
Kendi ülkelerinde yabancı rakiplerini geride bırakarak satış sıralamasında üst sıralara tırmanan Çin’in elektrikli araç (EV) üreticileri Avrupa’ya gelişlerinde yeni bir dizi zorlukla karşılaşıyor.
Çin üretimine ilişkin önyargılar, ithalat maliyetleri ve daha az gelişmiş bir elektrikli araç pazarı; BYD, Nio ve SAIC’in MG’si gibi Çinli markaların Avrupa’da başarılı olmak için üstesinden gelmesi gereken sorunlardan sadece birkaçı.
Yine de Çinli markaların başlangıcı umut verici.
Otomobil danışmanlık şirketi Inovev’e göre, bu yıl Avrupa’da satılan yeni elektrikli araçların %8’i Çinli markalar tarafından üretildi; bu oran geçen yıl %6, 2021’de ise %4’tü.
Fakat bu henüz başlangıç. Allianz tarafından yapılan bir araştırmaya göre, 2025 yılına kadar Avrupa’da en az 11 yeni, kitlesel pazara yönelik, Çin yapımı elektrikli araç piyasaya sürülecek.
Stellantis’in CEO’su Carlos Tavares’in geçen ay Avrupa’da ucuz Çin malı elektrikli araçların “istilası” konusunda uyarıda bulunması Batılı otomobil üreticilerini tedirgin etti.
Ancak onlar da kendi elektrikli araç lansmanlarıyla, üretim maliyetlerini ve fiyatları düşürme planlarıyla karşılık veriyorlar, bu nedenle Çinli yeni gelenler en iyi performanslarını sergilemek zorunda kalacaklar.
Geçtiğimiz günlerde Pekin’de düzenlenen bir brifingde, Çin otomobil üreticileri birliğinin genel müdür yardımcısı Chen Shihua, üye şirketlerin genişleme planlarında fazla yayıldıklarından dolayı risk altında olabilecekleri uyarısında bulundu.
Shihua, “Otomobil üreticilerimiz için küreselleşmek o kadar da kolay değil.” dedi. “Risklere dikkat etmeliyiz… Şu anda şirketler aşırı yayılabiliyor, net bir odak olmadan her bölgeye adım atıyor olabilirler.”
Eklenen Maliyetler
Hedeflerinin bir işareti olarak, Çinli elektrikli araç üreticilerinin Dünya Yeni Enerji Araç Kongresi, Almanya’nın IAA otomobil fuarı kapsamında Eylül ayında Münih’te gerçekleşecek ve konferans ilk kez yurt dışında düzenlenecek.
Ellerindeki en önemli koz fiyat. Jato Dynamics araştırmacılarına göre, Çin’de bir elektrikli aracın ortalama fiyatı 2022’nin ilk yarısında 32.000 euronun altındayken, Avrupa’da bu rakam 56.000 euro civarında.
Ancak Çinli markalar Avrupa’da kendi ülkelerinde olduğu kadar ucuza otomobil satmakta zorlanacak gibi görünüyor.
Geely’nin sahibi olduğu Çinli marka Zeekr’in Avrupa CEO’su Spiros Fotinos; lojistik, satış vergileri, ithalat vergisi ve Avrupa sertifikasyon gerekliliklerini karşılamanın maliyetleri artırdığını söyledi.
Avrupa’da en çok satan Çin malı marka olan MG, en büyük zorluğunun otomobilleri Çin’den Avrupa’daki dağıtım tesislerine uzun teslim süreleri olan yoğun limanlar aracılığıyla ulaştırmak olduğunu söyledi.
Çinli elektrikli araç startup’ı Aiways’in yurtdışı başkanı Alexander Klose, daha uzun yolculukları sağlayan büyük bataryalara yönelik Avrupalıların tercihlerinin de maliyetleri artırabileceğini söyledi.
Tüketici Güveni
MG gibi bazı Çinli markalar Avrupa’da iyi bilinirken, XPeng ve Nio gibi diğerlerinin güven kazanması gerekiyor.
Anketler, Avrupa’daki potansiyel elektrikli araç alıcılarının çoğunun Çinli markaları tanımadığını gösteriyor. Tanıyanlar ise bir Çin otomobili satın almakta tereddüt ediyor – bu da Japon ve Güney Koreli otomobil üreticilerinin güven kazanmak ve Avrupa zevklerine uyum sağlamak için on yıllardır verdikleri mücadeleyi anımsatıyor.
YouGov tarafından 2022 yılında yapılan ankete katılan 1.629 Alman tüketicinin sadece %14’ü Tesla’dan sonra dünyanın en büyük ikinci elektrikli araç üreticisi olan BYD’den haberdar. Toplamda %17’si premium marka Nio’yu duymuşken, %10’u Geely’nin Lynk & Co’sunu ve %8’i XPeng’i biliyor.
Ankete göre, Tesla’dan haberdar olan tüketicilerin %95’inin %10’u bir sonraki arabaları olarak Tesla almayı düşünüyor. Ancak Çinli markalardan haberdar olanların %1’i ya da daha azı Çinli arabaları satın almayı düşünmekte.
Aiways, tüketicilerin Çin yapımı ürünleri satın alma konusunda tereddüt edecekleri endişesi nedeniyle Çinli kökeninin reklamını yapmamaya karar verdiğini söyledi.
Birçok Çinli otomobil üreticisi, müşterilerin şüphelerini gidermek için yasal gerekliliklerin çok ötesine geçerek Avrupa güvenlik standartları kapsamında beş yıldızlı güvenlik derecelendirmeleri elde etti.
Zeekr’den Fotinos, Avrupalı müşterilerin elektrikli araçlarının kalitesini ilk elden değerlendirebilecekleri test sürüşleri ve showroomlar aracılığıyla tüketicilerin güvenini kazanmaya çalışacaklarını söyledi.
Fotinos “Ürünle temas ettiklerinde alışık oldukları benzer bir Avrupa ürününe kıyasla, kalite ve özellikler çok daha yüksek. Bu da onları şaşırtıyor.” açıklamasında bulundu.
Çin’in üçüncü en büyük elektrikli araç satıcısı olan Çin devletine ait otomobil üreticisi GAC, satışa başlamadan önce tüketicilerin tercihlerini anlamak için Milano’da bir tasarım bürosu açtı.
Aiways’den Klose, “Önyargıları aşmanın tek yolu rekabeti kucaklamaktır.” dedi.