Geleceğin Süpermarketinin Tepesinde Bir Çatı Çiftliği

Almanya’daki yeni pazar, bir akuaponik çiftliği ve bir seradan oluşuyor. 

Almanya’nın ikinci en büyük süpermarket markası REWE, locavore yöntemleri için yeni standartlar belirleyen Wiesbaden Market’i geliştirmek üzere İngiliz mimarlık şirketi Acme ile işbirliği yaptı. Süpermarketin tepesinde, alt kattaki mağazada satmak üzere yiyecek yetiştiren bir çatı çiftliği bulunuyor.

Mağaza, yerel olarak yetiştirilen ve hazırlanan ürünleri sergilemek için tasarlanmış büyük, açık bir pazar alanına sahip. Binanın içinde bir akuaponik çiftliği ve çatıda modüler bir sera bulunuyor. Mağaza, yerinde gıda yetiştirerek gıdanın yetiştirilmesi, taşınması, depolanması ve dağıtımı sırasında üretilen karbon emisyonlarını azaltmayı hedefliyor. Pazar, tekrarlanabilir bir prototip olarak tasarlandı. REWE, her mağazada belirli bir gıda türü yetiştirerek bu konsepti ülke çapında yaygınlaştırmak istiyor. 

Örneğin; Wiesbaden mağazası yaklaşık 10.000 kg taze balık ve 800.000 saksı fesleğen üretecek. Bu garip bir kombinasyon gibi görünebilir ancak fesleğen, kültür balıkçılığında kullanılan suyun filtrelenmesine yardımcı oluyor ve fesleğen bitkilerini gübrelemek için balık dışkısı kullanılıyor. Ayrıca mağaza az sayıda, yüksek mühendislik ürünü unsur yerine çok sayıda basit ahşap yapılar kullanılarak kurulumu basit ve uyarlanması kolay olacak şekilde tasarlandı. Ahşap yapılar, farklı büyüklükte ve biçimdeki pazarlara göre düzenlenebilmeleri için modüler olarak hazırlandı.

Mimarlara göre, “Her yerel pazar, yerel malzeme bağlamına yanıt vermelidir. Ahşap çatı, pazarın birleştirici unsuru olsa da çatının altındaki alanlar, binanın kendi bağlamında köklenmesi için tasarlanmalıdır.” Wiesbaden’de pazarın geri kalanının doğal ışık alan merkezi bir avlu etrafında açılmasına imkan vermek için balık çiftlikleri, depo, sera, fırın ve tıkla & topla (click & collect) iki bölümde gruplandırıldı.

Etiketler