
Web’in en eski işlerinden birinin yeni bir sahibi var.
Norveçli Adevinta, dünyanın en büyük ilan şirketini oluşturmak için eBay’in reklam ilanları birimini 9,2 milyar dolar karşılığında satın alıyor.
Google ve Facebook çağında, ilan piyasası tam anlamıyla devasa bir iş değil: dijital reklamcılık endüstrisinde küresel çapta bir kuruluş olan Interactive Advertising Bureau’ya göre 2019’da 125 milyar dolarlık internet reklamcılığı piyasasının sadece %3’ü ilan piyasasından oluşuyor.
Ancak bir zamanlar Craiglist ve eBay Classifieds, “World Wide Web’deki” en büyük reklam platformları arasındaydı.
eBay Classifieds Group 25 yıl önce, CNN Interactive’in (şimdiki CNN.com) çevrimiçi olduğu ve eBay’in AuctionWeb olarak hayata geçtiği zamanlarda faaliyete başladı. Aslında eBay’ın ilan işleri ilk olarak 1970’lerde yayınlanmaya başlayan popüler Danimarkalı ilan gazetesi DBA ile ortaya çıktı. Gazete, 1995 yılında “Jerry ve David’in World Wide Web Kılavuzu”nun Yahoo’ya dönüşmesinden birkaç ay sonra internette şansını denedi.
eBay, 2008 yılında eBay Classifieds Group’u oluşturmak için DBA’yı (ve dünya çapında bir dizi başka ilan işletmesini) satın aldı. Ancak ilanlar hiçbir zaman eBay’in e-ticaret hedeflerinin özünü oluşturmadı: İlanlar 2020’nin ilk çeyreğinde sadece 248 milyon dolar yani şirketin toplam gelirinin %10’undan biraz fazla gelir yarattı.
Temel faaliyet alanında olmayan işletme birimlerini ana şirketten ayırma geçmişi (Skype, PayPal ve StubHub gibi) göz önünde bulundurulursa; eBay devasa rakibi Amazon’a ayak uydurmak için mücadele ettiği bir zamanda yine böyle bir karar aldı.
eBay tarafından yapılan satış, Mart 2019’da Elliott Management gibi aktivist yatırımcıların baskısı altında açıkladığı stratejik revizyonun da bir parçası. eBay, StubHub’ı Kasım ayında 4 milyar dolarlık bir anlaşmayla Viagogo’ya sattı.
Adevinta’nın Güney Afrika medya şirketi Naspers’in bir parçası olan Prosus’u ve özel sermaye şirketi Blackstone’u, eBay’in ilanlar grubunun açık artırmasında geride bıraktığı bildirildi. eBay ilanlar grubu; Gumtree, Avustralyalı Autotrader ve Motors.co.uk gibi şirketleri kapsıyor.
Anlaşmanın bir parçası olarak eBay, 2,5 milyar dolar nakit ve 540 milyon (şirketin yaklaşık %44’ü kadar) Adevinta hissesi alacak. Bu sayede eBay, hem küresel ilan reklamları piyasasındaki pozisyonunu koruyacak hem de nakit gelir elde etmeye devam edecek.
Nisan ayında David Wenig’in yerini alan eBay CEO’su Jamie Iannone Salı günü yaptığı açıklamada “Bu satış, hissedarlar ve müşteriler için hem kısa vadeli hem uzun vadeli değerler yaratırken, ilanlar sektörünün gelecekteki potansiyeline dahil olmamıza olanak sağlıyor.” dedi.
Geçen yıl Oslo Menkul Kıymetler Borsası’nda işlem görmeye başlayan Adevinta, anlaşma haberleri sonrası Salı günü hisse değerinde %32 artış gördü. 19. yüzyılda gazete yayınlamaya başlayan İskandinav dijital medya ve e-ticaret şirketi Schibsted’in alt birimiyken ayrılarak ayrı bir şirket oldu. Adevinta, ikinci çeyrekte koronavirüs pandemisinin etkisiyle geçen yılın aynı dönemine göre %16 daha az gelir elde etti.