Google, Chrome’dan Çerezleri Kaldırma Planını İptal Etti

Google, internette kullanıcıları takip etmeye yarayan küçük kod paketlerini aşamalı olarak kaldırma sözü verdiği yıllardan sonra Pazartesi günü yaptığı açıklamada, Chrome tarayıcısında üçüncü taraf çerezlerini tutmayı planladığını söyledi.

Şirketin en büyük gelir kaynağı olan reklamverenlerin, dünyanın en popüler tarayıcısında çerezlerin kaybolmasının, reklamları kişiselleştirmek için bilgi toplama yeteneklerini sınırlayacağı ve onları Google’ın kullanıcı veritabanlarına bağımlı hale getireceği yönündeki endişelerinin ardından bu büyük geri dönüş geldi.

İngiltere Rekabet ve Piyasalar Kurumu da dijital reklamcılıkta rekabeti engelleyeceği endişesiyle Google’ın planını incelemeye almıştı.

Google destekli Privacy Sandbox girişiminin başkan yardımcısı Anthony Chavez blog yazısında, “Üçüncü taraf çerezlerini kullanımdan kaldırmak yerine, Chrome’da insanların web gezintileri boyunca geçerli olan bilinçli bir seçim yapmalarına olanak tanıyan yeni bir deneyim sunacağız ve bu seçimi istedikleri zaman ayarlayabilecekler.” dedi.

Alphabet birimi 2019’dan bu yana, dijital işletmeleri desteklerken çevrimiçi gizliliği artırmayı amaçlayan Privacy Sandbox girişimi üzerinde çalışıyor ve temel hedef üçüncü taraf çerezlerinin aşamalı olarak kaldırılması.

Çerezler, web sitelerinin ve reklamcıların bireysel web sörfçülerini tanımlamasına ve tarama alışkanlıklarını izlemesine olanak tanıyan bilgi paketleridir, ancak istenmeyen izleme için de kullanılabilirler.

Avrupa Birliği’nde, çerezlerin kullanımı, yayıncıların çerezlerini saklamak için kullanıcılardan açık onay almasını şart koşan Genel Veri Koruma Yönetmeliği (GDPR) tarafından yönetilmektedir. Başlıca tarayıcılar ayrıca komut üzerine çerezleri silme seçeneği de sunuyor.

Chavez, Google’ın yeni yaklaşım konusunda Birleşik Krallık CMA ve Bilgi Komiserliği gibi düzenleyici kurumların yanı sıra yayıncılar ve gizlilik gruplarıyla birlikte çalıştığını ve Privacy Sandbox programına yatırım yapmaya devam ettiğini söyledi.

Duyuru karışık tepkilere yol açtı.

eMarketer analisti Evelyn Mitchell-Wolf yaptığı açıklamada, “Reklam paydaşları artık üçüncü taraf çerezlerini soğuk hindi gibi bırakmaya hazırlanmak zorunda kalmayacak.” dedi.

Electronic Frontier Foundation’da teknoloji uzmanı olarak çalışan Lena Cohen, çerezlerin tüketicilere zarar verebileceğini, örneğin savunmasız grupları hedef alan yağmacı reklamlar gibi. Cohen yaptığı açıklamada, “Diğer büyük tarayıcıların yıllardır engellemesine rağmen Google’ın üçüncü taraf çerezlere izin vermeye devam etme kararı, reklam odaklı iş modelinin doğrudan bir sonucudur.” dedi.

Etiketler