
Amazon’da ürün satan Çinli şirketler, Başkan Donald Trump’ın benzeri görülmemiş gümrük tarifesi artışları nedeniyle ABD’deki fiyatları artırmaya ya da bu pazardan tamamen çekilmeye hazırlanıyor. Bu durumu hem satıcılar hem de Çin’in en büyük e-ticaret derneğinin başkanı doğruladı.
Trump, Çarşamba günü yaptığı açıklamada, Çin’den yapılan ithalata uygulanan tarifeleri mevcut %104 seviyesinden %125’e çıkaracağını duyurarak dünyanın en büyük iki ekonomisi arasındaki yüksek riskli çatışmayı tırmandırdı.
“Bu sadece vergi meselesi değil, tüm maliyet yapısı tamamen çöküyor,” dedi Shenzhen Sınır Ötesi E-Ticaret Derneği Başkanı Wang Xin. Dernek, Amazon’da satış yapan 3.000’den fazla Çinli firmayı temsil ediyor.
“ABD pazarında ayakta kalmak çok zor olacak,” diye konuştu Reuters’a. Wang, bu tarifelerin aynı zamanda gümrükte gecikmelere ve artan lojistik maliyetlerine yol açabileceğini belirtti.
“Bugün sınır ötesi e-ticaret yapan bizler için bu gerçekten benzeri görülmemiş bir darbe.”
Reuters’a konuşan Wang, bazı satıcıların ABD’deki ürünlerinin fiyatlarını artırmayı planladığını, bazılarınınsa yeni pazarlar aradığını söyledi. Bu yorumlar, Perşembe günü Reuters tarafından görüşülen Shenzhen merkezli beş Amazon satıcısı tarafından da doğrulandı.
Amazon’daki satıcıların yaklaşık yarısı Çin merkezli. Sadece Shenzhen kentinde 100 binden fazla Amazon işletmesi kayıtlı ve bu şirketler yılda 35,3 milyar dolar gelir üretiyor (SmartScout verisi).
Shein ve Temu gibi diğer büyük e-ticaret platformlarının üretim üsleri de Çin’de bulunuyor. Çin Devlet Konseyi’ne göre sınır ötesi e-ticaretle ilgili ithalat ve ihracatın toplam hacmi geçen yıl 2,63 trilyon yuan (358 milyar dolar) oldu.
ABD’nin tüketim gücüne yaklaşabilen başka bir ülke olmadığı için, dünya genelindeki üretim kapasitesinin fazla ürünleri absorbe etmesi zorlaşıyor. Bu da Çinli ihracatçılar arasında fiyat savaşlarını körükleyerek kârlılığı tehdit ediyor.
Reuters’a konuşan beş satıcının üçü ABD’ye yönelik ürünlerde fiyat artışına gideceklerini, ikisi ise pazardan tamamen çıkmayı planladıklarını söyledi.
Okul çantasından Bluetooth hoparlöre kadar ürünler satan Dave Fong, Perşembe günü yaptığı açıklamada ABD’de fiyatlarını %30’a kadar artırdığını ve Amazon reklam bütçesini düşürdüğünü belirtti. Bu reklam giderleri daha önce ABD gelirinin %40’ını oluşturuyordu.
“Biz ve diğer herkes için, ABD pazarına güvenmek artık mümkün değil, bu çok açık,” dedi Fong. “Yatırımı azaltmak ve Avrupa, Kanada, Meksika gibi bölgelere daha fazla kaynak aktarmak zorundayız.”
Yedi yıldır Shenzhen’den Amazon’da satış yapan Brian Miller ise mevcut ortamda yeni ürün geliştirmek için bir neden görmediğini söyledi. Eldeki stoklar tükendiğinde, kendisinin ve diğer satıcıların fiyatları ciddi şekilde artırmak zorunda kalacaklarını belirtti.
Amazon’da 20 dolara satılan ve üretim maliyeti 3 dolar olan çocuklar için oyuncak blokları, tarifeyle birlikte artık 7 dolara mal olacak. Karlılığı korumak için fiyatların en az %20 artması gerekiyor. Daha pahalı oyuncaklarda bu oran %50’ye kadar çıkabilir, dedi.
“Eğer işler değişmezse, Çin’den ABD’ye satış yapmanın artık mantıklı bir tarafı kalmayacak. ABD’ye yönelik üretim Vietnam ya da Meksika gibi ülkelere kaydırılmak zorunda,” dedi Miller.
Wang’a göre bu tarifeler, Çin’deki küçük işletmeler ve üreticiler üzerinde ciddi bir etki yaratacak ve ülkenin işsizlik oranında hızlı bir artışa yol açabilir.