2019’da Geliştirilecek En Önemli Kariyer Becerisi

İş unvanınız ne olursa olsun, muhtemelen bu yıl kariyeriniz için önemli olan bir dizi görüşme yapacaksınız. İsterseniz yeni bir pozisyon için mülakata girecek veya terfi ile ilgili görüşme yapacak olun isterseniz önemli bir proje sunacak olun, önümüzdeki aylarda gerçekleşecek riskli tartışmalar sizi bekliyor.

Bu görüşmelerde başarılı olmak için çok önemli bir beceriye sahip olmanız gerekiyor: her görüşmenin merkezinde yer alan doğaçlama sorular ve cevaplarla başa çıkma becerisi. Araştırmalar, hızlı davranan ve tereddüt etmeden cevap veren kişilerin belli bir karizmayı yansıtan liderler arasında olduğunu gösteriyor. Aslında aynı araştırma bu zihinsel hızın, IQ’dan bile daha önemli olduğunu öne sürüyor.

İşte herhangi bir soruyu zarafetle cevaplamanıza yardımcı olacak dört temel unsur:

Hazırlanın, hazırlanın ve daha çok hazırlanın

İlk olarak yapmanız gereken, bu doğaçlama görüşmelere hazırlanmak. Sorulara cevap vermek tamamen spontane bir davranış gibi görünse de, bu konuşmalara hazırlanabilirsiniz ve hazırlanmalısınız. Elbette size sorulabilecek tüm soruları tahmin edemezsiniz fakat bir soru cevap listesi hazırlayarak şansınızı artırabilirsiniz. Bu hem iş görüşmeleri, performans değerlendirmeleri, müşteri toplantıları hem de soru cevap içeriği olan sunumlar için geçerli bir şeydir.

Tıp ve hukuk fakültelerine başvuran kişilerden, bir sonraki büyük işlerine başlayacak olan yöneticilere kadar herkese koçluk yaptım. Hepsinde de sorular yazıp cevaplar hazırlamak ve soru cevap provası yapmak için saatler harcadık. Sonuç ise bir dizi başarı hikayesi oldu. Adaylar istediklerini elde ettiler: hukuk fakültesi, tıp fakültesi, yüksek lisans kabulü veya CEO’luk pozisyonu.

Yani, bu yıl bir iş görüşmesine veya herhangi başka bir önemli görüşmeye katılacaksanız, hazırlıklara başlamalısınız.

Cevap vermek için acele etmeyin

Cevap verirken aceleci davranmayın. Böylece kendinizden emin gibi görünebilirsiniz. Soruyu sonuna kadar dinleyin. Konuşmacı konuştuğu sırada cevabınızı formüle etmek için acele ederseniz, söylediklerinin bir kısmını kaçırabilirsiniz. Bunun sonucunda, asıl soruyu yanıtlamak yerine sorulduğunu düşündüğünüz soruyu yanıtlarsınız.

Acele etmek, konuşmacının sözünü kesmenize de neden olabilir – ki konuşmacı o sırada sorusunun ikinci bölümünü düşünüyor olabilir. Bu sizin kaba ve endişeli görünmenize neden olur.

Sorunun tamamının sorulmasını bekleyip bir süre durduktan sonra cevap verirseniz, kendinizi kendine güvenen düşünceli bir lider olarak sunabilirsiniz. Cevabınız hazır olsa bile, duraklamak, soruyu ciddiye aldığınızı ve düşünceli bir cevabı hakkettiğini düşündüğünüzü gösterir.

Fakat bu, duraklama sürenizde “Bu iyi bir soru.” gibi şeyler söylemenize gerek olduğu anlamına gelmez. Soruları değerlendirmek için değil, onları yanıtlamak için oradasınız. (Diğer sorular bu soruya kıyasla daha mı kötüydü yani?)

Cevabınızı şekillendirin

Üçüncü olarak, cevabınızı dikkatlice şekillendirin. Akıllı görünmek ve hızlı olmak istiyorsanız, cevabınızı planlayın ve bunu yaparken aşağıdaki bileşenleri göz önünde bulundurun.

  • Bir geçiş ifadesi ile başlayın. Örneğin, “Bu üzerinde çok düşündüğüm bir şey.” veya “Evet, bu işle ilgili niteliklerimi size anlatmaktan memnuniyet duyarım.” gibi bir ifadeyle açılış yapabilirsiniz.
  • Ardından anlatmak istediğiniz noktayı belirtin. Her cevabın içinde, açıkça ve ikna edici bir şekilde sunulan tek bir mesaj cümlesi olmalıdır. Örneğin, “Bu rolde başarılı olmak için gerekli bilgilere sahip olduğuma inanıyorum.” diyebilirsiniz.
  • İki ila dört kanıt noktası sunun. Bu nedenler mesajınızı destekler.
  • Bir eylem çağrısıyla bitirin. Bu, görüşme yaptığınız kişiyle görüşme fırsatı bulduğunuz için heyecanlı olduğunuzu ve ondan haber almak için sabırsızlandığınızı gösterebilir. Bununla birlikte, sonraki adımların ne olduğunu da sorabilirsiniz. Cevaplarınızı önceden hazırlarken bu formülü kullanırsanız, oldukça net ve kendinizden emin görünebilirsiniz.

Sorular sorun

Son olarak, proaktif bir yaklaşım benimseyin ve sorular sorun. Örneğin, bir iş görüşmesinde, gelecekteki işvereninize şirketin konumu veya kültürü hakkında sorular sorun. Bu sorular, ilgili ve aktif bir dinleyici olduğunuzu gösterecektir. Sorulacak tonlarca güzel soru var. Karşınızdaki kişiye deneyimini ve beklentilerini paylaşma şansı vermek, duygusal zekanızı ve pozisyon için duyduğunuz hevesi karşı tarafa aktarır.

Bununla birlikte, sorular sormak tamamlayıcı rolünden ziyade liderlik rolüne girmenizi sağlar. Derine inmek, sizden daha üst düzey kişilerin önünde kendinizi rahat hissettiğinizi gösterir. Böylece görüşme tek taraflı olmaz ve bunun sizin için doğru iş, terfi veya proje olduğundan emin olmak istediğinizi karşı tarafa göstermiş olursunuz.

Bu yazı Judith Humphrey tarafından yazılmış ve DigitalTalks Ekibi tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir.

Etiketler