
Otomat makineleri tren istasyonlarından kaldırımlara kadar Japonya’nın her yanına dağılmış durumda. Ülkede 25 kişiye bir otomat düşüyor ve bu makinelerde kahveden makarnaya, biradan Budist muskalarına kadar çok geniş bir yelpazede ürünler satılıyor.
Otomat makineleri üzerinden yapılan satışlar da bir hayli yüksek. 2015 yılında 42 milyar dolarlık satış yapıldığı belirtiliyor.
Rakipleri Coca-Cola ve Suntory gibi sektör devleri olan içecek markası Dydo Drinco ise gelirinin %80’inden fazlasını otomatlardan sağlıyor. Ancak 24 saat açık dükkanların rekabetiyle karşı karşıya gelen şirket, doyma noktasındaki bir pazarda daha fazla müşteriye ulaşmak için yeni yol arayışı içerisinde.
Dydo’nun yöneticisi Tomiya Takamatsu, şirketin çekirdek müşterilerini oluşturan orta yaşlı erkek ofis çalışanları haricindeki müşterilere de ulaşmak istiyor.
Yaptığı açıklamada Takamatsu, ¨Gençler, öğrenciler ve yabancı turistlerin de yer aldığı yeni bir grup müşteri kazanmak istiyoruz.¨dedi.
Dydo’nun önceki çalışmalarından birinde müşterilerle konuşan makineler yerleştirilmiş ve rulet oyunu oynayanlara hediye içecek kampanyası yapılmıştı.
Şimdiki amaç ise şirketin ülke çapındaki 280 bin civarındaki otomat makinelerini daha eğlenceli hale getirmek için akıllı telefon kullanımına odaklanmak.
Şirket geliştirdiği mobil uygulama ile müşterilere alışveriş yaptıkça puan toplama ve ödül kazanma imkanı sunuyor. Bu sistem Japonya’nın en yaygın anlık mesajlaşma uygulaması olan Line’a ve Final Fantasy ve Dragon’s Quest gibi oyunlara bağlı.
Ancak uygulama Japonca olduğundan yabancı turistleri hedeflemede pek de başarılı olacağı söylenemez.
Dydo ve diğer markalar yüksek oranlardaki Çinli ve Güney Koreli turistleri göz önünde bulundurarak çok dilli makineler geliştirmişti.
Takamatsu, ¨Otomatlar Japon kültürünün bir parçasıdır. Turistlerin bu deneyimi yaşamasını ve otomatlardan daha fazla yararlanmasını istiyorum.¨dedi.
Akıllı telefonların otomatlara bağlanması sayesinde müşteri davranışları konusunda veri toplama potansiyeli de söz konusu olabilir.
Etkili olabilecek diğer bir fikir ise her gün işe gidip gelenlerin önceden sipariş vererek yolları üzerindeki herhangi bir otomattan içeceklerini alma şansının sunulması.
Bu tür bir fikrin nasıl hayata geçirileceği konusu ise Fuji Electric fabrikasından çalışan Genel Müdür Mitsuhiro Saka’nın görevi. Fuji Electric, Nagoya şehri yakınında konumlandırılmış ve yılda 100 bin civarında otomat üreten bir fabrika.
Saka yaptığı açıklamada, ¨Müşterilerden gelen talepler gittikçe daha da zorlaşıyor ancak bizler mühendisleriz. Verilen görev zorlaştıkça biz de o kadar motive oluyoruz.¨diyerek müşterilerin taleplerine karşılık vermek için çalıştıklarını dile getiriyor.