PayPal Türkiye’deki Faaliyetlerini Neden Geçici Olarak Sonlandırdı?

Bildiğiniz gibi dün gece PayPal’ın Türkiye’deki faaliyetlerini geçici olarak sonlandırdığını sizlerle paylaştık. PayPal’ın Türkiye ofisini kapatıp kapatmayacağını, çalışanlarının durumunun ne olacağını ise PayPal yöneticilerine sorduk. Bilgi gelince sizlerle paylaşacağız.

Dün gece Twitter’da en çok konuşulan konulardan biri de bu gelişmeydi…

Biz de hemen B+B Hukuk Bürosu Yönetici Ortağı Avukat Gökhan Uğur Bağcı ile iletişime geçtik ve kendisinden bu önemli gelişme ile ilgili görüş istedik. Av. Gökhan Uğur Bağcı’nın bizlerle paylaştığı yorumları aşağıdaki gibidir: (Kendisine de paylaşımları için çok teşekkür ediyoruz.)

“PayPal gibi bir dünya devinin BDDK’dan izin alamadığı için Türkiye operasyonlarını durdurduğuna ilişkin açıklaması dün geceden beri sosyal medyada büyük yankı buldu. Ödeme alanında böylesi dev bir kuruluşun lisans başvurusunun reddedilmesi gerçekten önemli bir olay. Aşağıda konu hakkındaki tespitlerimi ve yorumlarımı paylaşıyorum. Bunlar tamamen ilgili sektörde çalışan ve mevzuatı bilen biri olarak şahsi yorum ve tespitlerim. Umarım ya PayPal ya da BDDK lisans reddi ile ilgili detaylı açıklama ile gerekçeleri kamuoyu ile paylaşır ve bizde kesin nedenleri öğrenebiliriz.

Bilindiği üzere PayPal’ın da tabi olduğu 6493 Sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun (“Ödeme Hizmetleri Kanunu”) 27.06.2013 Tarihinde yayınlandı ve ilgili maddesi kapsamında bu tarih itibariyle ödeme hizmeti veren kuruluşların 27.06.2015 Tarihine kadar BDDK’ya lisans başvurusunda bulunmasını hükme bağladı. Kanun’un 23. Maddesinin yayımlandığı tarihteki haline göre Tüm Ödeme Kuruluşu, Elektronik Para Kuruluşu ve Sistem İleticilerinin faaliyetlerini yürütmede kullandıkları bilgi sistemleri ve bunların yedekleri de Türkiye’de tutulur hükmü vardı. Yani buna göre Bir ödeme kuruluşu olarak bilgi sistemleriniz yurtdışında ise tüm şartları da yerine getirseniz lisans almanız mümkün değildi. İşte PayPal’ın sıkıntıları bu hükmün Kanun’da yer alması ile başladı haliyle tüm dünyada operasyonu olan bir kuruluş olarak sunucuları yurtdışında ve bunları Türkiye’ye getirmek istemeyi arzu etmiyorlar. Bu noktadan nasıl ve neden olduysa Kanun’un ilgili maddesi lisans başvuru süresinin bitmesine 2,5 ay kala değişti ve Ödeme Kuruluşları ile E-Para kuruluşlarının bilgi sistemlerinin Türkiye’de bulunması şartı bir anlamda kalktı. Fakat bu konuda BDDK’ya yetki verildi. BDDK yaptığı incelemede halen “bilgi sistemlerini Türkiye’ye getir” deme yetkisine sahip.

Tam da PayPal’in işini kolaylaştırıcı bu Kanun değişikliği olmasına rağmen, sonrasında süreç iyi gitmedi ve kanaatimce bilgi sistemlerinin yurtdışında olması ve buna bağlı BDDK’nın istediği şartların yerine getirilmemesi nedeniyle lisans başvurusu reddedildi. Kanun’un değişmesi noktasından sonra dünyanın her yerinde devlet kurumları ile ilişkiler konusunda son derece tecrübeli bir kuruluşun lisans reddi yaşaması gerçekten düşündürücü. Bir süredir PayPal’in bu işi iyi yönetemediği, lisans alamayabileceği şeklinde konuşmalar sektörde yapılmaktaydı. Bunları ve lisans reddi sonucunu birlikte değerlendirdiğimizde PayPal üst yönetimi tarafından sürecin iyi yönetilemediği noktasında gerçekten kafalarda soru işaretleri uyandırıyor.

Bu arada bilgi sistemlerinin Türkiye’de olması şartı ve bu şartın sonradan kaldırılmasının başkaca sonuçları da var. “Bilgi sistemlerinin Türkiye’de olması gerekli” diyen Kanun hükmü nedeniyle yabancı bazı kuruluşlar çok ciddi maliyetli yatırımlar yaparak tüm birincil ve ikincil serverlarını Türkiye’ye getirdiler ve buna göre lisans başvurusu hazırlıklarını yaptılar. Lisans başvurusu hazırlık süreci de kısa bir süreç değil. Oldukça ciddi hazırlıklar ve denetimler gerektiren, en basit ortaklık yapısı olan bir yabancı ortaklı şirket için bile eksiksiz bir başvuru dosyası hazırlamanın ortalama 5-6 ay vakit aldığı bir süreç. Bunları da dikkate aldığımızda Kanun değişikliğinin oldukça geç bir vakitte yani başvurunun son tarihinden 2,5 ay önce yapılması, Kanun’a güvenerek serverlarını Türkiye’ye getiren şirketler açısından adaletsiz bir durum oluşturabilirdi. Muhtemelen BDDK bu hususu da dikkate alarak ilke olarak aldığı “bilgi sistemlerinin Türkiye’de olması gerekir” kararından Kanun’un kendisine verdiği yetki çerçevesinde dönmedi.

Burada yazdıklarım başta da dediğim gibi şahsi yorum ve tespitlerden ibarettir. PayPal ya da BDDK eğer kamuoyu ile bu lisans reddinin gerekçelerini paylaşırsa ilgili herkes neden bu noktaya gelindiğini kafalarda şüphe kalmadan öğrenmiş olur.

PayPal’ın yaptığı yazılı açıklamadan bu faaliyet durdurmanın ülkeden çekilme niteliğinde olmadığını yorumluyorum. Sadece BDDK’nin talimatı gereği geçici olarak işlemleri durdu ve eminim halen lisans alabilmek için gerekli çalışmalar PayPal tarafından yapılıyor. Ben kısa vade içinde PayPal’ın lisans alıp faaliyetine başlayacağını düşünüyorum. PayPal’sız bir ödeme ekosistemi düşünülemez.”

Etiketler