Google, Facebook ve Kimi Teknoloji Şirketleri Çalışanlarının Yetenekleri Abartılıyor Mu?

Teknoloji sektörünün devleri çalışan politikası konusunda da markalaşmış durumda. Tüm o işe alım süreçlerini, ücretsiz yiyecek hizmetlerini ve çalışmayı “eğlenceli” hale getiren diğer şeyleri düşünün. Ancak çalışanların kişilik analizleri bu devlerin yansıttığından çok daha farklı sonuçlar ortaya koyuyor.

Good&Co tarafından yayınlanan bir araştırmada Silikon Vadisi’nin en yenilikçi şirketleri olarak tanımlanan Apple, Google, Facebook, Microsoft ve IBM’den toplamda 4 bin 364 çalışanın kişiliklerini analiz eden testlerden elde edilen psikometrik sonuçlar incelendi. Toplamda 2 yıl süren bu araştırmada ayrıca 250 bin kullanıcının 10 milyon üzerindeki cevabı da analiz edildi. Sorular network oluşturmaktan işyerindeki sorunların nasıl çözüldüğüne kadar pek çok konuda düşünce ve duyguları içeriyordu.

Araştırma sonuçları bir hayli ilginç. Facebook, yaratıcılık kültürü konusunda diğerlerinin gerisinde kalıyor. Microsoft çalışanları Apple çalışanlarından daha yenilikçi. Hem Apple hem de Twitter’ın kurumsal kültürü çalışanların algılarını en doğru şekilde yansıtıyor. IBM analizleri ise karşılaştırmalar haricinde çok ciddi sonuçlar ortaya koymuş değil.

Biliyoruz ki şirket yönetimi ve çalışanlar her zaman ofisle ilgili aynı görüşlere sahip olmuyor. Daha önceden şirket kültürü üzerine yapılan araştırmalar da bunun sebebinin insan kaynakları, yönetim ve ekip arasındaki anlaşmazlıktan kaynaklandığını gösteriyor.

İnovasyon Liderleri ve Takipçileri

Good&Co raporuna göre bu teknoloji şirketlerinin gerçek kurumsal kültürlerinin tüm dünya tarafından algılananla farklı olmasının sebebi zamanlama. Örneğin Facebook’u ele alalım. Facebook dünyanın en yenilikçi şirketlerinden kabul ediliyor zira internetteki ilk sosyal medya platformlarından biri. Ancak rapora göre kuruluş aşamasındaki başarılar Facebook’un bu başarıların devamını sağlamak için daha muhafazakar bir yaklaşım içerisine girmesine sebep olmuş.

Good&Co CEO’su Samar Birwadker, “Her zaman yenilikçi oldukları şeklinde bir üne sahiptiler ve bu bir çeşit bilinçaltı durumu haline geldi. Ancak şu an içinde bulundukları iş yenilikçi olmalarını gerektirecek bir iş değil. Sosyal mecrayı icat ettiler ve elbette bu sebeple yenilikçiler. Lakin gelir, mobil ve reklamlar üzerindeki baskı arttıkça sanırım risk alma ve macera duygusunu kaybediyorlar.” dedi.

Birwadker’a göre Parse ve Paper gibi başarısız girişimler de Facebook’un sektörde güvenli oynamasına yol açmış durumda.

Diğer taraftan ise Microsoft genellikle daha az yenilikçi olarak algılanmakta çünkü daha köklü bir teknoloji devi olduğundan büyüme açısından rakiplerinin gerisinde kalıyor. Fakat bu sayede şirket daha yaratıcı ve yenilikçi çalışanlar işe alıyor ve yenilikçilik farkını kapatacak cesur fikirleri destekleyebiliyor. Çalışma sonuçlarına göre maceraperestlik söz konusu olduğunda Microsoft çalışanları Apple ile kıyasıya yarışıyor ve Google, Facebook ve IBM’i geride bırakıyorlar.

Birwadker, “Microsoft her zaman doğru, geleneksel ve organize bir şekilde çalışarak çok para kazandı. Ancak Google gibi şirketler ve sosyal platformların başarısıyla ilgili farkına vardıkları şey şuydu: Onlar direkt tüketiciye odaklanırken kendileri B2B modeline sahiptiler.” dedi.

İçi Dışı Bir Olanlar Başarılı Oluyor

Birwadker’a göre bir çalışanın dışarıdan algılanışı ve gerçekte olduğu arasındaki çelişki şirketin muhtemel başarısı için önemli bir gösterge. “Bir şirketin kültürünü deneyimlemenin yolu ‘Hakkımızda’ sayfası, işe alan kişilerle ufak bir etkileşim veya reklamlarıdır.” dedi. Birwadker, IBM, Facebook ve Google’ın işe alım vaatlerinde sağladığı çalışma ortamını yaratamadığını dile getiriyor.

Good&Co verilerine göre en başarılı şirketlerin içi dışı bir veya birbirine çok yakın. Şirket kültürünü yansıttıkları şekilde bir çalışma ortamı yaratan teknoloji devleri, Apple ve Twitter olarak araştırma sonuçlarında karşımıza çıkıyor.

Örneğin Apple’ın hiyerarşik yapısı çalışanların ofis ortamında da hissediliyor. Twitter ise daha çok “yaratıcı kaos” mantığıyla çalışıyor ve bu durum hem şirketin işe alım sürecinde hem de platformun kendisinde yansıtılıyor.

Birwadker, 10 kişilik bir yönetim kadrosunun şirketin kültürüne karar veremeyeceğini, şirket kültürünün orada çalışanlar tarafından tanımlandığına dikkat çekiyor. Ayrıca şirket kültürünün reklamı yapılandan farklı olduğu markalarda işten ayrılma oranının daha yüksek olduğunu da ekliyor.

Liderlik ve Devamlılık

Good&Co araştırması ayrıca çalışanların kişilik analizlerine göre en çok aranan işveren özelliklerini de ortaya koyuyor. “Yöneticiler için sosyal açıdan cesur olmak çok önemli, özellikle de Vadi’de bu böyle zira insanlar sadece maaşla ilgilenmiyor. Bir lideri izlediklerine inanmak istiyorlar. Bu liderin de hem ilgilerini çekmesi hem de ekibin ilgilerini önemsemesi onlar için elzem.” diyor.

Devamlılık ise sektördeki diğer ortak değerlerden birisi. “Merak duygusu da önemli, ancak incelemelere göre yöneticilerin merak seviyesi çalışanlarınkinden çok daha düşük”

Kaynak: FastCompany.com

Etiketler