Bluegogo Çin Sokaklarına 70 Bin Bisiklet Yerleştirdi

Her şey başladığı yere geri döner atasözünü hepimiz biliyoruz. Güney Çin’de tam da böyle bir dönüşüm yaşanıyor. Bir grup startup şirketi ekonomik reform öncesi Çin’in simgelerinden olan bir ikonu yeniden hayata döndürüyor: Bisikleti.

Geçtiğimiz yıl Tencent’in desteklediği Mobike ve Xiaomi’nin desteklediği ofo, bisiklet paylaşımı konusunda yarışa tutuşmuş ve onbinlerce bisikleti Çin sokaklarına yerleştirmişti.

Şimdi üçüncü bir girişim olarak Bluegogo da aynı niyette.

Lakin şöyle bir durum var. Tüm dünya genelinde bugüne kadar gördüğümüz 600’den fazla bisiklet paylaşım sağlayıcısından farklı olarak Çinli startuplar konuya gayet basit yaklaşıyor.

Genelde işler şöyle yürür: Bisikletlerin bulunduğu istasyona gider, kredi kartını kullanarak bisikleti alır ve sürmeye başlarsınız. İşiniz bittiğinde de size en yakın mesafedeki istasyona bisikleti bırakırsınız.

Bluegogo, Mobike ve ofo ise istasyonsuz hizmet veriyor. Bisikletler şehrin her yanına rastgele dağılmış durumda. Zira her biri GPS’e bağlı olan bisikletlerin yerini Bluegogo mobil uygulaması sayesinde tespit edebiliyorsunuz.

Bisikleti bulduğunuzda tek yapmanız gereken QR kodu kullanarak kilidi açmak ve yolculuğunuza başlamak. İşiniz bittiğinde ise bulduğunuz herhangi bir yere bisikleti bırakabiliyorsunuz. Bisikleti bulma, kilidi açma, kilitleme ve ödeme işlemleri tamamıyla uygulama üzerinden yapılıyor. Mobil uygulama aynı zamanda yolculuk mesafesini ve yakılan kalori miktarını da ölçüyor.

Bisiklet servisini hayata geçireli henüz 1 ay civarında olmasına rağmen Pekin merkezli Bluegogo 3 şehrin sokaklarına toplamda 70 bin bisiklet yerleştirdi bile. 35 bin bisiklet Shenzhen, 25 bin Guangzhou ve 10 bin bisiklet de Chengdu sokaklarındaki yerini aldı.

Bisiklet paylaşımı olayına sonradan dahil olan bir oyuncu olarak Bluegogo’nun elbette agresif davranması gerekiyor.

Bluegogo’nun 28 yaşındaki kurucusu Tony Li, Mashable’a yaptığı açıklamada şirketin günde 10 bin gibi dudak uçuklatan bir sayıda bisikleti kendi tesisi hariç 8 ayrı fabrikada ürettiğini açıkladı. Bluegogo’nun bu kadar yüksek hızla bisiklet üretebilmesi elbette aldığı 34 milyon dolarlık yatırımla mümkün oluyor. Li’ye göre Bluegogo bu sayede ofo’nun 70 bin ve Mobike’ın 40 bin bisikletinin açıklarını telafi edebilir.

Ancak bu durum diğer iki şirketin de köşelerine çekildiği anlamına gelmez. Mobike gelecek yıl Singapur’da hizmet vereceğini ve yıl bitmeden 100 bin bisikleti sokaklara yerleştirmiş olacağını duyurdu.

Mashable’daki köşesinde Ben Sin, Bluegogo bisikletleriyle ilgili tecrübesini şu şekilde aktarıyor:

Shenzhen seyahatimde her üç şirketin bisikletlerini de deneme fırsatım oldu ve Bluegogo’nun bisikletlerinin belki de daha yeni olmalarından kaynaklarak daha iyi tasarlanmış olduğunu söylemeliyim.

Bluegogo bisikletlerinin seleleri daha rahattı. Şirketin operasyon yönetici yardımcısı Hufei Yu, seleleri ¨kadın göğsü¨ kadar yumuşak olacak şekilde tasarladıklarını açıkladı.

Bisiklet selesi düşünülünce garip bir benzetme olsa da Bluegogo’nun bisikletlerinin kaliteli olduğu su götürmez bir gerçek. Mobike’ın bisikletleri gibi Bluegogo bisikletlerinin de en azından 4 yıl boyunca bakıma ihtiyaç duymaması bekleniyor.

Poliüretan polimer lastikler havasız olduğundan delinme riski yok ve alüminyum jantlarda da paslanma ihtimali söz konusu değil. Bisikletlerde, kilitlerin ve aydınlatmanın çalışmasını sağlayacak enerjiyi üreten bir de güneş paneli mevcut.

Mobike bisikletleri başlangıçta 44 dolar depozito alıyor ve yarım saatlik kullanım ücreti 15 cent. Bluegogo’da ise sadece 14 dolar depozito ve 8 cent ücret var.

Ofo ise ücret açısından Bluegogo’ya yakın olmakla birlikte deneyim açısından yetersiz. Örneğin selenin yüksekliği ayarlanamıyor ve kilitleme mekanizması uygulama tarafından üretilen bir kodun manuel olarak girilmesiyle çalışıyor. Bu nedenle QR kodun kazındığı durumlarda bisikletler kullanılamaz hale geliyor.

Günde 1 dolar pek fazla bir para gibi gelmeyebilir ancak bu meblağı 4 yıl boyunca tamir gerektirmeden her gün kullanılacak yüzbinlerce bisiklet sayısıyla çarparsanız elde edeceğiniz tutar yüz milyonları bulacaktır.

Ne şirket kurucusu Li ne de operasyon yönetici yardımcısı Yu, bir bisikletin net maliyetini paylaşmaya yanaşmıyor ancak maliyetin 280 dolardan daha düşük olduğunu ve her bir bisikletin günlük ortalama 1 dolar gelir elde ettiğini belirtiyor.

Yu konuyu şöyle özetliyor: ¨İlk 3 aydan sonra tamamı kar¨

En az 4 yıl hiçbir masraf olmaksınız ilk 3 aydan sonra günde minimum 1 dolar kazanıldığını düşünürseniz gerçekten de milyonlar kazanılması gayet mümkün.

Etiketler