Alexa Gelecek Nesilleri Nasıl Etkiliyor?

Yapay zeka yaşama şeklimizi değiştiriyor. Bize yeni alışveriş yolları sunan sanal asistanlar, yeni ulaşım seçeneklerine olanak sağlayan otonom arabalar ve iş yerlerinde yardımcı olan botlar inovasyonu teşvik etmek ve iş akışlarını optimize etmek için bir dizi endüstriye yapay zeka uygulayan şirketlerin kanıtı Ancak yapay zeka dünyası, sürücüsüz bir arabanın neden olduğu ilk yaya ölümü ile birlikte iç karartıcı gerçeklikle karşı karşıya kalmış durumda.

Yetişkinler dünyanın yapay zekaya olan yönelimini gözlemledikçe, eski nesiller daha da korkar hale geliyorlar. Seçim şirketi Gallup, artık insanların yapay zekadan bahsedişinin göç veya offshoring’ten ziyade iş kayıpları endişesine ilişkin olduğunu ortaya koydu. Fakat bunu çocuklarımızın teknolojiye yönelik tutumlarıyla karşılaştırırsak, çok daha farklı bir resimle karşı karşıya kalıyoruz.

Z jenerasyonu, hatta daha anaokuluna yeni başlıyor olan alfa jenerasyonu, internetsiz dünyayı hiç tanımadılar ve teknoloji ile sosyal medyayı kullanma konusunda oldukça rahatlar. Bu gruplar, yapay zeka tarafından yönetilen bir toplumda büyüyecek ilk nesiller olacak. Özellikle, akıllı hoparlörler ve sesli asistanlar gibi ev cihazları artık çocukların gelişimini etkilemeye, bilgi alma yollarını değiştirmeye ve ailenin günlük rutininin kusursuz bir parçası olmaya başlıyor.

BBC geçtiğimiz ay, yapay zeka ile çalışan sesli asistan tarafından okunan “Alexa ile Dinle” adlı çocuklar için uyku zamanı hikayeleri yaratacağını açıkladı.  İngiltere’de evlerde yaşayan insanların neredeyse yarısının 2022 yılına kadar akıllı bir hoparlöre sahip olacağı tahmin ediliyor ve bu, yapay zekanın bugünün çocuklarının yaşamlarının önemli bir parçası haline geleceğini doğrulayan tahmin örneklerinin sadece biri. Ayrıca, çocukların öğrenim şeklinde ve aileleri dahil başkalarıyla etkileşim kurma şeklinde önemli bir değişimin başlangıcını yansıtıyor.

Bu cihazlar doğru bir şekilde kullanılırlarsa, genç yaşlardan itibaren çocukların soru sormaktan çeşitli “komutları” keşfetmeye kadar etkileşim becerilerini geliştirmesine olanak sağlayabilirler. Sesli asistanların kullanımını teşvik etmenin bir başka yararı da çoğu şirketin onları bir ekran olmadan inşa etmesi. Bu, çocukların teknoloji kullanımı ile ilgili olarak ortaya çıkan endişelerin – artan ekran süresinin fiziksel riskleri gibi – önlenmesi anlamına geliyor.

Giraffe Insight’ta yapılan yakın tarihli bir anket, evlerinin dışındaki ekranlarda medya tüketen çocukların sayısının giderek arttığını ortaya koyuyor. Çocukların ekran kullanımındaki bu artış, önemli bir sorun ve birçok tartışmaya yol açtı. Uzun süreli kullanımın çocuğun gelişimi üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olabileceğine inanan ve çocuklara daha güvenli bir çevrimiçi ortam yaratmak için daha fazla düzenleme ve uyarı etiketleri oluşturmayı amaçlayan Birleşik Krallık hükümeti de bu tartışmaların yaşandığı yerlerden biri.

Yapay zeka ile çalışan cihazlarla etkileşim söz konusu olduğunda ebeveynler, teknolojinin uygun kullanımı ile ilgili kararlar almalı. Bu cihazlar, ebeveyn ve çocuk arasındakiler de dahil olmak üzere bazı önemli etkileşimleri değiştirme potansiyeline sahip. Örneğin, yapay zeka ile çalışan cihazların sağladığı bilgi zenginliği, ödev yapmayı tamamen yeni bir deneyim haline getirecek gibi görünüyor. Çocuklar artık zor bir soruyla karşılaştıklarında ebeveynlerinden yardım etmelerini istemek zorunda değiller; artık bazıları, dijital sözlüklere bakmak yerine yapay zeka cihazlarını kullanıyor.

Yapay zeka hiçbir şekilde ebeveyn ve çocuk arasındaki tüm etkileşimlerin yerini alamaz. Fakat yorulmuş ebeveynler çocukları meşgul etmek söz konusu olduğunda şimdiden yapay zekanın faydalarını görmüş durumda. Aslında, çocukları eğlendirmek, sesle etkinleşen bir cihaz istemek için önemli bir motivasyon.

Bunların yanında, yapay zekanın hala yüzde yüz çocuk korumalı olmadığını bilmek gerekiyor. Teknoloji şirketleri bu cihazların çocuklar için güvenli platformlar sağladığından emin olma sorumluluğunu taşıyor. Bu, öncelik listelerinin en üstünde olması gereken bir mesele ve hükümet çevrelerinde de bu böyle görülüyor.

Yapay zeka cihazlarına erişimi olan çocuklar söz konusu olduğunda ebeveynlere büyük işler düşüyor. Sonuçta, ebeveynler çocukların çevrimi deneyiminin denetleyicisi ve genellikle çocukların tükettiği içerik türleri üzerinde bir çeşit kontrole sahipler.

Teknoloji şirketlerinin ve uygulama geliştiricilerinin en uygun içeriği oluşturabilmesi ve çocuklarımız için en iyi korumaları sağlayabilmesi için yalnızca çocukları değil ebeveyn kitlesini anlamak hiç bu kadar önemli olmamıştı.

Bu yazı, yarının tüketicileri için yeni bir bakış açısı sunan uzmanlardan oluşan bir ekip tarafından yürütülen özel araştırma çözümleri sunan bir şirket olan Giraffe Insights’ın genel müdürü Maxine Fox tarafından yazılmış, DigitalTalks ekibi tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir.

Etiketler