Japon şirket Toyota Motor Corp, yeni oluşturulan Woven Planet bölümü ile otomasyon hedeflerini büyüttüğü sırada, Lyft Inc’in sürücüsüz teknoloji birimini 550 milyon dolara satın alacağını açıkladı.
Seviye 5 otomasyonunun satın alınması, Toyota’nın ABD’li paylaşımlı yolculuk şirketinin 300’den fazla temel tam otonom teknolojisi çalışanını da bünyesine katmasını sağlayacak.
Woven Planet CEO’su James Kuffner gazetecilere verdiği demeçte, “Bu, insanları işe yerleştirmenin ve bir araya getirmenin ilk adımı. Açıkçası teknoloji ve ürün geliştirmek için insana ihtiyaç var ve bu satın alma bununla ilgili.” dedi.
Kuffner, bunun aynı zamanda Toyota’ya Silikon Vadisi ve Londra’da doğrudan bir mevcudiyet imkânı sağlayarak ve Japonya’da bulunan Fuji Dağı’nın eteklerindeki akıllı şehir projesi “Wowen City”yi geliştirerek, Toyota’nın mobilite sektöründe ve büyük merkezlerde beklenen köklü değişiklikleri yönetmesine etkili bir şekilde yardımcı olacağını söyledi.
Lyft için anlaşma, şirketin daha çabuk kârlı hale gelmesini sağlayacak ve henüz yaygınlaşmamış, pahalı bir teknolojiyi geliştirmenin yükü ve riskini ortadan kaldıracak.
Kuffner, herhangi bir zaman çizelgesi veya gelecekteki satın alma planları hakkında yorum yapmaktan kaçınsa da, Ocak ayında kurulan Woven Planet’in ekibe yatırım yapmaya ve ekibi büyütmeye devam etmeyi planladığını söyledi.
Nakanishi Araştırma Enstitüsü analisti ve CEO’su Takaki Nakanishi, Toyota’nın ortaklıkları genişleterek sürücüsüz teknoloji de dahil olmak üzere “hedeflerini gerçekleştirme yolunda bir adım attığını” söyledi.
Şu anda gelişmiş sürücü destek teknolojisi ile Seviye 2 otomasyonu sunan Toyota, SoftBank Corp ile ortak girişimi dahil olmak üzere başka sürücüsüz araç projelerine sahip ve General Motors Co, tedarikçiler ve yarı iletken üreticisi şirketler ile bir konsorsiyum oluşturuyor.
Ayrıca paylaşımlı yolculuk şirketleri ile yakın çalışmalar içinde ve önde gelen Çinli Didi Chuxing ve Güneydoğu Asya’daki Grab firmasında hisseye sahip. Lyft’in daha büyük rakibi Uber Technology Inc’in sürücüsüz araç biriminde hissesi vardı ancak Uber aralık ayında birimi otomobil girişimi Aurora’ya sattığında hisseyi devretti.
Toyota, Şubat ayında Aurora ve uzun süredir tedarikçi ortağı olan Denso Corp ile araç çağırma ağları için otonom minivanlar geliştirip üreteceğini söyledi.
Nakit Sıkıntısı Yaratan İş
Lyft’in satışı, Lyft’in nakit sıkıntısı yaratan yan işlerden kurtulmasına ve ezici bir pandemik yılın ardından çekirdek işini canlandırmaya odaklanmasına imkan sağlıyor.
Lyft 200 milyon dolar nakiti peşin alacak, kalan 350 milyon dolar ise beş yıl içinde ödenecek.
Lyft, finansmanla nasıl bir yatırım yapmayı planladığını hemen açıklamadı. Ancak satış, Lyft koronavirüs salgınını atlatmaya devam ettiği sürece, şirketin üçüncü çeyrek karını faiz, vergi ve amortisman öncesi gelirin düzeltilmiş bazında raporlamasına olanak verecek.
Lyft, satışın ayrıca yıllık net faaliyet giderlerinden 100 milyon dolar sileceğini söyledi.
Lyft; artık yönlendirme, müşteri arayüzü ve yönetimi, iş ortaklarının otonom araç filolarının yönetim, bakım ve temizliği gibi hizmetler sunarak otonom araçlarla ilgili en iyi şekilde yapabileceklerine odaklanacağını, bunun da ek gelir anlamına gelebileceğini söyledi.
Lyft halihazırda, Hyundai Motor Co ve Aptiv’in ortak girişimi olan Motional ve Alphabet Inc’in Waymo’su ile işbirliği yaparak, müşterilerin seçili şehirlerde sürücüsüz araçlı yolculuk rezervasyonu yapmasına olanak veriyor.
Müşterilere ve paylaşımlı yolculuk sürücülerine kiraladığı yaklaşık 10.000 araç aracılığıyla gerçek sürüş verilerini toplamaya devam edecek. Sürücüsüz araçların geliştirilmesi için değerli olan bu verilere Woven Planet anlaşma kapsamında erişebilecek.
Ancak Lyft, müşterilere yoğun talep dönemlerinde, kötü hava koşullarında veya sürücüsüz araçların gidemediği alanlarda hizmet verme konusunda insan sürücülerin yakın gelecekte önemini sürdüreceğine de inanıyor.