Apple, Çin’de Ar-Ge Merkezi Açıyor

Apple’ın Çin’de ne denli zorlandığını gösteren taptaze verilerin su yüzüne çıkmasından sonra, iPhone üreticisi nihayet uzun zaman önce atması gereken adımı attı ve Çin’de bir Ar-Ge merkezi inşa edeceğini duyurdu. Apple’ın bu hamle ile ilgili kararsızlığı, özellikle Çin’in geçtiğimiz 3 yıl içerisinde şirketin en büyük ikinci pazarı haline gelmesi ile birlikte, oldukça utanç verici oldu. Böyle bir yatırımın eksikliği, Çin için de oldukça sıkıntılıydı, zira Apple için çok daha küçük bir pazar olan Hindistan, Amerikalı teknoloji devinin bir Ar-Ge merkezi kurduğu ilk Asya ülkesi oldu.

Çin’e yaptığı düzenli seyahatlerden birinden dönen Tim Cook’un yaptığı bu duyurunun arkasında birden fazla faktör var. Bundan önce Mayıs ayında Çin’e gerçekleştirdiği ziyaret sırasında Cook, Çin’in araba hizmetleri firması Didi Chuxing’e yaptığı 1 milyar dolarlık yatırımı duyurmuştu. Cook aynı seyahatte Hindistan’a geçmiş ve şirketinin haritalandırma ürünleri ve hizmetleri için burada bir Ar-Ge merkezi kuracağını açıklamıştı.

Apple’ın yıllar boyunca Çin’e yatırım yapma ihtiyacı yoktu. Eski CEO Steve Jobs döneminde ülke, oldukça düşük öncelikliydi. Ancak bu durum, son 5 yıl içerisinde hızlıca değişti ve Çin’in en büyük üç telekom şirketi, iPhone sunmak için anlaşmalar imzaladı. Apple’ın premium bir marka olarak namı, bu destek ile birleştiğinde iPhone, Çin’in akıllı telefon pazarında birinci sıraya oturdu, Apple da gelirinin çeyreği kadarını bu pazardan elde etmiş oldu.

Son 6 ayda ise koşullar yine hızlıca değişti. Cook’un Çin’e yaptığı iki yolculuğun akabinde, Apple’ın varlığını hem tüketiciler hem de sektör yetkilileri arasında cilalamak için Cook, Çin’de yapacağı birkaç yatırımın müjdesini verdi. Bunların içerisinde güneş enerjili elektrik santralleri ve Apple Store’lar için büyük geliştirmeler var.

Şimdilerde şirket, resmi olarak ülkede bir Ar-Ge merkezi açmayı planlıyor. Bu konu ile ilgili pek fazla detay yok. Çeşitli medya raporlarına göre Apple, Çin’deki belli başlı takımlarını bir araya getirerek onları henüz açıklanmayan tek bir lokasyonda toplayacak. Apple gibi şirketler, iş yaptıkları pek çok uluslararası pazarda bu gibi takımlara halihazırda sahip. Takımların çoğu, ürün özelleştirme üzerinde yoğunlaşıyor.

Apple’ın doğal olarak içinde bulunduğumuz zaman diliminde böyle bir açıklamaya gitmesinin pek çok mantıklı yönü var. Bunlardan bir tanesi ve belki de en önemlisi, Çin pazarında tecrübe ettiği ani ve hızlı düşüş. Yayınlanan veriler, ikinci çeyrekte iPhone satışlarını yüzde 32 kadar düştüğünü gösteriyor.

İşin özü şu: Apple’ın Çin Ar-Ge merkezinin duyurusu, pozitif reklam üretmeye yönelik, acele ile bir araya getirilmiş bir girişim olarak görünüyor. Şu an için ise bu pazardaki düşüşünü engellemek için yeterli olduğu söylenemez.

Etiketler