WordPress.com’un sahibi olan teknoloji firması Automattic’in San Francisco’da bir depodan dönüştürülen ve yüksek tavanları, geniş bir kütüphanesi ve özel yapım bir ambar kapısı olan çok güzel bir ofisi var. Eğer bu alan hoşunuza gittiyse artık oraya taşınabilirsiniz.
CEO Matt Mullenweg, yeterince çalışanın bu ofisi kullanmadığını farkettiğinde bina satışa çıkartıldı. Kendisi bunu şu şekilde açıklıyor: “Bu ofisi yaklaşık 6-7 yıl önce aldık. Oldukça güzel bir mekan ancak kimse içeri girmiyor. Ortalama 5 kişi alanı kullanıyor, alan ise 1390 metre kare. Yani kişi başına neredeyse 280 metre kare düşüyor. Ofiste insan sayısı kadar oyun masası var.”
Automattic bünyesinde çalışan 550 kişiye her zaman uzaktan çalışma seçeneği sunmuştu. San Francisco’daki ofis ise opsiyonel bir ortak çalışma alanı görevi görüyordu. Şirketin Cape Town’da ve Portland’da da benzer ofisleri var. Şirket bu ofisleri kullanmak isteyen çalışanlara özel aylık 250 dolar yol yardımı da oluyor. Çalışanlar Starbucks’ta çalışmayı tercih ettiklerinde ise Automattic kahve parasını da ödüyor.
Automattic bir yandan uzaktan çalışmayı tutkulu bir biçimde desteklerken diğer pek çok şirket bu konseptten uzaklaşıyor gibi. 2013 yılında Yahoo CEO’su Marissa Mayer, en iyi sonuçları elde edebilmek için “yanyana çalışmaları gerektiğini” belirterek uzaktan çalışma politikasına son vermişti.
Son dönemlerde ise uzaktan çalışma öncülerinden biri olan IBM binlerce çalışanına tekrar ofisten çalışmaları gerektiği çağrısı yapmıştı. Burada da amaç da tıpkı Yahoo’da olduğu gibi işgücünü iyileştirmek ve “omuz omuza çalışmaya” teşvik etmek. Ancak evden çalışmak üzerine bir yaşam kurmuş olan çalışanlar söz konusu olduğunda IBM’in bu teorik verimlilik kazanımları beklentileri karşılamayabilir.
ABD’de çalışanların neredeyse çeyreği sürekli ya da belirli süreli olarak uzaktan çalışıyor. Bu çalışanların ofis çalışanlarına kıyasla daha uzun saatler çalıştığı kanıtlanmış. Tabii her şeyin bir bedeli var.
Hiçbir ofisi ve genel merkezi olmayan yazılım firması Elastic’in 35 farklı ülkede 500 çalışanı var. Ortak bir kültür oluşturmak için şirket onları düzenli olarak bir araya topluyor ve yüzlerce mühendisi ABD’ye ya da Avrupa’ya getirerek buluşturuyor. CEO Shay Banon’a göre çalışanlar birbirini tanımadıkları zaman ve yalnızca e-mail üzerinden etkileşim kurduklarında “tartışmalar çok hızlı bir şekilde alevleniyor.” Şirket tartışmaların hızlanmaya başladığı durumlarda video görüşme yapmayı ve sorunu bir nebze de olsa yüz yüze çözümlemeyi zorunlu tutuyor.