Yüzlerce İnsan Instagram’da Roman Okuyor. Bu Romanlar Geleceği Temsil Ediyor Olabilir

2018 yılının Ağustos ayında New York Halk Kütüphanesi’nin Instagram takipçileri Insta Hikayeleri’nde gezinirken beklenmedik bir şey gördü: hikayeyi hayata geçiren küçük animasyonlar ile küçük bir ekran için tasarlanmış Alice Harikalar Diyarında kitabı.

Insta Novels olarak bilinen proje NYPL’nin duvarlarının ötesine ulaşma ve daha fazla insanı kitap okumaya ikna etme hedefinin bir parçası. Bu misyonu izleyen kurum, dünyanın en büyük sosyal medya platformlarından birine yöneldi ve klasik edebiyatı Instagram’ın günlük 400 milyon aktif kullanıcısına sundu.

Tasarım ajansı Mother New York tarafından tasarlanan Insta Novels, Uygulamalar & Oyunlar kategorisinde Fast Company’nin 2019 Tasarım ile İnovasyon Ödülü’nü (Innovation by Design Awards) kazandı. Ağustos 2018’de piyasaya sürülmesinden bu yana 300.000’den fazla kişi NYPL’nin Insta Novels’ını okudu ve NYPL’nin Instagram hesabı 130.000’den fazla takipçi kazandı. Daha fazla takipçi kazanmak kesinlikle projenin amaçlarından biri olsa da NYPL en çok insanların Instagram’da yayınlanan kitapları okuması konusunda heyecanlandı.


Dijital çağa ilişkin kitapları güncellemeye yönelik pek çok girişimde bulunuldu: Kindle ve Nook gibi e-okuyucuların ötesinde tasarımcılar, okumayı daha interaktif bir hale getirmek için internetin görsel, bağlam farkındalıklı doğasından yararlanmaya çalıştılar. Ambient Literature adlı bir proje, yalnızca bir akıllı telefonda okuyabileceğiniz bir hikayede bulunduğunuz lokasyona, günün saatine ve hava durumuna ilişkin ayrıntılı bilgilere yer veren hikayeler yayınlıyor. Diğer projeler ise tarayıcı için dijital okuma deneyimini yeniden tasarlıyor ve bilgisayarınızda kitap okuma etkinliğini daha keyifli hale getiriyor.

NYPL, insanların hikayeleri bulmalarına yardım eden herhangi bir şeyi harika bir fikir olarak görüyor— o zaman neden kütüphanenin Hikayeleri’nde olmasınlar? 

NYPL’nin dijital medya direktörü Richert Schnorr, “İnsanların okumak istediği her yer bizim için uygun.” diyor. “İnsanlarla bulundukları yerlerde buluşmaktan memnunuz.” Schnorr, hangi kamuya açık kitapları ekleyeceğine karar vermek için NYPL’nin kütüphanecileri ile konuştu. Alice Harikalar Diyarında ile birlikte kütüphanenin Instagram sayfasının öne çıkanlar bölümünde Charlotte Perkins Gilman’dan Sarı Duvar Kağıdı, Edgar Allen Poe’dan Kuzgun, Franz Kafka’dan Dönüşüm ve Charles Dickens’dan Bir Noel Şarkısı kitaplarının Hikaye versiyonları bulunuyor.


Ancak Instagram, romanların tamamını okumak için çok uygun olmayan bir platform. Mother’ın ortağı ve baş yaratıcı Corinna Falusi’nin de söylediği gibi: “Instagram görselleri paylaşmak için inşa edilmiş bir platform ve biz kelimeleri paylaşıyoruz.”

Bu yüzden Falusi ve ekibi, oldukça okunaklı olmasını sağlamak için her hikayenin metin boyutuna (ne çok küçük ne çok büyük), arka plan rengine (okumayı kolaylaştırması için sıcak bir krem rengi) ve yazı tipine (ekibin seçimi olan Georgia) odaklandı. Ayrıca, okuyucunun ilgisini sürekli hale getirmek için kitap boyunca ve bölüm sayfalarına küçük animasyonlar serperek platformun benzersiz doğasından yararlandı. En sonunda ise bir okuyucunun Hikaye’yi açarken ilk gördüğü şey olan kitap kapağını resimlendirmesi için farklı bir tasarımcı görevlendirdi; hikayeyi okuması için insanları ikna edecek çekici animasyonlar yaratmak üzere Instagram’ın görsel odağından yararlandı.

Sayfalar arasındaki harekete yönelik olarak tasarımcılar sayfa çevirme eylemini taklit etmek için kullanıcıların bir sonraki görüntüye veya videoya gitmek üzere ekranın sağ tarafına dokundukları Instagram arayüzünden yararlanabileceklerini anladılar.

İnsanlara rehberlik etmek için, her hikayede kullanıcıların baş parmaklarını koyabilecekleri küçük animasyonlu bir simge bulunuyor. Ardından, her sayfayı çevirmek istediklerinde dokunabiliyorlar. Bir Noel Şarkısı’ndaki simge, neredeyse dijital çevirmeli defter gibi, dokunduğunuzda yavaşça yanan bir mum.

Falusi, “Tasarımın her bir kısmı, hikayeyi eğlenceli bir hale getirmek, kullanımı en basit hale getirmek ve Instagram ortamında bunu en doğal haline getirmek için tasarlandı.” dedi.

Nihayetinde hem Mother hem de NYPL bunun devam edecek bir proje olacağını umuyor. Falusi, “Bu, daha önce bu şekilde kullanılmamış bir platformu bu şekilde kullanmak için bir başlangıç.” diyor.

Etiketler