Uber şu an çaresiz bir durumda. İş modeli; insan sürücülere ödeme yapmak, onları işe almak için çok büyük kaynaklar harcamak ve sorun aştıklarında bu sorunların yansımalarıyla uğraşmak üzerine kurulu olduğu sürece para kazanamıyorlar. Dolayısıyla otonom sürüş teknolojileri konusunda hararetli bir şekilde çalışıyorlar. Ve şimdi bu büyük lige küçük çaplı bir deneysel program koyuyorlar. Uzun bir süre sonra değil, 2019’da.
Çin’deki Zheijang Geely Holding Grubu tarafından satın alınan Volvo Cars, 2019-2021 yılları arasında Uber’e on binlerce otonom sürüş tabanlı araçlar satmak adına bir çerçeve anlaşması imzaladıklarını açıkladı: “Amacımız, global düzeyde otonom sürüşlü paylaşımlı-sürüş sağlayacılarının tedarik tercihi olmak. Uber ile sağlanan anlaşma, bu stratejik yönelimin başlıca örneğidir.”
Volvo, 7 yolcu kapasiteli lüx bir SUV olan XC90 tedarik edecek.
Temel taşıtlar, Uber’in kendi otonom teknolojisini ekleyebilmesi için gerekli tüm emniyet, yedekleme ve temel otonom sürüş teknolojilerini içeriyor.
XC90’ın başlangıçta üreticinin tüketiciye önerdiği satış fiyatı 45.000 doların üstünde. Bazı versiyonlar; düşük hızda çarpışma önleme sistemleri, aracın şeritte kalmasını sağlayan ve takip mesafesini ayarlayan sistemler gibi otonom sürüş özellikleriyle birlikte hali hazırda mevcut.
Finansal detaylar açıklanmadı. Uber, filo büyüklüğünde yaptığı sipariş ile büyük bir indirim kazanacak, ancak Volvo’nun yükleyeceği otonom sürüş teknolojileri adına ekstra ne varsa bunları ödemek zorunda. Dolayısıyla bu ucuza mal olmayacak. Uber, araç başına 40.000 dolar ödeyecek. 24.000 araçlık bir filo siparişi ile bu yaklaşık 1 milyar dolara mal olacak.
Volvo ayrıca kendilerinin bağımsız otonom araba teknolojilerini sürdürmek ve plana göre ilk komple otonom arabalarını 2021’de piyasaya sürmek için çalışmalara devam ettiğini söyledi.
Uber ve Volvo bir süredir otonom sürüş arabaları üzerine beraber çalışıyorlar. Ağustos 2016’da Uber, sürücülü olsa da özel olarak donatılmış XC90 modellerini Pittsburgh’ta test etmeye başladı. Bu testleri Tempe, Arizona ve California’ya da yaydı.
Ancak bu yıl Mart ayında Tempe’de gerçekleşen bir kazadan sonra testler kısa bir süre durduruldu. Polis raporuna göre, sürücülü başka bir araç kontrolü kaybetti ve test aracına çarptı. Bu kazalardan, insan sürücülere yönelik olması gerekirken, otonom arabaların işe yaramadığını göstermek adına bahsedilip duruldu.
İnsanlar gerçekten kötü sürücüler. 2016’da ABD’de insan sürücüler 40.000 trafik kazasına sebep oldu. Otonom sürüş teknolojilerinin mükemmel olmasına gerek yok. İnsan sürücülerden biraz daha az kötü olsalar bile yeter. Amaç zaten bu.
Araçların ilk partisi Volvo’nun İsveç’teki montaj fabrikasında yapılacak. Ancak Volvo, araçları Güney Carolina – Charleston yakınlarında planlanan fabrikasında üretmek için de hazırlıklarına devam ediyor. Uber ise sonrasında kendi sistemlerini ve yazılımlarını araçlara ekleyecek.
Türünün ilk örneği olan bu otonom araçların devasa çaplı üretiminin açıklanması yine de birçok soru işareti barındırıyor. Ancak bu bize otomobil üreticilerinin kendilerine, otonom sürüşe uzun senelerde değil, kısa sürelerde de ulaşılabileceği konusunda güvendiklerini gösterdiği gibi, Uber’in iş modelini sürdürülebilir yapabilmek adına yakaladığı şansı gerçekleştirmek konusunda her şeyi göze aldığını da gösteriyor.