Facebook – Google Duopolisinde Kısa Vadede Bir Değişim Gözükmüyor

ABD’deki dijital reklam harcaması konusundaki son öngörülere göre, Facebook ve Google’ın dijital duopolisi güçlü kalmaya devam ediyor.

Şubat ayında, duopolinin ABD dijital reklam pazarındaki payının 2019’da ve 2020’de küçük bir düşüş yaşayacağını tahmin etmiştik. Ancak hem Facebook hem de Google, 2019’un ilk yarısında beklentilerimizi boşa çıkardı. Şimdi iki şirketin bu yıl paylarının artacağını, 2020’de biraz düşeceğini ve 2021’de tekrar yükselişe geçeceğini düşünüyoruz.


Dijital reklam piyasası konsolidasyonu, durma konusunda çok küçük bir belirti gösteriyor. Duopoliyi bozmaktan ziyade, Amazon’un reklam işletmesi kendi payını uzun yoldan (long tail) artırarak piyasaya üçüncü bir dev olarak katıldı. Gelecek yılın sonuna kadar, Amerikan dijital reklam gelirinin neredeyse %70’i önde gelen üç reklam satıcısına ait olacak.

Ve bu sadece net bazda; reklam verenlerin bütçelerini nasıl tahsis ettiklerini düşündüğümüzde, muhtemelen daha da büyük paylar ilk üçün olacak. Örneğin Google’ın YouTube’u, brüt reklam gelirlerinin bir kısmını içerik oluşturanlara ödüyor. Ayrıca üç şirketin de harcamalarının bir kısmının kendileri üzerinden geçirdikleri programlı reklam kuruluşları var.

Bununla birlikte, üç şirket de onlarca eyalet yönetiminin ve federal kanun yapıcıların odağında. Çeşitli araştırmalara ilişkin raporlar, ABD dijital reklam pazarındaki pay sahibi şirketlerin incelenmeye devam edeceğini gösteriyor.

Bu şirketlerle daha iyi rekabet edebilmek için daha küçük yayıncılar, reklam verenlerin belli bir ölçekte hedef kitleye ulaşabilmeleri için konsolide olmakta ve ortaklıklar kurmaktalar. Kayda değer yatırımlar arasında Vox Media’nın New York Media’yı satın alması ve Vice’ın Refinery29’ı satın alması gösterilebilir. Ayrıca Vox Media ve The Washington Post, yayıncılık teknolojisi ve reklamla ilgili girişimlerini kendi başlarına hayata geçirmek için çalışıyorlar.

Bu yazı eMarketer’de yayınlamış ve DigitalTalks ekibi tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir.

Etiketler