SoftBank ve Toyota Sürücüsüz Araçların Dünyayı Değiştirmesini İstiyor

SoftBank ve Toyota ulaşım dünyasını otonom araçlar ve diğer teknolojilerle değiştirmek istiyor.

Bu yüksek profilli Japon şirketleri, mobil mağazalar ve yemeklerin yolda hazırlandığı teslimat araçları gibi yeni hizmetler sunmak için sürücüsüz araç teknolojisini ve diğer bazı teknolojileri kullanarak yeni işler geliştirecek Monet adlı yeni bir girişimi başlatıyor.

SoftBank Monet’nin yarısından biraz fazlasına, Toyota ise geri kalanına sahip olacak.

Yeni şirketin adının ünlü Fransız ressam Claude Monet ile bir ilgisi yok; isim “mobility network” (“hareketlilik ağı”) kelimelerinin kısa versiyonu.

Toyota’nın başkanı Akio Toyoda ve SoftBank’ın CEO’su Masayoshi Son, projenin geçtiğimiz günlerde Tokyo’da yapılan duyurusuna katıldılar ve bu, Japonya’nın en büyük iki küresel şirketinin liderlerinin bir arada bulunduğu nadir anlardan biriydi.

Toyota, SoftBank ile yapılan görüşmelerin başında SoftBank’a otonom araç teknolojisini geliştiren küresel rakiplere yetişmek için bir Japon ortaklığı yaratma fikriyle yaklaştı.

Google’ın ana şirketi Alphabet ve Çinli Baidu gibi teknoloji şirketleri ve dünya çapında en büyük otomobil üreticileri  kaynaklarını sürücüsüz araçlara aktarıyor.

SoftBank’ın milyarder kurucusu Son, giderek genişleyen yapay zeka şirketlerine, internet firmalarına ve araba paylaşım startuplarına (ki bu şirketler trafik şablonları, yolcuların istekleri ve diğer ulaşım trendleri hakkında oldukça fazla veri toplayabilir) öncülük ediyor.

Bu yeni girişim SoftBank’ın teknoloji ve veri alanındaki avantajından ve Toyota’nın araç üretim alanındaki uzmanlığından faydalanıyor. Bu ortaklık, Japonya’nın hızla yaşlanan toplumunun ve azalan işgücünün yarattığı sorunlarla mücadele etmek için yeni yollar geliştirmeyi de amaçlıyor.

Monet önümüzdeki on yıl boyunca, yaşlıları marketlere götürebilecek sürücüsüz otobüsler, yolda tıbbi tetkikler yapabilen hastane servisleri ve mobil ofisler gibi hizmetler sunmayı planlıyor. Monet, küresel olarak genişleme hedefiyle birlikte öncelikle Japonya’ya odaklanacak.

SoftBank daha önce de otonom araçlar için yatırımlar yapmıştı. SoftBank’ın 100 milyar dolarlık teknoloji odaklı Vision Fund birimi, bu senenin başında General Motors’un sürücüsüz araç birimi olan GM Cruise için 2.3 milyar dolar ayırdı.

Geçtiğimiz hafta bir diğer Japon şirketi olan Honda, GM Cruise’e 2.8 milyar dolar yatırımda bulunacağını söyledi.

Toyota, sürücüsüz araçlar için yaptığı yatırımları artırmaya başladı.

Toyota geçtiğimiz mart ayında, ticari olarak kullanılabilen sürücüsüz araçlar geliştirmek için 2.8 milyar dolarlık yatırım yapma planıyla, sürücüsüz araçların araştırma ve geliştirmesine adanan yeni bir şirket kurdu.

Hem SoftBank hem de Toyota, daha önce Uber’i, Çinli Didi Chuxing’i ve Singapur merkezli Grab’ı da içeren dünyanın en büyük taksi şirketlerine ya yatırım yaptı ya da bu şirketlerle bir partnerlik kurdu.

Yeni SoftBank-Toyota girişimi araba üreticileri ve teknoloji şirketleri arasındaki ilişkilerin nasıl değiştiğini gösteriyor.

Bundan yirmi yıl önce, Son Toyota’yla şirketin Japonya bayiliğini internette birleştirmek için görüşmüştü, ancak Akio Toyoda Son’u reddetmişti.

Son, o zamanlarda SoftBank’ın “devasa bir kaya” olan Toyota’ya yaklaşmaya çalışan küçük bir şirket olduğunu söyledi. Bugün ise araba üreticisi onun yardımını istiyor.

Etiketler