Olli ile Tanışın: Washington’da Seferlere Başlayan 3D Baskılı, Otonom Otobüs

Arizona temelli otomobil üreticisi Local Motors, Olli adında kısmen geri dönüştürülebilir, 3D baskılı, elektrikli bir otonom otobüs geliştirdi. Olli, IBM’in araba odaklı zihinsel öğrenme platformu Watson Internet of Things (IoT)’i bünyesinde barındıran ve işleyişinde kullanan ilk araç.

Aslında bu konsept türünün ilk örneği; fazlasıyla kutu görünümlü ve alışılmadık bir konsept olabilir, ama amacı yalnızca araç üretmek olmayan bir şirkete tam anlamıyla yakışır bir bakış açısı. Buradaki olay, araç üretim sektörünü yeniden şekillendirmek.

Olli’nin ilk deneme turu, şirketin Washington National Harbor kampüsünde gerçekleşti. Kampüs içerisinde bir 3D baskı demo laboratuvarı ve mucitler için özel bir oyun odası da bulunmakta. Bu oyun odasında çocuklar için geliştirilmiş, basılmış arabaların geri dönüşüm sürecini sergileyen, yeni STEM programı da var. Local Motors, bu yıl içerisinde Berlin ve Knoxville’deki yeni kampüslerini de faaliyete geçirmeyi planlıyor.

Olli, yaz boyu Washington’daki kampüste ziyaretçilerini gezdirecek. Bununla birlikte ziyaretçiler, 2014 yılında tanıtılan, şirketin ilk 3D baskılı otonom aracı olan Strati’yi de görebilecek.

Şirketin CEO’su ve kurucu ortağı John B. Rogers, şunları söylüyor: “Bir araba için kullanılabilecek tüm bağlı teknolojiyi kullanmış bulunuyoruz. Tüm imkanlarımızdan faydalanmalıyız. Strati bize, 5,000 doların araba formunda nasıl görüneceğini gösterdi. Olli ise böyle bir arabayı paylaşmanın nasıl bir şey olduğunu hissettirecek. Gelecek ise her ikisiyle dolu.”

Local Motors aynı zamanda tasarım süreçlerini zenginleştirmek amacıyla mikro-fabrika konseptini de genişletecek. Rogers, “İlk güç aktarım mekanizmamızın kontrolünü devraldık. Topluluklarımız bu mekanizmaya açık kaynak sağlayacak.” diyor. “Bir güç aktarım mekanizmasını kontrol altına aldıktan sonra aracın inşa sürecini de kontrol altına almış oluyoruz. Motor ve sensörler için başkalarıyla ortaklığa gidebilirdik. Aynı şekilde bataryasını da Tesla ya da Samsung’dan satın alabilirdik.” Ancak Local Motors’un olayı, kitle fonlamasından ibaret.

Olli’nin tasarımcısı Edgar Sarmiento, baskısının ilk sonuçlarına ulaşınca yüzündeki gülümsemeye engel olmadığını belirtiyor. “Aracı olabildiğince esnek yapmaya çalıştım. Bu, şehirler için toplumsal bir çözüm aslında. Basit, minimal ve kutu gibi; bu özelliklerin hepsi de ürünün kullanımı ile doğrudan bağlantılı. Ben Bogota’da doğdum; nüfusu yakında 10 milyona ulaşacak olan, büyük bir şehir. Söz konusu ulaşım olduğunda sorunları ele alma ve çözüm üretme vaktimiz geldi de geçiyor bile.”

Kitle fonlaması yapanlardan oluşan geniş ağ kitlesi sağolsun, Local Motors’ta yalnızca 130 kişi çalışıyor. Local Motors strateji yöneticisi Justin Fishkin, “Bu araç, bizim için bir doruk noktası.” diyor. “Önce bir komite tarafından fonlanan arabayı yollara koyduk, ki herkes bunun imkansız olduğunu düşünüyordu. Sonra da iki ay içerisinde aynı şekilde askeri bir aracı da kitlesel fonlama ile ortaya çıkarabileceğimizi gösterdik. O zamanlarda da insanlar, askeri araç üreten bir firma olduğumuzu sanıyordu. Dijital imalatın daha da hızlı olabileceğini kanıtladık. Silikon Vadisi ve Detroit birbirine yaklaştıkça biz tam ortada güzelce oturuyoruz. Şu anda yaptığımız iş, pazarda olabildiğine talep alıyor; bu da bizim için çok güzel denk geldi diyebilirim.”

Etiketler