Yöneticiniz Bu 4 Özelliği Gösteriyorsa Kendinize Başka Bir İş Bakın

Yakın zamanda tecrübe etmiş oldukları kötü yöneticiliklere ilişkin arkadaşlarımla konuştum. Bu tür konuşmalar ne yazık ki hem rahatsız edici hem de oldukça sık oluyor. Yöneticiliğe dair verilerin sürekli olarak, çalışanların sadece %30’unun şirketine güçlü bir şekilde bağlı olduğunu gösterdiğini göz önünde bulundurursak bu oldukça normal görünüyor.

Bu görüşmelerde, anlatılan sorunlu yönetim davranışı genellikle bir tema üzerinde varyasyonlar içeriyordu. Bunu, en çok karşılaşılan dört tip işlev bozukluğu olarak özetledim. İşte oldukça etkisiz yöneticiler şu davranışları gösteriyor:

Nadiren iletişim kuruyorlar. Yönetim, açık ve şeffaf iletişimin üzerine kuruludur ve bu alan sağlam bir temele sahip olmadığında bütün yapı sallantıda olan bir temele dayanmak durumunda kalır. Yönetimde geçirdiğim yıllarda, iletişim konusunda iyi olmayan iyi bir yönetici ile hiç karşılaşmadım. Ekibiyle düzenli olarak etkileşime girmek yerine sadece kendini dinleyen yöneticiler bu rol için uygun değil. Bu tip yöneticilerin iletişimde olduğu nadir zamanlarda ise iletişim genellike bir problemi içeriyor ve negatif bir tonda oluyor.

Sorumluluk almıyorlar. İyi yöneticiler eylemlerinin sorumluluğunu alırlar. Liderliğe ilişkin eski bir sözün de dediği gibi, “İtibar edin, sorumluluk alın.” Yakın zamanda konuştuğum tatmin edici olmaktan uzak yöneticilerin hepsi negatif ilgiyi kendilerinden uzaklaştırmak için “başkalarını ateşe atma” konusunda oldukça istekliydi.

Kendi çıkarlarını üstün tutarlar. Fakat yukarıda da belirtildiği gibi, zayıf ve prensipsiz yönetici kendi kariyer çıkarlarını gözetmeyi bir kurum içinde “doğru olanı yapmaktan” üstün tutar. Araştırmalar, özellikle narsist kişilerin genellikle yönetimde fazla temsil edilmiş (overrepresented) olduğunu gösteriyor. Narsistler; kibirli davranışlar, kendilerine dair gösterişli fikirler ve başkalarına karşı belirgin bir empati eksiliği ile karakterize edilir. Bunlar, yöneticilik söz konusu olduğunda oldukça verimsiz özellikler.

Kendi kariyerlerine sizinkinden çok daha fazla ilgi gösterirler. Yakın zamanda yaptığım yöneticilik görüşmelerimdeki ortak temalardan bir diğeri de buydu. Buna kısaca, bencil yönetimsel davranış diyebiliriz. Bir defasında bu konuya ilişkin olarak şöyle yazdım: “Bu, seninle ilgili değil.” En iyi yöneticiler başkalarının ihtiyaçlarına odaklanır. Ve böylece başkalarının da en iyi performansını göstermesini sağlarlar; ki verimli yöneticilik tamamen bununla ilgilidir.

Teker teker bakıldığında bu özelliklerden herhangi biri çalışanlara uykusuz geceler yaşatabilir. Birlikte sergilendiğinde – ne yazık ki genellikle böyle oluyor – tam anlamıyla yönetimsel işlevsizlik yaratırlar.

Peki bu davranışı gösteren bir yönetici ile karşılaşan çalışan ne yapmalı? Üzgünüm ama bu kadar köklü tutumların değişmesi pek olası değil. Profesyonel tavrı ve performansı sürdürürken, bir yandan da başka yerlere bakmak her zaman tavsiye edilen bir şeydir. Yapacağınız en anlamlı şey muhtemelen oradan ayrılmak olacaktır.

Forbes sitesinde yazar olan Victor Lipman tarafından yazılan makale, DigitalTalks ekibi tarafından çevrilmiştir. 

Etiketler