“E-ticarette Yeni Boyutlar” Başlıklı Oturum ile Dijital Ekonominin Geleceği Konferansı Sona Erdi

Konferansın son oturumunda, “E-ticarette Yeni Boyutlar” başlıklı sohbette DigitalTalks’un Kurucusu Ozan Tatar’ın moderasyonunda, Boyner Genel Müdür Yardımcısı Aslı Yaşasın Öztap, Sahibinden.com Genel Müdürü Burak Ertaş, Hackquarters Kurucusu Kaan Akın ve BTS & Partners’ın Kıdemli Avukatı Ecem Gündüz bir araya geldi. Bu sohbetten kimi paylaşılanları sizlere aktarmak istiyoruz:

Burak Ertaş:

  • “E-ticaret artık Türkiye’de emekle adımlarını geçmiş ve koşar adım büyüyen bir halde. Özellikle 2000’lerin başında kurulmuş olan birçok girişim artık hızla büyüyor. Teknoloji adaptasyonu, internetin gelişimi, mobilin gelişimi ve doğal olarak tüketicinin adaptasyonuyla birlikte buradaki hızın arttığını görüyoruz. 2016’tan 2017’ye e-ticaretteki büyüme oranı %37. Bu yıl da %30-40 arası bir büyüme bekliyoruz. Büyüme hızlanacak çünkü müşteriye giderek daha iyi deneyimler, daha çeşitli ürünler sunuluyor. Kullanıcının alışkanlıkları da e-ticarete yöneliyor.”
  • “Türkiye’de kredi kartı penetrasyonu oldukça iyi, giderek artıyor. Bununla birlikte lojistik altyapıların da iyi olduğunu düşünüyorum. Dolayısıyla Türkiye’de e-ticarete ilişkin temel unsurların iyi olduğunu söyleyebiliriz.”
  • “Artık kanalların birbirinin içine girdiği ve bütünleştiği birleştirilmiş kanal deneyimleriyle klasik perakendecilerde de büyük bir fırsat olduğunu düşünüyorum.”

Aslı Yaşasın Öztap:

  • “12 senedir e-ticaret sektöründeyim. Boyner Grubu’nun e-ticaret altyapılarını takip eden ekibin başındayım.”
  • “Seamless experience” denen tek deneyimi gerek online’da gerek de mağazalarımızda, o eş deneyimi sağlamak üzerine çalışıyoruz.”
  • “Baktığımız rakamlar perakendenin yüzde kaçını oluşturuyor? Türkiye’de %4.5 gibi bir oran var… Ve bu rakam aslında Amerika’da 10 seviyelerindeyken İngiltere’de 15 seviyelerinde. Yani gidecek uzun bir yolumuz olduğunu düşünüyoruz.”
  • “Özellikle Boyner mağazalarında hedeflediğimiz şeylerden biri, genç nüfusun alışkanlıklarını belirlemek. Mağazada ürünü deneyip internetten sipariş veriyorlar. Ama ürünü evde olmadığı için mağazadan teslim alıyor. Bu deneyimleri yakından analiz edip geliştirmeye çalışıyoruz. Perakendenin dört duvar arasında olmadığının net bir şekilde farkındayız. Dünyada nasıl olduğunu izliyoruz.”
  • “Türkiye’de e-ticaret pazar yerleri (marketplaces) giderek büyüyor ve olan iş modelleri pazar yerlerine dönüyor. Amazon gibi oyuncuların pazara girmesini de olumlu. Pazar büyürse biz de büyürüz. Müşteri ilk deneme bariyerini olumlu şekilde aşarsa, biz de pastadan bir şekilde pay alabiliriz.”

Kaan Akın:

  • “Yıkıcı inovasyona ilişkin hep bir şey anlatırım: PepsiCo ve Coca Cola 100 senedir varsa, 101. ve 110. senede de muhtemelen olacaklar. PepsiCo batarsa nedeni Coca Cola olmayacak bambaşka bir şey olacak.”
  • “Girişimcilerin perakende, e-ticaret şirketlerinin sorunlarını çözecek çözümler üretmeleri onlara rakip olmaya çalışmalarına kıyasla çok daha mantıklı bir hamle olur…”

Ecem Gündüz:

  • “E-ticaret hukuku dediğimiz şey temel olarak tüketicinin korunması ve spesifik olarak e-ticaret faaliyetlerini düzenleyen regülasyonlardan oluşuyor. Ama aslında e-ticaret yapı itibariyle tek bir kanunun çatısı altında düzenlenip bütün problemlerin orda çözülebileceği bir alan değil. Çünkü operasyonel olarak çok fazla alanla iç iç Örneğin finans sektöründeki bir değişiklik ödeme süreçlerini tamamen etkileyebiliyor veya kişisel veri kullanıcı deneyimini tamamen etkileyebiliyor.”
  • “Hukuk bazen teknolojik gelişmelerin önündeki bir engel gibi durabiliyor. Bu yüzden konuştuğumuz şey genellikle e-ticaret sektöründe çığır açacak bir düzenleme değil, mevcut iş modellerini hukuğa nasıl adapte edebiliriz ve engelleri nasıl aşabiliriz ile ilgili.”
  • “Şu anda tüketici alışkanlıklarının geldiği noktada internet üzerinden ev veya araba satın alabiliz ama önümüzde belli konvansiyonel hukuk düzenlemeleri var ve buna engel oluyor. Yoğunlaştığımız şey bunları nasıl aşabileceğimizle ilgili.”
  • “Hukuk disiplin olarak geriden gelen bir şeydir çünkü ihtiyaç olduğunda devreye girer. İş modeli ortaya çıktıktan sonra bir engeli aşmak için hukuk dahil oluyor. Şu anda teknolojideki birçok şeyin hukukta karşılığı yok fakat bu bir engel yarattığında devreye girer.”

Burak Ertaş:

  • “Artık tüketici bir an önce ulaşmak istiyor… Dağıtım konusunu tüketicinin sabırsızlığını ele alacak şekilde çözen firmalar ilerleyecek. Bu belirli pazarlarda daha hızlı bir şekilde gelişecek.”
  • “İkinci bir trend ise sesli komut verdiğimiz akıllı cihazlar. Örneğin, Alexa gibi bir cihazı aldığınızda bir kanalı bırakmış oluyorsunuz… Bir noktada ne müzik dinleyeceğinize de o karar verebilir, sizi belirli içeriklere yönlendirebilir. Biz çok görmesek de Amerika’da bu çok hızlı gelişiyor… Sesli asistanlar beraberinde kimi riskleri de barındırıyor.”
  • “Size satış yapmak isteyen kurumlar sizi ne kadar iyi tanıyorsa, diğerlerinden farklılaşacak. Yapay zekanın ve makine öğreniminin ne olduğunu bir yazılımcı gözüyle anladığım noktada dünyanın her yerinin değişeceğini anladım…”

Aslı Yaşasın Öztap:

  • “Beymen’de yaptığımız yeni bir uygulamada, sepet ortalaması yüksek ürünler söz konusu olduğunda eğer o ürün mağazada yoksa fakat başka bir mağazada ya da depoda varsa müşteri ürünü o anda asistanım cihazı üzerinden sipariş edebiliyor. Böylece müşteri bir ürünü mağazadan satın alırken diğer ürünü evine gönderebiliyor. Ödemeyi de mağazada yapmış oluyor.”
  • “Google ile bir işbirliği içindeyiz… Boyner Grup olarak yaptığımız dijital reklamları bir sepete koyduk ve dedik ki bu sepetin içindeki reklam yatırımları bize perakendede ne kadar etki ediyor? Yani internet reklamlarından perakendeye ne kadar müşteri getirebildiğimizi öğrenmek istedik… Bu projeyi pilot seviyede test ettik.”

Ecem Gündüz:

  • “E-ticaret gibi tamamen kullanıcı odaklı ve kullanıcının verilerini analiz edip kişisel bir deneyim sunma odaklı sektörlerde kişisel veriler çok önem kazanıyor. E-ticareti fiziki ortamdan ayırt eden en önemli şey, tek tuşla ödeme yapmak gibi kolaylıklar sunmak ya da tamamen şahsa yönelik olan hizmetler sunmak. Bu süreçte Türkiye’de de mevzuat şekillenmeye devam ettikçe, kişisel verileri tartışıyor olacağız…”


Birçok değerli görüşün, yorumun paylaşıldığı konferansın kapanışını BTS & Partners’ın Kurucu Ortağı, Avukat Tuğrul Sevim gerçekleştirdi. Kendisi, tüm katılımcılara ve konuşmacılara teşekkür ederek konferansı sonlandırdı.

Etiketler