Facebook Messenger’ın Snapchat ile İmtihanı

Facebook Messenger, geçtiğimiz hafta birkaç yeni özellik devreye soktu. Bunların arasında Snapchat kullanıcılarına çok tanıdık gelecek bir özellik de var: Messenger bundan böyle başka bir kişinin arkadaş olarak eklenmesini sağlayan, taranabilir kodlar içerecek. Facebook’un açık açık Snapchat’ten ilham alarak geliştirdiği bu yeni özellik, uzun yenilikler listesindeki en güncel özellik şu an için. The Next Web’de yayınlanan makaleye göre ise Facebook, “Snapchat’in en iyi özelliğini resmen çaldı”. Her ne kadar bu özelliğin Snapchat’in en iyi özelliği olup olmadığı tartışılır bir konu olsa da, Facebook’un bu noktadaki ilham kaynağının kim olduğu görmezden gelmek imkansız.

Snapchat pazara girdiğinden beri Faceook, onu alaşağı etmeye çalışıyor, çoğu zaman da bu konuda başarısız oluyor. The Verge, Facebook’un Snapchat’i devirme çabalarını kronolojik bir şekilde, güzelce özetlemiş:

Aralık 2012: Snapchat’in çıkışından yaklaşık bir yıl kadar sonra Facebook, Poke (Dürtme) özelliğini sürerek Snapchat’in yok olan konuşma, fotoğraf ve video mesaj özelliğinin adeta bir klonunu yaratmış oldu. Ancak bu özelliğin pek de tuttuğu söylenemez, zira Mark Zuckerberg bunun “bir şaka” olduğunu öne sürerek üstünü kapattı.

Kasım 2013: İddialara göre bu tarihlerde Snapchat, Facebook’tan gelen 3 milyar dolarlık teklifi reddetti.

Haziran 2014: Facebook’un Snapchat’i yenme çabalarının bir ikincisi ise Slingshot isimli bir uygulama ile geldi. Tıpkı Poke özelliği gibi, Slingshot da Snapchat ile neredeyse tamamen aynı özelliklere sahipti ve belli bir süre sonra yok olan fotoğraf ve video gönderme özelliği barındırıyordu. Onu Snapchat’ten ayıran en önemli özelliği ile mesajı görüntülemeden önce cevap verilmesi gerektiğiydi. Her ne kadar ilginç bir yaklaşım olsa yaklaşık üç ay sonra Facebook, Slingshot’ın zorunlu cevap özelliğini kaldırarak ortada bir Snapchat klonu daha bırakmış oldu.

Eylül 2014: Slingshot fiyaskosundan sonra Snapchat klonu yaratmaktan nihayet vazgeçen Facebook, bu sefer Snapchat’in en iyi işleyen özellikleri üzerinde yoğunlaştı ve belli bir süre sonra ortadan kalkacak post yayınlama özelliği gibi farklı güncellemeler getirmeyi denedi.

Ekim 2015: Snapchat’in fotoğraf editleme özelliğine hiçbirimiz “mükemmel” diyemeyiz, ama ilginç bir şekilde bağımlılık yapıcı bir yapısı var. Belli ki Facebook da aynı şekilde düşünmüş olmalı ki, bunun biraz daha “normal” versiyonunu geliştirdi. Ancak Snapchat üzerinde birkaç saniye sonra yok olan bir görsel söz konusu iken, Facebook’ta bu görsel duvarınızda yayınlanıyor ve orada kalıyordu. Uzun lafın kısası, bu da tutmadı.

Kasım 2015: ‘Yok olan mesajlar’ konusunda ısrarcılığını koruyan Facebook, bu özelliği sadece Fransa’da test ederek kullanıcıların gönderdikleri video ve görsellerin bir saat sonra silinmesini sağlayan bir özellik geliştirdi. Bu özellik şu an için henüz Fransa dışında aktif değil.

Mart 2016: Snapchat’in son yarattığı çılgınlık, suratınızı şekilden şekle sokan animasyonlu filtreler. Facebook da geçtiğimiz ay bu uygulama için gereken yazılımı satın aldı ancak teknolojiyi henüz uygulamaya koymuş değil.

Nisan 2016: Ve en güncel yenilik. Facebook Messenger, geçtiğimiz hafta yaptığı uygulama güncellemesinde tıpkı Snapchat’tekine benzer, çoklu konuşma özelliği getirmiş. Messenger Codes isimli bu yeni özellik, profil fotoğrafı etrafında bulunan bir dizi nokta ve çizgilerden oluşan, bu sayede kişiyi rehberinize eklemeye yardımcı olan taranabilir kodlar içeriyor. Bu da Snapcodes ile neredeyse birebir aynı.

Etiketler