Oslo’da Elektrikli Kargo Bisikletleri İçin Halka Hibe Veriliyor

Oslo vatandaşların arabalarını, alışveriş poşetlerini taşımalarını sağlayan kargo bisikletleriyle değiştirmeleri durumunda %25 oranında hibe verecek.

Amerikan standartları düşünüldüğünde Norveç’in Oslo şehri zaten bir bisiklet cenneti. İşe gidip gelenlerin %8’i bisiklet kullanıyor. Bu oran ABD’deki en bisiklet dostu şehir olan Portland’ın oranlarından çok daha fazla. Ancak 10 yıldan daha kısa bir süre içerisinde Oslo bu sayıyı %25’lere çıkarmayı hedefliyor. Hükümetin bu hedefe ulaşmak için yeni taktiği de elektrikli kargo bisikleti alacaklara nakit para yardımı yapmak.

Elektrikli kargo bisikletlerin fiyatı 2.400-6.000 dolar arasında değişiyor ve program dahilinde 1.200 dolara kadar hibe almak mümkün. Bu meblağ da bisikletin ücretinin %25’ine tekabül ediyor. Hibeyle ilgili 1 Şubat tarihinde yapılan duyurunun ardından bireysel hibelerin tamamı tükendi. Şirketler ve konut kooperatifleri için ise halen kullanılabilecek durumda bir miktar fon bulunduğu belirtildi.

Şehir yönetimi yerel halka çocuklarını ve alışveriş poşetlerini taşıyabilecekleri elektrikli kargo bisikletini denemeleri konusunda destek olmak istiyor. Ayrıca bu sayede vatandaşlar Oslo’nun engebeli arazisinde de rahatlıkla hareket edebilecek.

Şehrin çevre ajansı tarafından yürütülen bisiklet projesinde çalışan Liv Jorun Andenes, “Bazılarının halihazırda kargo bisikletleri var ancak pek çok insan bu araçlardan habersiz ve ne yapacağını bilmiyor. Verdiğimiz bu hibe sayesinde konudan habersiz olanların da dikkatini çekmeyi umuyoruz.” dedi.

Şehirde geçtiğimiz yıl benzer bir program elektrikli bisikletler için yürütülmüştü ve hibe yardımı alanlar bisikletle ulaşımı %30 oranında arttırmıştı.

Bu hibeler bisikletle ulaşımı desteklemek için planlanan girişimlerden yalnızca biri. Andenes, “Şu an üzerinde çalıştığımız projede tüm şehirde kullanışlı bisiklet yolları inşa etmeyi amaçlıyor” dedi. 2025 yılına kadar bu ağa 80 km yeni bisiklet yolu eklenmesi hedefleniyor.

Bisiklet altyapısı geliştikçe araçlar da trafikten çekiliyor. Gelecek birkaç yıl içerisinde şehirdeki binden fazla park yerinin bisiklet yolu açmak amacıyla kaldırılması planlanıyor. 2019 yılında ise şehir merkezine araç girişi yasaklanacak.

Altyapı tamamen bitmemiş olsa bile bisikletle ulaşım hızla yayılıyor. 2015-2016 yılları arasında Oslo’daki bisiklet trafiği %18 oranında artış kaydetti. Andenes, “Sadece birkaç yıl önce bisiklet kullananlar uzun mesafe giden bisikletçilerdi. Pek çok insan için bisiklet bir ulaşım değil spor aracıydı.” diyor.

Ancak artık bu algı değişti. Bisikletlilere catering hizmetinin de genişlediği bu ekosistemde bu hibenin de faydası dokunacağı aşikar.

“Kargo bisikletler için son yıllarda pek çok dükkan açıldı. Belki bu kampanya sayesinde bir evrilme noktasına ulaşabiliriz.” diyen Andenes programların şehirdeki diğer sektörleri de etkileyeceğini dile getirdi.

Etiketler