüler

– Çizelgeler anlaşılması kolay tablolar olmalıdır. Bir çizelgede yalnızca bir bilgi verin. Çizelgeyi okumaya başladıklarında sizi dinlemeyi bırakacaklarını unutmayın.

– Kafa karıştıran bir grafik gösterirseniz insanlar kendilerini aptal gibi hisseder ve dinlemeyi bırakır.

– Büyümeyi gösterirken çizgi grafikler sütun grafiklerden her zaman daha etkilidir.

– Grafiklerde gerçek rakamlar kullanın. Sonuç olarak dinleyiciler grafiğin geneline odaklanır, rakamlara değil.

– Anormallikler mevcut ise mutlaka açıklayın.

– Gelir getirmeniz bekleniyorsa ancak farklı bir ölçü gösterirseniz yatırımcıları muallakta bırakırsınız.

– Toplam adreslenebilir pazarınız (Total Addressable Market/TAM) aşağıdan yukarı doğru olmalıdır. Yukarıdan aşağı değil. Yani bir anda ekrana büyük ve total bir rakam yansıtırsanız kullanıcıların dikkatini kaybedebilirsiniz. Ancak o rakamı elde etmek için neler yapıldığını anlattıktan sonra sonuca gelirseniz daha etkili olur.

 Slaytlar

  • Başlıklar slaytı özetler nitelikte olmalıdır.
  • Her bir slayt anlatmak istediğinizi bireysel olarak içermelidir ve bir anlam ifade etmelidir.
  • Dinleyicilerin dikkatlerinin dağılabileceğini unutmayın. Telefonuna bakmak için sunumdan 2 dk gözlerini uzaklaştıran bir dinleyici size geri döndüğünde rahatlıkla anlayabilmelidir.
  • İnce ve sevimli fontlar kullanmayın. Uzak mesafeden de rahatlıkla seçilebilen yazı tipleri tercih edin.
  • Ekran görüntüsü şeklindeki slaytları tercih etmeyin. Elbette kullanıcı deneyimiyle ilgili bir sunum yapıyorsanız ekran görüntüsü kullanın. Ancak başka konularda dinleyiciler ekran görüntüsünün detaylarıyla ilgileneceğinden sizi dinlemeyi bırakabilir. Slaytlarda sadece vermek istediğiniz bilgiler olsun.
Etiketler