BlaBlaCar Ülke Müdürü Esin İmer ile Pazar Sohbeti

Hepinize merhaba. Bugün DigitalTalks Pazar Sohbetleri’nde ülkemizde 2014 yılı Eylül ayından itibaren faaliyet gösteren paylaşım ekonomisinin (sharing economy) önemli markalarından BlaBlaCar’ın Ülke Müdürü Esin İmer ile birlikteyiz.

Merhaba Esin, iyi pazarlar.
Merhaba Ozan.

Tanımayanlar için biraz kendinden ve BlaBlaCar’dan bahsebilir misin?
1982 doğumluyum. 2004 yılında Koç Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra, iş hayatına Pirelli Lastikleri’nde Ticari Pazarlama Bölümü’nde başladım. Pazarlama tecrübesinin ardından, pazarlama ve proje yönetimi konularında uzmanlaşmak amacıyla Amerika’da UC Berkeley Üniversitesi’nin programına katıldım. Amerika sonrası 4,5 yıl kadar Google Türkiye satış departmanında, ardından, PUBLIK‘te Foursquare ve LinkedIn ürünlerinden sorumlu Satış Müdürü olarak görev aldım. Kasım 2014’ten bu yana da BlaBlaCar’ın 8. ofisi olan Türkiye Ofisi’nde Ülke Müdürlüğü görevini yürütüyorum.

2009 yılında ilk çalışanının alınmasıyla Fransa’da faaliyete başlayan ve şu an dünyanın en büyük şehirler arası yolculuk paylaşım ağı olan BlaBlaCar, aracında boş koltuklarıyla yolculuk yapan sürücülerle, aynı yöne gitmek isteyen yolcuları buluşturan bir platform. BlaBlaCar, yol masraflarını sürücü ve yolcular arasında paylaştırarak seyahati herkes için daha hesaplı hale getiriyor. Ayrıca, yolcu ve sürücülere, yeni insanlarla tanışarak eğlenceli bir yolculuk yapma fırsatı da sunuyor.

BlaBlaCar’da sistemin nasıl işlediğinden de bahsetmek isterim: Kullanıcılar, ücretsiz Android veya iOS aplikasyonlarını indirerek veya  www.blablacar.com.tr adresi üzerinden, Facebook hesapları ile BlaBlaCar’a üye oluyorlar. Email adreslerini ve cep telefonu numaralarını doğruladıktan sonra, isterlerse kendileriyle ilgili kısa bilgi de yazabiliyorlar.

Sürücüler, yolculuk planladıkları güzergahı ve tarihi seçtikten sonra, o yolculuk için masraf katkı payını belirleyerek, yolculuklarını yayınlıyorlar. Ayrıca araçlarıyla ilgili bilgileri de ekleyebiliyorlar. Üyelerimiz, her yolculuk oluşturduklarında, güzergaha göre önerilen masraf katkı payını görebiliyorlar. Önerilen rakamı biraz düşürmek veya yükseltmek kullanıcının elinde. Ancak sistemde her güzergah için sürücünün belirleyebileceği maksimum bir masraf katkı payı mevcut. Bunun sebebi, BlaBlaCar’ın, sürücülerin yolculuk boyunca oluşacak masraflarını yalnızca azaltmalarını ve kar etmemelerini amaçlayan bir yolculuk paylaşım platformu olması.

Yolcular ise gitmek istedikleri güzergah ve tarih doğrultusunda arama yaparak, yolculuk etmek istedikleri sürücüyle iletişime geçebiliyorlar. İletişime geçtikten sonra ise, yolculuk arkadaşlarını seçerek yolculuğu gerçekleştiriyorlar.Yolculuk sonrasında ise hem yolcular hem de sürücüler birbirlerine puan verip, yorum yaparak hem güvenilir bir topluluğun oluşturulmasına katkıda bulunuyor hem de bir sonraki yolculukta diğer üyeler tarafından tercih edilme şanslarını artırıyorlar. Sistemdeki bilgi doğrulamalarına ek olarak, puanlama ve yorumlar sayesinde topluluk, bir anlamda kendi güvenilik denetimini oluşturuyor.

 2014 Kasım ayından beri BlaBlaCar Türkiye ülke müdürüsün. Yanılmıyorsam Türkiye’de tam anlamıyla aktif faaliyetiniz senin gelmenle başladı. Nasıl gidiyor işler?
Esin İmerTürkiye’de 2014 Eylül ayında faaliyete başladık. Zamanlama açısından, lansmanı Kurban Bayramı’nın öncesinde yapmak, özellikle seyahat ihtiyacı olan kişilere daha hızlı ulaşmamızı sağladı. Böylece, BlaBlaCar kısa sürede büyük ilgiyle karşılaştı.

Her geçen gün Türkiye’deki kullanıcı sayımızın arttığını ve kullananların yüksek memnuniyetlerini görüyoruz. Üyelerimizden gelen yorumlar oldukça pozitif. Örneğin, ailesi Bursa’da yaşayan ve Kocaeli’nde okuyan bir üniversite öğrencisi kullanıcımız, BlaBlaCar’ın üniversite öğrencilerine; ailelerini daha sık ziyaret etme imkanı sunan hesaplı bir seçenek olduğunu ve yalnız yolculuk etmek yerine yolculuğunu sohbet ederek geçirmenin daha keyifli olduğunu düşünüyor. Ailelerinden uzakta yaşayan ancak hafta sonları ailesini görmek isteyen kullanıcılarımız da yolculuklarını paylaşarak hem yeni insanlarla tanışma fırsatı bulduklarını hem de yolculuk masraflarından tasarruf ederek ailelerini daha fazla görebildiklerini belirtiyor. Gezmeyi seven ve sık sık seyahat eden kullanıcılarımız ise BlaBlaCar’ın pratik, güvenilir ve hesaplı bir seçenek olduğunu düşünüyor.

Bizim de amacımız Türkiye’de şehirler arası yolculuklarda boş koltukların verimli bir şekilde kullanılmasını sağlayarak, her yaştan kullanıcılara alternatif bir seyahat imkanı sunmak ve hayatlarını kolaylaştırmaya yardımcı olmak.

Şu an yolculuk ilanı verenlerden veya yolculardan bir ücret almıyorsunuz değil mi? Öncelikli amacınız kullanıcı tabanının istediğiniz seviyeye gelmesi mi? Sonrasındaki planlarınız nedir?
Senin de dediğin gibi, Türkiye’deki kullanıcılarımızdan herhangi bir ücret almıyoruz. En önemli hedefimiz, kısa ve orta vadede, Türkiye’de BlaBlaCar kullanımını bir alışkanlık haline getirerek, kurmuş olduğumuz güvenilir topluluğun büyümesini sağlamak.

BlaBlaCar’a genellikle hangi illerden, hangi meslek gruplarından ilgi daha yoğun? Kadınların ilgisi nasıl?
Tüm dünyada, BlaBlaCar’ın farklı yaş gruplarından kullanıcıların ilgisini çektiğini söylemek mümkün. 18-25 yaş arası öğrenciler, 25-35 yaş arası genç çalışanlar ve 35 yaş üzeri kullanıcılarımız da mevcut. Türkiye’de ise kullanıcılarımızın büyük çoğunluğunu 18-34 yaşları arasındaki üyelerimiz oluşturuyor. Tüm dünyada, kullanıcılarmızın kadın-erkek oranı oldukça yakın. Türkiye’de ise erkek kullanıcı oranı biraz daha yüksek.

Şu an kaç kişilik bir ekip yönetiyorsun? Hangi hizmetleri Avrupa’daki merkezinizden alıyorsunuz?
Şu an BlaBlaCar Türkiye ofisinde iletişim, pazarlama ve topluluk yönetimine odaklanan 5 kişilik bir ekibiz. Fransa’daki merkez ofisimizde, diğer ülkelerdeki BlaBlaCar ekiplerine pazarlama, raporlama, iletişim, görsel tasarım, teknik anlamında destek veren global ekiplerimiz var. İhtiyaca göre bu ekiplerden de destek alıyoruz ancak ağırlıklı olarak lokal ilerliyoruz.

BlaBlaCar Avrupa dışında şu an sadece Meksika ve Hindistan’da faaliyet gösteriyor… İlerleyen dönemde mevcut faaliyet gösterdiğiniz ülkelere yenileri eklenecek mi?
BlaBlaCar hızla büyüyen ve gelişen bir şirket. Yakın zamanda, Macaristan merkezli Autohop adlı şirketin ve Almanya’nın en büyük yolculuk paylaşım şirketi olan carpooling.com’un alınmasıyla, BlaBlaCar’ın faaliyet gösterdiği ülke sayısı 19’a ve kullanıcı sayısı ise 20 milyona yükseldi. Önümüzdeki dönemde de var olduğumuz ülkelerde BlaBlaCar topluluklarını büyütüp güçlendirmek ve katkıda bulunacağımız yeni pazarlara açılmak hedeflerimiz arasında.

Eminim diğer ülkelerdeki yöneticilerle ve BlaBlaCar kurucuları ile çok yakın iletişim halindesin… Türkiye’ye özgü ne gibi konularla karşılaşıyorsunuz? Bizi farklı kılan noktalar var mı?
Şirketin değerlerinden bir tanesi “Daha fazla paylaş, daha çok öğren.” Bu değer doğrultusunda dediğin gibi hem diğer ülkelerdeki yöneticilerle hem de kurucularla çok açık bir iletişimimiz var. Her ülke kendi deneyimlerini ve başarılarını diğerleriyle paylaşıyor. Böylece faaliyet gösterdiğimiz tüm ülkelere uyarlanabilecek öğretilerimiz oluşuyor. Türkiye, kültür olarak Avrupa’dan farklı. Kullanıcılarımızın ihtiyaçları ülkelere göre değişiklik gösterebiliyor ve hem ürünü hem de iletişimimizi bu farklılıkları göz önünde bulundurarak yapmamız çok önemli. Pazarlama kanalları anlamında da Türkiye diğer ülkelerden farklılık gösterebiliyor. Bir ülkede çok iyi dönüş sağlayan bir pazarlama kanalı, hepsi için aynı performansı sergilemeyebiliyor. Yolculuk paylaşımı Avrupa’da çok uzun senelerdir var olan bir kavram. Bizim için ise henüz çok yeni. Dolayısıyla bu aşamada, üyelerimizin geri dönüşlerini almak ve tecrübeleri doğrultusunda önerilerini dinlemek bizim için çok değerli. Bu sebeple şu anda BlaBlaCar Türkiye’nin en heyecanlı aşamalarından birindeyiz.

Türkiye gibi cari açığı yüksek, enerjide dışa bağımlı bir ülkede, halkın özellikle kimi alanlarda tasarruf etmesi ve ek olarak değer yaratması gerektiğini düşünüyorum. O açıdan BlaBlaCar olarak yaptıklarınızı çok önemsiyorum… Paylaşım ekonomisi (sharing economy) hayatımızı ve birçok sektörü derinden etkileyecek gibi. Senin bu konudaki görüşlerin nedir? Bizimle neler paylaşmak istersin?
BlaBlaCar paylaşım ekonomisinin ulaşım sektöründeki en güzel örneklerinden biri. BlaBlaCar’da gerçek bir paylaşımdan bahsediyoruz. Profesyonel olmayan sürücüler daha önceden planladıkları bir seyahat için, kendi seçtikleri yolcularla bir araya gelerek, yolculuk masraflarını paylaşıyorlar. Sistemde de sürücülerin kar etmelerini engelleyen bir çok önlem mevcut. Bizim amacımız yollardaki boş koltukları doldurmak, böylece üyelerimizin tasarruf etmelerini ve keyifli bir yolculuk yapmalarını amaçlamanın ötesinde, çevreye de daha saygılı davranmış oluyoruz. Artık çevreye daha duyarlı davranmak zorunda olduğumuzu biliyoruz. Toplumların tüketim davranışları da bu bilinçle doğru orantılı olarak değişim gösteriyor. Paylaşım ekonomisi, kazan-kazan temeline dayanıyor ve birçok alanda faaliyete geçtiğini gözlemliyoruz. Önümüzdeki birkaç sene içerisinde bence bu alanlar genişleyecek ve paylaşım ekonomisinin hayatımızdaki önemi daha da artacak.

Esin eklemek istediğin başka bir konu var mı?
İsmimizin nereden geldiğine ve Türkiye’de BlaBlaCar kullanıcılarının profiline dair enteresan bir bilgiyi de paylaşmak isterim.

BlaBlaCar kullanıcıları kayıt aşamasında, arabada yolculuk ederken ne kadar sohbet etmek istediklerine dair bir seçim yapıyorlar. Eğer sohbet etmeyi sevmiyorlarsa Bla, sohbet etmeyi seviyorlarsa BlaBla ve sohbet etmeye doyamıyorlarsa kendilerini BlaBlaBla olarak tanımlayabiliyorlar. Şirketin ismi de aslında buradan geliyor.

BlaBlaCar Türkiye ile ilgili en dikkat çekici istatistiklerden biri ne kadar sohbet etmeyi seven bir ülke olduğumuz. Türkiye’deki kullanıcıların %99’u kendilerini BlaBla veya BlaBlaBla olarak tanımlıyor. Bu da yolculukların bol sohbetli geçtiğine işaret ediyor.

Güzel bir bilgi oldu bu Esin 🙂 Değerli paylaşımların için çok teşekkür ederim. İlerleyen dönemde tekrar görüşmek üzere, iyi pazarlar diliyorum.
Teşekkürler, ben de tüm DigitalTalks okurlarına iyi pazarlar diliyorum.

Etiketler