
Çalışanlar her başarılı işletmenin bel kemiğidir. Bir çalışanı değiştirmek, özellikle küçük işletmeler ve küçük ekipleri olan girişimciler için acı verici bir deneyim olabilir. Çalışan değişimi, değerli bilgi ve uzmanlığın kaybına neden olabilir, müşteri ilişkilerine zarar verebilir ve eski çalışanın yerine geçecek kişiyi bulmak ve eğitmek binlerce dolara mal olabilir. Tek bir orta düzey yöneticiyi işe almanın ve eğitmenin maliyeti yaklaşık 30.000 dolardır. Her yıl, çalışan devri ABD’deki işletmelere yaklaşık 1 trilyon dolara mal olmaktadır. İşte işletmelerin işten ayrılma oranlarını azaltabilecekleri ve çalışanları elde tutmayı geliştirebilecekleri bazı yollar.
1. Ücretlendirme ve Yan Haklarla Başlayın
Çalışanlar yaptıkları işin karşılığını iyi bir şekilde almayı beklerler. Rekabetçi kalmayı başaramayan şirketler en iyi yeteneklerini elde tutmakta zorlanacaktır. Ücretler ve ikramiyeler ücretlendirmede önemli faktörler olsa da, işletmeler sağlık sigortası, hayat sigortası, tatil politikaları gibi diğer faydaları geliştirme fırsatlarını da araştırmalıdır. Şirket bünyesinde bir spor salonu veya gönüllü faaliyetler için izin gibi parasal olmayan avantajlar bile çalışan memnuniyetini ve elde tutmayı artırabilir.
2. Çalışanların Takdir Edilmesi ve Övülmesi
Çalışanlar katkılarından dolayı takdir edilmek ister. İşletme sahipleri, ellerinden gelenin en iyisini yapan ekip üyelerini ödüllendirmek ve takdir etmek için zaman ayırmalıdır. Özel bir projedeki çalışmaları için teşekkür eden kişiselleştirilmiş bir not göndermekten başka bir departmana yardım ettikleri için hediye kartı vermeye kadar farklı takdir etme biçimleri etkilidir. Bir şirket toplantısı sırasında ödül vermek gibi kamuya açık övgüler de etkili olabilir.
3. Kariyer Geliştirme Fırsatları Sağlayın
Kariyer gelişimi, çalışanları elde tutmanın kritik bir parçasıdır. Sürekli olarak meydan okunduğunu hisseden çalışanların bir şirkette kalma olasılığı daha yüksektir. En iyi performans gösteren çalışanlarınıza esnek görevler ve terfiler vermenin yollarını bulun. Eğitim kursları ve mentorluk programları gibi eğitimler, mevcut personelinizi geliştirirken onları bir sonraki görevlere hazırlama fırsatı sağlar.
4. Doğru Kaynakları ve Araçları Sağlayın
İşverenler, çalışanlarının işlerinde başarılı olmak için ihtiyaç duydukları her şeye sahip olmalarını sağlamaktan sorumludur. Bu kaynakları gözden kaçırmak çalışanların kendilerini takdir edilmemiş, tükenmiş ve hayal kırıklığına uğramış hissetmelerine neden olabilir. Kaynaklar, işi desteklemek için uygun sayıda çalışanı işe almaktan teknolojiyi güncellemeye ve süreçleri iyileştirmeye kadar birçok şekilde karşımıza çıkar.
5. Sağlıklı İş-Yaşam Dengesini Teşvik Edin
İş-yaşam dengesi çoğu çalışan için son derece önemlidir ve işten ayrılmaları etkileyebilir. Pew Araştırma Merkezi’ne göre, çalışanların %45’i çalışma programlarında yeterli esneklik olmadığı için, %39’u ise çok fazla saat çalıştıkları için işlerinden ayrılmıştır. Çalışanlara iş ve ev yaşamları arasında denge kurma olanağı vermek streslerini azaltır ve çözemedikleri takdirde dikkatlerini işlerinden uzaklaştıracak kişisel sorunlarıyla ilgilenmelerine olanak tanır.
İşletmeler, çalışanların uzaktan çalışmasına (tam zamanlı veya yarı zamanlı), esnek çalışma programları oluşturmasına ve daha fazla hastalık veya kişisel zaman kullanmasına izin vererek daha sağlıklı iş-yaşam dengesini desteklemeye yardımcı olabilir.
6. İlk Seferde Doğru Kişileri İşe Alın
Bu sağduyu gibi görünse de, bunu söylemek yapmaktan daha kolaydır. Ekonomideki ve iş gücündeki hızlı değişimler, şirketleri açık pozisyonları doldurma konusunda çaresiz bırakabilir. Böyle bir durumda yarı yolda kalmış nitelikli bir adayı işe almak cazip gelebilir. Ne yazık ki bu hem yeni hem de mevcut çalışanlar için iş gücü devrini artırabilir. Yeni çalışanlar işin gerekliliklerini yerine getiremediklerinde hızla işten ayrılabilirler. Mevcut çalışanlar da yeni işe alınan kişileri sürekli eğitmekten dolayı tükenebilir.
7. Ekibinizden Geri Bildirim Alın
Çalışanlar çok çeşitli nedenlerle şirketlerden ayrılırlar. İşten ayrılma oranını azaltmanın en iyi yollarından biri çalışanlardan şirkette çalışmakla ilgili ne hissettiklerine dair doğrudan geri bildirim almaktır. Çok sayıda şirket bu tür bilgileri işten çıkış görüşmelerinde toplamaktadır. Ne yazık ki bunun bir faydası olmuyor çünkü çalışan zaten işten ayrılmayı seçmiş oluyor. Bunun yerine, yeni fırsatlar için şirket dışına bakmalarını neyin engelleyeceğini öğrenmek için en iyi performans gösteren çalışanlarla kalıcı görüşmeler yapın. Anonim çalışan memnuniyeti anketleri de işletme sahiplerinin elde tutma kararları almalarına yardımcı olacak zengin bilgiler sağlayabilir.
Bu yazı Nicholas Leighton tarafından yazılmış ve DigitalTalks ekibi tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir.