Ürün Takip Uygulamasıyla Bir Daha Asla Mevsimi Olmayan Ürünleri Almayın

Mevsimlik Gıda Rehberi, insanların yerel ürünleri mevsimlerinde almalarını, o dönemde pazarda hangi meyve/sebzelerin bulunması gerektiğini onlara söyleyerek kolay hale getirmek istiyor.

Bir çiftçi pazarını ziyaret edin. Yerel ve yakın zamanlarda üretilen ürünlerden seçim yapmayı umabilirsiniz. Bütün mesela pazarın sezonsal mevcudiyet ile dönmesidir. Bu, malların önceden kestirilemeyeceği anlamına gelir – bir hafta yaban mersini bulabilir ve bir sonraki hafta sadece elmayı değerlendirebilirsiniz.

Mevsimlik Gıda Rehberi adı verilen yeni bir uygulama, pazara gideceğiniz zaman tezgahlarda görmeniz gereken ürünlerin mevsimselliğini; bölgeden bölgeye tamamen özetliyor. Daha da önemlisi standart bir markette alışveriş yaparken, hangi meyve sebzenin o sezonun zirvesinde olduğunu ve yerel olarak yetiştiğini size anlatıyor.

Uygulama, mevcut gıda sistemine alternatif, sürdürülebilir çözümler savunan bir organizasyon olan GRACE İletişim Vakfı tarafından geliştirildi. Doğal Kaynaklar Savunma Konseyi ve USDA’dan alınan 140’tan fazla çeşit meyve, sebze, bakliyat, fındık ve tohumdan alınan veriler toplandı. 50 eyaletin her birinde, yarım aylık artışlarla mevsimsellik ölçüldü.

Uygulama, en sevdiğiniz ürünün mevsimi gelince hatırlatıcı ayarlamanızı sağlıyor. GRACE baş bilim danışmanı Urvashi Rangan, Fast Company’ye uygulama hakkında “Bugün en kapsamlı mevsimlik kılavuzlardan biri.” dedi. Ürünlerin erişilebilirliğiyle ilgili verilere ek olarak; en sevdiğiniz ürünün mevsimi geldiğinde hatırlatıcılar ayarlayabiliyorsunuz. Uygulama kullanıcıları aynı zamanda  daha detaylı bilgi içeren kaynaklara da yönlendiriyor.

GRACE ekibi Mevsimsel Gıda Rehberi’ni geliştirirken, hem yerel hem de mevsimlik alışverişin önemini artırmayı amaçlıyor. Rangan, “Bölgesel mevcudiyetine göre ürün satın almak, vatandaşların yerel ekonomilerini -özellikle desteklenmesi daha zor olan gıda sektöründe- desteklemesine imkân tanıyor.” diyor.

Daha küçük yerel işletmelerden veya çiftçilerin pazarından satın almak; büyük maketlerden veya market zincirlerinden satın almanıza kıyasla şehriniz için dört kat daha fazla ekonomik fayda sağlıyor. İkinci olarak alışverişlerinizi; alacağınız ürünün zirvede olduğu sezonunda yaparak, ürünlerin yakın mesafeden gelme ihtimallerini artırıyorsunuz. Böylelikle çevresel ayak izinizi azaltıyor ve bunun yanında da yerli çiftçiye destek oluyorsunuz.

Maine bölgesinden girişimci David Stone, geçtiğimiz günlerde yerli çiftçiler ve perakendeciler arasındaki etkileşimleri sayısallaştıran bir platform olan Forager’i başlattı (100’e yakın hesap açıldı). Benzer bir uygulama olan WhatsGood da perakendecileri ve toptancıları, bölgede yeni yetiştirilen ürünler üzerinde birleştiriyor. Ulusal Çiftçi Pazarı Haftası’nda başlatılan uygulama, Rangan’ın söylediğine göre, bu tür yerel ilişkilerinin bir kutlaması ve bunun yanı sıra insanların çiftçilerden alışveriş yapabilirliklerini en uygun hale getiriyor. Ayrıca, mevsimlik zirve dönemlerinde alınan ürünlerin daha iyi olması da bu durumun cabası oluyor.

Bu yazı Eillie Anzilotti tarafından yazılmış ve Fast Company‘de yayınlamıştır. DigitalTalks Ekibi tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir.

Etiketler