Y Kuşağı Bu Uygulamanın Onları Cimrileştirdiğini Söylüyor. Pekiyi Neden Hala Kullanıyorlar?

Y kuşağı ile ilgili bilmeniz gereken, kesinliği kanıtlanmış bir gerçek var: Diğer tüm şartlar eşit olduğu takdirde, eğer bu nesile satış yapmak istiyorsanız, ürün veya hizmetinize mutlaka kolaylık faktörünü dahil etmeniz gerekiyor.

Bu bilgi bir kenarda dursun.

Sizi Stephanie ile tanıştıralım. Kendisi 24 yaşında ve New York’ta yaşıyor. Bir arkadaşının evine gidiyor. Bir şişe şarap açıp, biraz Netflix izliyorlar. Sonrasında yola koyulmaya hazırlanırken telefona bir bildirim geliyor.

Bildirim, Venmo isimli bir uygulamadan geliyor. Arkadaşı ona 6 dolar faturalamış.

Şimdi de Venmo ile Tanışın

Stephanie, Quartz’tan Kari Paul’a konu ile ilgili verdiği röportajda şunları söylüyor: “Bana koyduğu bir kadeh şarabın parasını benden istemesine inanamadım. Venmo kesinlike insanlara bu tür davranışlar sergileyebilmek için zemin hazırlıyor.”

PayPal’in interaktif bir uygulaması olan Venmo, kullanıcıların banka hesaplarını birbirine bağlıyor ve başkasından anlık olarak para talep etmeyi kolaylaştırıyor. 2012’den beri var olan bu uygulama, ismini Latince’de “satmak” anlamına gelen “vende” kelimesinden alıyor.

Uygulamanın kurucusu Andrew Kortina, 2014’te Quora’ya verdiği röportajda, isim seçimini şu şekilde açıklamıştı: “Bu ismi sevdik çünkü hem kısa, hem de güzel bir fiilden türemiş. Arkadaşınıza ‘Bana akşam yemeğini venmo’la…’ diyebiliyorsunuz.”

Ancak an itibairyle uygulama, akşam yemeğinden çok daha fazlası. Paul’un Quartz’taki makalesinin başlığına bakılırsa gerçekten de öyle: Venmo Arkadaşlarımızı Cimri Ahmaklara Çeviriyor.

Tabii Venmo’nun yalnızca Y kuşağı tarafından kullanıldığını söyleyemeyiz, ancak farklı istatistik ve kaynakara göre uygulamanın temel kullanıcı kitlesini onlar oluşturuyor.

Paul, “Bazı gençler, uygulamanın ‘kolaylığının’ – bir yandan da taleplerin yüzsüzlüğünün – cebinde akrep olan arkadaşlarının davranışlarını meşrulaştırdığını ve hiçbir şekilde yüzleşme ihtiyacı duymadan, yakın arkadaşlardan ücret talep etmenin normal olduğu kanısının oluştuğunu düşünüyor.” diyor.

“Benim de arkadaşım bir keresinde içtiğimiz içkilerdeki 4 dolar farkı bana ‘venmo’lamıştı. Çevremden de sıkça bu tür hikayeler duyuyorum. Venmo kullanıcılarından bir tanesi, iş arkadaşının onu kahve içmeye davet ettiğini, sonra da 3.79 dolar geri ödeme talep ettiğini söylemişti. Bir başkası da oda arkadaşının ortak kullandıkları bahçe tırmığı için kendisinden 3.32 dolar talep ettiğini belirtti. Akabinde sorduğu soru ise çok mantıklı: ‘Oda arkadaşım ayrıldıktan sonra bu 3 doları geri mi istemeliyim?’”

Sorun uygulamada değil, insanlarda…

Evet, belki insanların, özellikle de Y kuşağının davranışları değişmiş olabilir, ancak suçun tamamını teknolojiye atmamak gerekir. Belki de Venmo, aslında içimizde taşıdığımız cimriliği ve pintiliği, bu tür ucuz misillemelerle ortaya çıkartmamıza yardımcı oluyor.

Etiketler