Lyft, Didi, Ola ve GrabTaxi’den Uber’e Karşı İşbirliği

Uber global pazardaki faaliyetlerini ve yatırımlarını arttırırken 4 yerel rakibi de daha geniş ölçekli operasyon ve hizmet devamlılığı için beraber hareket etme kararı aldı. Amerikalı Lyft, Çinli Didi Kuaidi, Hintli Ola ve Güneydoğu Asyalı GrabTaxi, teknoloji ve hizmet alanlarında birlikte çalışmak üzere stratejik bir ortaklık anlaşması imzaladı. Bu anlaşmayla birlikte her bir şirketin müşterileri, ağ içinde seyahat ettiği ülkelerde halihazırda kullandıkları mobil uygulamaları kullanmaya devam edebilecek. Anlaşmanın 2016 yılının ilk çeyreğinden itibaren geçerli olacağı belirtildi.

Şirketler her ülkede harita, yönlendirme ve ödeme işlemlerinin güvenli bir uygulama arayüzü üzerinden yapılacağını belirtti.

4 şirketten de yapılan açıklamalara göre bu plan, şirketlerin yerel odaklı kalmaları için bağımsızlıklarını sürdürebilmelerini amaçlıyor. Söz konusu anlaşmanın bir birleşmenin veya şirketlerden birinin büyümesine yönelik bir emare olmadığının altını çiziyorlar.

Didi Kuaidi’den şirket sözcüsü TechCrunch’a verdiği röportajda; “Başka bölgelere genişleme fikrini ekarte etmiyoruz lakin henüz bir startup konumundayız ve nasıl büyüdüğümüz konusunda temkinli davranıyoruz.  Düşüncemiz bir şirket birleşmesi veya satın almasından ziyade birlikte çalışabileceğimiz insanlarla bir araya gelmek. Çin’de 800 milyonluk şehir nüfusunun ancak 250 milyonuna hizmet verebiliyoruz. Yani genişleme alanımız çok yüksek ve bu nüfusa hizmet sağlamak öncelikli hedefimiz.” dedi.

4 şirket arasında yapılan bu hizmet ve teknoloji ortaklığı anlaşmasının, şirketler arasında artan finansal bağlantılardan kaynaklandığı söylenebilir. Zira 4 şirketin de risk sermayesi yatırımcılarından biri SoftBank. SoftBank, Uber’in en büyük rakiplerinden biri ve Uber’in diğer rakiplerine geçmişte de oldukça kayda değer yatırımlar yaptığı biliniyor.

Şirketlerin toplamda aldığı yatırım 7 milyar dolar civarında. Ancak Uber’in pazarlama, AR-GE ve büyümeye yatırmak üzere 8.21 milyar dolar yatırım aldığı biliniyor ve 2.1 milyar dolar daha alacağı belirtiliyor.

4 işbirlikçi arasındaki bir diğer bağlantı ise Didi’nin diğer şirketlere yaptığı yatırımlar. Didi Lyft’e Eylül ayında 100 bin dolar ve GrabTaxi’ye Ağustos ayında 350 milyon dolar yatırım yapmış; Ola’ya da yaz aylarında yapılan 500 milyon dolarlık yatırım turunda yer almıştı.

Bugün bilgisini aldığımız bu işbirliğinin tohumları Lyft yatırımıyla atılmıştı. O dönemde iki şirket, müşterilerinin iki pazarda da araç çağırabilmesini mümkün kılmak amacıyla uygulama ara yüzlerini birbirine bağlamış ve bir ortak uygulama kullanım işbirliği yapacaklarını duyurmuştu.

Bu ortak uygulama hizmeti henüz başlamış olsa da Didi’nin Lyft’e yaptığı yatırımdan memnun olduğu biliniyor. Lakin şirket tarafından verilen bir birleşme veya satın alma bilgisi söz konusu değil.

Uber değişik bir strateji uygulayarak işbirliğine gitmek yerine Çin gibi ülkelerde agresif bir şekilde yayılma yolunu tercih ediyor ve bu ülkelerdeki araç paylaşım liderleri ile kapışıyor.

Lyft’in planı ise girişimin bölgeyi tanımasını ve diğer hizmetlerin domine ettiği bölgelere yavaşça yayılmasını sağlıyor.

Lyft kurucu ortağı John Zimmer, “ Asya gibi diğer coğrafyalara baktığımızda bizi heyecanlandıran şeyler yapabileceğimizi düşünüyoruz. Ancak Lyft’in henüz yabancı topraklarda bağımsız bir hizmet vereceği fikri yok. Bu konu önümüzdeki yıla kadar da söz konusu değil.” dedi.

Şirketlere göre ortak kullanılabilecek uygulamalara odaklamanın gerekçelerinden biri de; farklı pazarlar arasında seyahat eden kullanıcılara kesintisiz hizmet vermek ve daha geniş bir kullanıcı kitlesine daha kullanışlı hizmet sağlamak.

Didi, her yıl 100 milyondan fazla Çinlinin yurtdışına seyahat ettiğini ve 2 milyon ABD vatandaşının Çin’e geldiğini belirtiyor. GrabTaxi ise hem Hindistan’dan hem de Çin topraklarından insanlar için Güneydoğu Asya’nın oldukça popüler bir varış noktası olduğunu vurguluyor.

GrabTaxi CEO’su Anthony Tan, “ Dil çeşitliliğinin, kültürün ve sosyal uygulamaların çok farklı ve yabancı şirketler için zorlayıcı olabildiği Güneydoğu Asya’da; Lyft, Didi ve Ola’ya ulaşım hizmetleri sunma konusunda yardımcı olmaktan dolayı çok mutluyuz.” dedi.

Dahası bu anlaşma sayesinde şirketler birlikte ne kadar iyi çalıştığını ölçümleyebilir ve Uber’e ve diğer şirketlere karşı rekabet edebiliyorlar. Ayrıca gelecekte pazara ne tür yeni teknolojiler tanıtabileceklerini de takip edebilirler.

Ola CEO’su Bhavish Aggarwal, “ Yüzlerce milyona ulaşan toplam kullanıcı sayımıza dünya çapında yüzlerce şehirde kusursuz hareketlilik imkanı sağlayabileceğimiz için Lyft, Didi Kuaidi ve GrabTaxi ile yaptığımız ortaklıktan dolayı çok heyecanlıyız. Bu anlaşma 4 şirkete de birbirlerinin yeniliklerinden ve başarılarından öğrenme imkanı sunarken kendi pazarlarımızda daha iyi hareket çözümleri uygulama misyonumuza da fayda sağlayacak.” dedi.

Aslına bakılırsa Ola, Didi ve GrabTaxi; kendi bölgelerinde Uber’i geçerek pazar lideri konumunda olduklarını iddia etse de, Lyft’ten sızan finans verileri ulaşım pazarında rekabet etmenin ne kadar zorlu olduğunu gösteriyor.

Ulaşım pazarında hala devam eden bir diğer açık ise Avrupa. Henüz SoftBank Avrupa pazarı için adım atmamış olsa da bir kaynağa göre önümüzdeki yıl bu tür gelişmelerin yaşanabileceği belirtiliyor.

Etiketler