Uber, Çin’i Bıraktıktan Sonra Latin Amerika’ya Yoğunlaşıyor

Bu yıl Çin’den çekildikten sonra Uber’in dünyaya yayılma planları, Latin Amerika’daki büyük kumarına bağlı.

Meksiko, bugün Uber için dünyadaki en yüksek potansiyele sahip şehir durumunda. İkinci sırada ise Brezilya’daki Sao Paulo gelmekte. Geçen yıl Uber’in bölgede kullanımı on kat arttı ve 2017 sonuna kadar 200 şehirde daha faaliyete geçmek şirketin planları arasında bulunuyor. Şu anda ise Uber, 92 şehirde aktif olarak kullanılıyor.

Uber Latin Amerika sorumlusu Rodrigo Arevalo, dikkatlerinin ve kaynaklarının Latin Amerika’ya doğru kaydığını bildirdi. “Kendimizi, çetin bir rekabetle karşı karşıya olduğumuz diğer bölgelerin yakıt deposu ve destekçisi olarak görüyoruz.”diyor Arevalo.

Meksiko’da sadece iki yıl içerisinde geleneksel taksilerin yerini alan bu dev firma, mega şehrin altını üstüne getiren 50.000 kadar sürücüsüyle şehir hayatının vazgeçilmez bir parçası hâline geldi. Meksika’nın başkenti Uber için çok net bir aday durumundaydı: geniş bir alana yayılmış evlerde yaşayan 23 milyonluk bir nüfus.

Uber’in Meksiko’da bu kadar yaygınlaşmasının en büyük nedenlerinden biri ise güvenlik. Çünkü Meksiko’daki geleneksel taksiler, bir anlamda müşterilerin ATM’lerde az bir miktar fidye ödemek zorunda bırakıldıkları yaygın bir soygun aracı.

Uber’in Meksika Genel Müdürü Francisco Sordo, CNNMoney’e verdiği demeçte “Güvenlik konusuyla takıntılı derecede ilgileniyoruz. Özellikle Meksika’da bu kadar tutulmamızın başlıca nedeni güvenlik.” diyor.

Şirket güvenliğe bu kadar önem vermesi nedeniyle sürücüleri çok ciddi araştırmalar sonunda işe alıyor.

“Uber’e ilk girdiğimde oldukça küçük bir firmaydı. Annem ve babam neden bu kararı verdiğimi anlayamıyorlardı.” diyor 20’lerinde bir operasyon müdürü olan Guillermo Gonzalez. “2 yılda Uber’in ne kadar değiştiğini görebilirsiniz. Düğün gibi özel davetlere gittiğimde Uber’de çalıştığımı söyleyemiyordum çünkü insanlar bana bir sürü soru sorup işi anlamaya çalışınca kız arkadaşım sinirleniyordu.”

Uber’in Latin Amerika’daki başarısı, Çin’deki kapışmayı kaybedip rakibi Didi Chuxing’e katılmasından sonra büyük bir adım oldu.

“Bana kalırsa Latin Amerika’daki benimsenme çok daha kolay oldu. Buna rağmen Çin’de neredeyse tüm Amerikan firmaları kültür şoku yaşıyorlar.” diyor Arevalo.

Uber’in Latin Amerika’daki en büyük sıkıntılarından biri ise Meksikalıların yanında kredi kartı taşımamasıydı. Bunu çözmek için Uber, nakit ödeme seçeneğini sundu ve hedeflediği kitleye ulaştı: herkese.

Juan Carlos Alejo, eskiden bir plak şirketinde çalışıyordu, şirket battığı için şimdi Uber’de sürücü olarak çalışıyor.

“Bir taksi sürücüsü olacağımı hiç düşünmemiştim, fakat bu farklı.” diyor Alejo dar sokaklarda araba sürerken. “En önemlisi; sürücüler kibar olmalı ve arabalarını temiz tutmalılar. Böylece yolcular ile sürücüler arasında saygı oluşuyor.”

Uber’in bölgedeki rakibi Cabify daha çok yüksek gelirli Latinlere odaklanıyor. Uber X ise tüm topluma hitap etmeyi amaçlıyor.

Bir de Latin Amerika’da mevzuat sorunu bulunuyor: Meksiko, Latin Amerika’da otomobil kullanımı uygulamalarında yasaların empoze edildiği tek şehir ve gelirlerin %1,5’i hükümet fonuna gidiyor. Raporlara göre bu süreç biraz yavaş ilerliyor.

Uber, Latin Amerika’daki mevcudiyetini ikiye katlamayı planladığı için her yeni şehir regülasyonlar açısından potansiyel birer sıkıntı yaratabilir. Fakat Arevalo’ya göre işler daha yeni başlıyor.

“Henüz buz dağının ucundayız. Latin Amerika nüfusunun %5’inden azı şu anda Uber kullanıyor. Asıl zorlu görev şu: herkese nasıl erişebiliriz?”

Etiketler