Uber CEO’su Travis Kalanick Şehir Yöneticilerini Suçladı

Uber CEO’su Travis Kalanick, geçen günlerde katıldığı TED konuşmaları esnasında şehir yöneticilerini trafik karışıklığı, kirlilik ve park sorununa çözüm bulmayı hedefleyen uberPOOL hizmetinin önünü kesmekle suçladı.

Kalanick konuşması esnasında, “ABD’de yılda 7 milyar saatimizi trafikte oturarak geçiriyoruz. Kaybedilen verimlilik sebebiyle 160 milyar dolar boşa harcanıyor, karbon salınımının 1/5’i saatlerce içinde oturduğuz arabalardan bırakılıyor ve aracınız zamanının %95’inde boş boş duruyor. Yaşadığımız toprakların ve alanların %30’luk kadarı bu çelik yığınlar tarafından işgal ediliyor. Her bir aracı paylaşıma açarsak bugünden itibaren şehirlerimizi iyileştirmeye başlayabiliriz.” dedi.

Eğer şehir yöneticileri önünü kesmese uberPOOL’un bu sorunların çözümünde etkili olabileceğini belirtti.

“uberPOOL geçtiğimiz yıl Los Angeles’ta uygulanmaya başladığından beri 7.9 milyon mil ve 1.4 bin metrik ton karbondioksit tasarrufu yapmayı başardık. 8 ay sonra 100 bin yeni insanın her hafta araçlara ortaklaşa bindiğine tanık olduk. Ekibimle konuştuğumda haftada 100 bin kişi hakkında değil bu sayıyı nasıl 1 milyona çıkarabiliriz onu konuşuyoruz. Çin’de aylık olarak 15 milyon uberPOOL seyahati yapılıyor. Bu rakam günde 500 bin civarına denk geliyor.” dedi.

Kalanick, şehir yöneticilerini önlerini kesmekle suçladı ve 100 yıl kadar önceki troleybüs kullanımına alternatif olacak Jitney Bus ismindeki girişimden bahsetti.  “Uber ortaya çıkmadan önce aslında bir çeşit Uber vardı ve eğer hayatta kalabilseydi ulaşımın geleceği çoktan yaşanmış olacaktı. Size Jitney Bus projesinden bahsedeyim. 1914 Los Angeles’lı bir araç satış uzmanı olan LP Draper, uzun kuyruklar halinde troleybüs bekleyen insanları gördüğünde bu fikri icat etti. 1915 yılında Seattle’da günde 50 bin, Kansas’ta 45 bin ve Los Angeles’ta 150 bin Jitney seyahati düzenlenir hale gelindi. Kıyas yapmak gerekirse bugün Los Angeles’ta günde 157 bin Uber seyahati gerçekleşiyor.”

“Ancak otobüs sektöründeki görevliler yönetmelikleri karşı savaş için kullandı. Elbette ki Jitney’nin yıkıcı gücünden memnun değillerdi. Jitney’nin büyümesini yavaşlatacak yönetmelikler söz konusuydu. Bazı şehirlerde Jitney’de günde 16 saat bulunmak gerekiyordu. Bazılarında ise tek bir Jitney otobüsü için 2 Jitney şoförü zorunluluğu vardı. Her bir Jitney’e “oynaşmak” adını verdikleri yeni ölümcül inovasyonu engellemek için bir arka koltuk ışığı koyma zorunluluğu getirdiler. 1919 yılına gelindiğinde Jitney tamamen kullanımdan kaldırılmıştı.”

Kalanick Uber’in özel araç sahibi olma masraflarına karşı aksiyon almak istediğini belirtti. 2007 yılında ABD’de her erkek, kadın ve çocuk için bir araç olduğunu ve 2011’e kadar Çin’de ABD’de olduğundan daha fazla araç satışı yapıldığını dile getirdi. “New York’ta her gün köprülerden geçip giden 2.5 milyon araç var çünkü hala toplu taşımanın herkesin kapısının önünden nasıl geçeceği bilinmiyor.” dedi.

Yöneticilerin izin vermesi durumunda Uber’in her gün şehir dışından şehre işe gidip gelenlerin yolculuk paylaşımı yapabilmesi için uberCOMMUTE isimli hizmetini halka açıklayacağını belirtti. “Eğer bir Uber sürücüsü olursanız sizi komşularınızdan biriyle eşleştirebileceğiz. Bu muazzam bir şey ancak tek bir sorun var o da yönetmelik. ABD Hükümeti tarafından konulan yasalara göre araç sahibi olma ücreti mil başına 54 cent. Eğer 60 cent fiyat koyarsanız yasalar önünde suçlu durumuna düşüyorsunuz. Peki ya 60 cent karşılığında Los Angeles’ta yarım milyon daha fazla insanı araç paylaşımına dahil edebilseydik? Bu yönetmelik olmasaydı şehirlerin ne kadar farklı olabileceğini hayal edin. Araç parkları yerine oyun alanları ve parklarımız olmaz mıydı? Bu fırsatı kaçırdık.” dedi.

Kalanick ayrıca Uber’in otonom araçlarının yola çıkmasının düşündüklerinden daha uzun süreceğini belirtti. “Uzun bir geçiş dönemi olacak. Bu araçlar bazı yerlerde çalışacak ama bazılarında olmayacak. Her yıl 1 milyon insan araç içinde hayatını kaybediyor. Bu iyimser öncülük için zor bir durum. Taksi veya troleybüs endüstrisi gibi teknolojide ısrar etmek yerine bunu kabullenmemiz gerek. Dünyamız daha iyi bir yer haline gelecek” dedi.

Uber’in çalışan sayısı 2,5 yıl önce 400 iken günümüzde bu sayı 6.500.

Fiyat indirimlerinin sürücülerin gelirini nasıl etkilediği sorusu sorulduğunda Kalanick durumun aslında tam tersinin geçerli olduğunu belirtti. “İlk başlattığımızda UberX, siyah renkli araçlarımızdan %10-15 daha ucuzdu. Şu an pek çok şehirde taksi ücretlerinin yarı fiyatı civarında. Uber sürücülerinin taksi şoförlerinden daha fazla para kazandığını gösteren istatistiklerimiz var. Saat başı daha fazla yolculuk yapıyorlar, verimli oldukları saat sayısı daha fazla ve kazançları da artıyor. Fiyatların düştüğü ancak kazancın artmadığını gördüğümüz yerlerde bu fiyatları ele alıyoruz” dedi.

Etiketler