Droneların Uçaklara Verebileceği Zararlar Konusunda Sakin Olun!

Gittikçe daha fazla kullanım alanına ve etkinliğe sahip dronelar üretildikçe hem medyada hem de havacılık sektöründe çeşitli söylentiler çıkıyor. ABD’li bir havayolu şirketinde çalışan kaptan pilot Dr. Chris Manno ise bu söylentilerle ilgili blogunda bir yazı yayınladı. İşte kaptan pilot Dr. Chris Manno’nun dronelar ve uçaklarla ilgili yazdığı yazısı:

Son zamanlarda droneların uçaklara yakın mesafede uçmasının havacılığı tehlikeye soktuğuna dair pek çok haber yayınlandı. Ancak bu haberlerin kuru gürültüden başka bir şey olmadığını düşünüyorum.

Uçakların izlediği uçuş rotasındaki istenmeyen cisimlerin yarattığı tehlike hiç de yeni değil. Aslına bakılırsa her yıl yüzlerce kuş çarpma vakası pilotlar tarafından rapor ediliyor.

Sorun eski olsa da medyanın ve havacılık “alimleri”nin iştahını kabartan, drone tehlikesiyle ilgili çığırtkanlık yapabilecek olmaları. Öncelikle JFK, LGA, ORD, DFW, LAX, SAN gibi havaalanlarının yakınlarında bulunan kuş popülasyonunu düşünelim. Bu kuşlardan en ağır olanları 4,5-5 kg civarındaki kazlar ve 14 kg’a kadar çıkabilen pelikanlardır. Medya veya havacılıkla ilgili ahkam kesen sözde uzmanlara göre 20-30 kg aralığında dronelar olduğu söylense de aslında meraklıları tarafından uçurulan bu cihazlar oldukça ufak boyutlarda ve bahsedilenden çok daha az ağırlığa sahip.

Kuşlar Dronelardan Daha Tehlikeli

Amatör droneların satışlarında ciddi artış yaşandığını hesaba katsak bile kuşların sebep olduğu kaza ve tehlikelerin milyonlarca sayıya ulaştığı biliniyor. Rakamları incelersek kuş çarpması vakalarının sayısı uçuş rotasında drone gördüğünü söyleyenlerin sayısına fark atıyor. Ancak droneların medyada çektiği ilgi kuş çarpması kazalarından daha fazla olduğundan dronelarla ilgili bu tür haberler görmek kaçınılmaz oluyor. Çünkü seyahat eden yolcular ve medya bu tehlikeyi kabul ediyor ve hatta Ulusal Havayolu Trafik Güvenliği ölüm raporlarında olduğu gibi görmezden geliyor.

Peki, bir drone uçağa çarpsa gerçekten ne kadar etki yaratabilir?

Bir keresinde Pittsburgh uçuşu dönüşünde kokpitin ön camı tamamen ördek iç organlarıyla kaplanmıştı. Çarptığım ördeğin 5 kg civarında olduğu teknisyenler tarafından hesaplanmıştı. Uçağa çarpan kuşlardan hiçbiri motora girmemişti ve sistemleri engelleyen bir durum yaşanmadı. Ancak 2,5 saat boyunca  kokpit camına yapışıp donan ördek organlarının arasından bakarak önümüzü görmeye çalıştık. Pittsburgh kulesindekiler hariç bu olayı hiç kimse öğrenmedi ve rapor verip konuyu kapattık.

İşte bir drone ile çarpışma ihtimali söz konusu olsa bile yaşanabilecek sorun budur: Yani hiçbir şey!

Uçağın motoruna kuş veya herhangi başka bir cisim girmesi sonrası hasar yaşanma olasılığı vardır. Ancak dronelar havada karşılaşılabilecek bu cisimlerin çok ufak bir bölümünü oluşturmaktadır.

Medyanın ve sözde bilgi sahibi kişilerin bu kadar kuru gürültü yapmasının daha önce de söylediğimiz gibi tek bir sebebi var. O da kuş çarpması artık halkın dikkatini çekecek bir konu değil.

Bu durumda seçim sizin. Raporlara göre 2014 yılında trafikte meydana gelen 32 bin ölüm göz önünde bulundurulursa her gün başımıza gelebilecek bu kazalar söz konusuyken gereksiz konulardan dolayı kendinizi sıkıp sıkmamak size kalmış.

Etiketler