Amazon’un Sosyale Doğru İlerlemesi, Facebook’la Bir Çarpışma Rotasına Sürüklenmesine Neden Olabilir

Sosyal ağlara kayıtsız kaldığı yıllardan sonra, Amazon bu sene birdenbire çok sosyalleşti. Geçtiğimiz günlerde tanıtılan şirketin sosyal alışveriş özelliği Spark, eğilimin bu zamana kadarki en açık işareti oldu. Fakat Amazon, geçtiğimiz aylarda başka ipuçları da verdi. Amazon sosyal ağlar hakkında ciddiyse, bu, Facebook ile bir çapışmaya sebep olabilir.

Amazon, sitesinde sosyal ve iletişim özelliklerini uzun zamandır sunuyor fakat çoğunlukla 1990’lı yıllarda bulunabilecek türden özellikler: müşteri eleştirileri, tüketicilerden ürünlerin fotoğrafları, sorular sormak ve cevaplamak için mesaj panosu benzeri bir yer. Alıcılar, üçüncü taraf satıcılara email gönderebiliyor veya sitedeki bir mesaj hizmetini zor bulunan ürünleri bulmak için kullanabiliyorlar.

Amazon, yıllarca diğer özelliklerinin yanında sosyal ağlarını genişletme fırsatlarını görmezden geldi. Amazon’un 1998’de aldığı IMDB, tutkulu incelemeleri gerçekleştiren ve sitenin mesaj panolarındaki filmler hakkında tartışan bir topluluğu teşvik etti. Amazon, filmleri aktarmaya başladıktan sonra, IMDB’yi kendi çevrimiçi mağazasından bağımsız tuttu. 2013’te Amazon, kitap okuyucuları için temelde bir sosyal ağ olan Goodreads’i satın aldı. Goodreads, Kindle’larda bir özellik olarak tanıtıldığında Amazon’un çevrimiçi kitabevine hiçbir zaman entegre olmadı ve çoğunlukla bağımsızdı. Hem IMDB hem de Goodreads, Amazon’un sosyal ağ özellikleri ile güçlendirebildiği adanmış topluluklar kurdu ancak şirket bunları hiç önemsemedi.

Şubat ayında Amazon, milyonlarca kullanıcı IMDB’nin Facebook sayfasına göç ettikten sonra IMDB’nin mesaj panolarını kapatacağını açıkladı. IMDB, o tarihte “2017 yılında ve sonrasında müşterilerimizin iletişim kurmasına ve kendini ifade etmesine yardımcı olacak yeni özellikler başlatacağını” söyledi. Bu da sitesinde daha iyi bir sosyal deneyim planlayabileceğini düşündürdü.

Mart ayında, Twitch, video platformundaki oyuncuların canlı yayın yapmadığı zamanlarda izleyicilerle iletişim kurmalarını sağlayan, Twitter benzeri bir sosyal yayın olan Pulse’u tanıttı. Pulse’un duyurusu, Amazon’un diğer mülklerindeki sosyal ağ için bir şablon olabileceği ve Amazon’u sosyal medyada bir oyuncu haline getireceği yönündeki spekülasyonlara yol açtı.

Bundan kısa süre sonra, Amazon, Influencer Program’ı sundu. Affiliates Program’a benzer şekilde beta programı, sosyal medya etkileyicilerinin paylaştıkları URL ile herhangi bir alışverişte ücret almalarına olanak tanıyacak. Programa yalnızca Instagram, YouTube ve diğer sitelerde büyük takipçileri olan kişiler davet ediliyor.

Zaten burada bir model ortaya çıkıyor. Amazon, Facebook’a  karşı IMDB yorumcularını, Twitter’a karşı Twitch görüşmelerini ve YouTube ve Instagram’a karşı ürün önerilerini kaybediyor. Şirket, dışlanan sosyal ağları durdurup onları sevmeyi öğrenseydi ne olurdu? Instagram ve LinkedIn gibi sosyal ağlar, kullanıcı beğenilerini görüyor ve faydalı veriler olarak paylaşıyor – bu tür verilerin Amazon’un kullanışsız önerilerini nasıl geliştirebileceğini hayal edin.

İlk cevap, iPhone’daki ürün keşfi için tasarlanmış bir özellik olan Spark. Zil / bildirimler simgesine dokunulduğunda Spark bir seçenek olarak geliyor ve kullanıcı tarafından oluşturulan resimlerin birer akışını açıyor. Resme tıklamak, ürünün kendisini getiriyor.

İlk TechCrunch tarafından açıklanan Spark, Amazon’un sosyal alışverişe ilk girişi olmasının yanında rakipleri için potansiyel bir tehdit. Amazon’un yapay zekadaki gücü göz önüne alındığında, Pinterest Lens’te bir görüntü tanıma özelliği yakın olabilir.

Amazon, Alexa’nın etrafında inşa edilmiş diğer geliştirilmiş iletişim modlarıyla da deneyler yapıyor. Geçen sonbaharda Amazon, 20 dakika sohbet edebilecek bir sosyalbot geliştirmek için 2.5 milyon dolarlık bir ödül önerdi. Bu yılın başlarında, Alexa, sesli arama ve mesajlar sunmaya başladı. Echo Show, evde hands-free video görüşmeleri yapabilirken, Skype benzeri Chime servisi kurumsal konferans çağrıları yapabiliyor. Amazon’un Anytime adı verilen olası bir mesajlaşma uygulaması hakkında kullanıcılar üzerinde araştırma yapıldığı da belirtiliyor.

Amazon’un yeni sosyal özellikleri düşündüğüne dair spekülasyon yapmanın yanı sıra, şirketin zaten birçok cephede ilerlediği açık. Bu açıdan, Amazon’un Facebook ile eşleşmeye başlaması ilginç – B2C iletişimlerinde, mesajlaşmada ve özellikle sosyal alışverişte. Kullanıcı sadakatini derinleştirmek için bir donanım aygıtı bile var.

İki şirketin sosyal paylaşım teknolojisine farklı yaklaşımları var – Facebook müşterilere reklam satmak istiyor; Amazon ise müşterilerine bir şeyler satmak istiyor. Ancak Jeff Bezos’un amaçlarına bağlı olarak, yeni bir rekabet ortaya çıkıyor olabilir: 800 kiloluk perakende devi Amazon’a karşı, 800 kiloluk sosyal medya devi Facebook.

Etiketler