Ikea, Tüm Faaliyetleri İçin Gereken Temiz Enerjiye Yatırım Yaptı

Son on yıl içinde Ikea’nın ana şirketi, yenilenebilir enerjiye yaklaşık 2,7 milyar dolarlık yatırım yaptı. Geçtiğimiz haftalarda şirket, ABD’deki iki büyük güneş enerjisi santraline ve Romanya’daki rüzgar santraline yaptığı yatırımların, bundan bir yıl sonra ulaşmış olmayı hedeflediği bir noktayı getirdiğini duyurdu: Şirket, yüzlerce perakende mağazası da dahil olmak üzere tüm binalarında kullanılandan daha fazla yenilenebilir elektrik üretebilecek.

Ikea Group’un baş sürdürülebilirlik sorumlusu Pia Heidenmark Cook, “Programın bir yıl ilerisindeyiz.” diyor. Şirket yenilenebilir enerji üzerinde çalışmaya başladığında doğrudan yenilenebilir enerjiye sahip olmak en mantıklı olanıydı ve Ikea mağazaları şimdi 900.000’den fazla güneş paneline sahip. Ayrıca tesis bünyesinde 500’den fazla rüzgar türbini bulunuyor. Şimdi, yenilenebilir elektriğin maliyeti hızla düştüğü ve daha pek çok proje mevcut olduğu için saha dışındaki santrallerin yayılmasında pay sahibi haline geliyor. “Daha büyük projelere giriyoruz ve ortaklık kuruyoruz çünkü aksi takdirde ölçeklenmek oldukça zor.” diyor.

Bu çalışma, şirketin tüm değer zinciri boyunca karbon pozitif haline gelme hedefinin bir parçası; yani, sera gazı emisyonlarını yaydığından daha fazla azaltacak. Bu, elektrikli araçlarla teslimat gerçekleştirmekten değişen tüketici davranışına kadar birçok şeyi kapsıyor. Şirket, mağazalarda yenilenebilir ısıtma ve soğutmaya geçmeye başlıyor. Ayrıca ürün tasarımını da gözden geçiriyor. Cook, “Ürünlere giren materyalleri yeniden analiz ediyoruz.” diyor. “Günümüzde alternatif materyaller var mı yoksa yeni materyal bulmak için inovasyona mı ihtiyacımız var?” 2030’a kadar sadece geri dönüşümlü veya yenilenebilir materyaller kullanmayı planlıyor.

En büyük değişim, şirketin iş modelindeki bir geçişi kapsıyor; şirket, müşterilerin artık ihtiyaç duymadığı durumlarda mobilyaları kiralamayı ve ürünleri yeniden elverişli hale getirmenin diğer yollarını denemeye başlıyor — böylece materyaller, çöpe gitmek yerine yeniden kullanılabiliyor. Ürünler, şirketin toplam karbon ayak izinin en büyük parçası olduğundan dolayı, bu materyallerin tekrar kullanılması, şirketin Paris iklim anlaşmasının hedefleri doğrultusunda emisyonları azaltmasını mümkün kılan ana noktalardan biri. Ikea, şu anda aktif olarak ürünleri satmak için yeni yollar araştırıyor.

Sınırlı pazarlarda başlayan bir mobilya kiralama programı 30 ülkeye genişliyor. Cook, “Testlerle yolumuza devam ediyoruz ve ürünlerin sadece bir veya iki kez değil birçok kez kullanılabildiğinden nasıl emin olabileceğimizi görmek için gittikçe daha fazla şey öğreniyoruz.” diyor.

Şirket, mutlak verilere göre 2030 yılına kadar emisyonlarını %50 oranında olarak azaltmayı planlıyor. Diğer emisyonlar, ağaç dikme ve daha fazla yenilenebilir enerji gibi projelerle dengelenecek. (Şirket, şu anda ormanların karbon sekestrasyon değerini ve tahtadan yapılmış ürünlerini daha iyi hesaplamak için çalışıyor.)

Cook, diğer perakendecilerin de yenilenebilir enerjiye geçmek için yatırım yapmalarının mümkün olduğunu söylüyor. “Rüzgar ve güneşle çalışmak karlı bir şey.” diyor. “Ayrıca, yapılacak doğru şey de bu. Geleceğin yenilenebilir olduğuna inanıyoruz.”

Etiketler