Bukoli Proje Müdürü Hakan Arıkan ile Pazar Sohbeti

Hepinize merhaba, bugün DigitalTalks Pazar Sohbetleri’nde Bukoli Proje Müdürü Hakan Arıkan ile birlikteyiz.

Hakan merhaba, öncelikle Pazar günü sohbet davetimi kabul ettiğin için teşekkür ederim. Eminim birçok okuyucumuz Bukoli’yi biliyordur ama yine de çok kısa bize Bukoli’den ve iş modelinizden bahsebilir misin?

DigitalTalks Pazar Sohbetleri gibi önemli bir köşede yer verdiğin için ben teşekkür ederim Ozan.

İnternet alışverişlerinde yaşanan teslimat sorunlarına çözüm üretmek için Bukoli’yi hayata geçirdik. En kısa tanımıyla “Bukoli” dediğimiz zaman;  internet alışverişlerinde anlaşmalı esnaflar ve akıllı makineler ile son kullanıcının paketini teslim almasını sağlayan esnek ve güvenilir bir teslimat modeli aklımıza geliyor. İnternetten alışveriş yapan müşterilerin geleneksel kargo teslimatlarında yaşadığı birçok sorunu Bukoli sayesinde ortadan kaldırıyoruz. Sistem şu şekilde çalışıyor; internet alışverişini yapan kullanıcı kendisine en yakın Bukoli noktasını seçerek, siparişinin bu noktaya teslim edilmesini sağlıyor. Cep telefonuna gelen yönlendirme SMS’i ile esnafa giderek SMS’te yer alan kendine özel üretilmiş kodu ve nüfus cüzdanını ibraz edip kolisini teslim alıyor. Bu sayede hafta içi, hafta sonu ayrımı olmadan teslimat noktası olarak seçtiği esnafın çalışma gün ve saatlerine de bağlı olarak gece saat 12.00’de dahi kolisine kolayca kavuşuyor. Tüm IT, teknik altyapı ve üretim çalışmalarını Borusan ekibinin gerçekleştirdiği akıllı makinelerde ise prosedür yine aynı ilerliyor. Kullanıcı, telefon ve e-postasına gelen teslimat ve takip kodu ile TC kimlik numarasını makine üzerinde bulunan kioskun ekranına girerek, ürünün bulunduğu dolap gözününün otomatik açılmasını sağlayarak,  siparişini 7/24 teslim alabiliyor. Önümüzdeki dönemde, halkın yoğun olduğu tüm yerlerde hizmete almayı planladığımız Bukoli Akıllı Makineleri şimdilik Kozyatağı’nda, Yenikapı ve Bostancı Deniz Otobüsü İskeleleri’nde ve Zorlu Center’da hizmet veriyor. Kısacası geleneksel kargo hizmetlerinde siparişlerinizi teslim almak için seçeceğiniz ev ya da iş adresinizin yerine tamamen mahalle esnaflarından ve Bukoli Akıllı Makinelerinden oluşan Bukoli noktalarını öneriyoruz. Dolayısıyla siparişlerin hafta sonu teslim edilmemesi, çalışma günlerinde adreste bekleme zorunluluğunun olması, ilgili görevlinin zamanında gelmemesi, şubeden teslimatlar da sipariş sahibinin mesai saatleri içerisinde şubeye giderek siparişini alma zorunluluğu gibi sorunlarda ortadan kalkmış oluyor.

Bizi seçen müşterilerimiz adına yarattığımız yüksek katma değere bir başka örnek olarak da hızımızdan bahsetmek istiyorum. Siparişin e-ticaret sitesinden bize teslimini takip eden 24 saat içinde ürünü müşterinin seçtiği Bukoli noktasına ulaştırıyoruz. Bir başka deyişle kargo bekleme derdi her anlamda tarih oluyor diyebiliriz.

Proje aktif olarak yaklaşık 6 aydır devrede diyebiliriz değil mi? Nasıl gidiyor? Güncel veri olarak neleri paylaşabilirsin?

Bukoli’yi 2014 yılında hayata geçirdik. Elimizdeki veriler çok güzel ve çok hızlı ilerlediğimizi gösteriyor. Bu veriler arasında; anlaşmalı olduğumuz Bukoli nokta sayısı, çalıştığımız e-ticaret firmaları ve Bukoli’yi ilk kez tercih eden son kullanıcı yorumlarını sayabiliriz. Bukoli’yi kullanan son kullanıcılardan aldığımız yorumlara göre kullanıcılar %99.9 pozitif bir deneyim yaşadığını ve tekrar kullanacağını belirtiyor. Sosyal medyada Bukoli’yi deneyimleyen kullanıcılardan çok güzel tepkiler alıyoruz. Yansımalar Bukoli olarak, gerçekten ortaya çıkarmaya çalıştığımız faydayı, farkı tüketicilerin görebildiğini gösteriyor. Şu anda İstanbul’un 33 ilçesinde 600’e yakın Bukoli noktası ve yine İstanbul’un yoğun yaya trafiği olan bölgelerinde yer alan akıllı makinelerimizle büyümeye devam ediyoruz.

Şu an kimlerle çalışıyorsunuz? Sitenizde Markafoni, ebebek, 1V1Y.com, İdefix gibi siteleri görüyorum… Yenileri de eklenecek mi? 

Şu anda 13 e-ticaret sitesiyle anlaşmalıyız. Bunlar; markafoni.com,babil.com, 1v1y.com, ebebek.com, hizlial.com, kitapyurdu.com, lilakutu.com, sachane.com, bikutumutluluk.com, evida.com, idefix.com, unnado.com ve buldumbuldum.com . Tabi entegrasyon sürecinde olduğumuz önümüzdeki günlerde açıklayacağımız Türkiye’nin en tercih edilen e-ticaret siteleri ile de çalışmaya başlayacağız.

Şu an bildiğim kadarı ile sadece İstanbul’da faaliyet gösteriyorsunuz… Başka illerde de benzer bir hizmet sunmayı düşünüyor musunuz? Yoksa odağınızda şu an sadece İstanbul mu var?

Hedefimiz Bukoli rahatlığı ile tüm Türkiye’nin tanışmasını sağlamak. Önümüzdeki dönemde, İstanbul dışında, e- ticaret hacminin  büyük olduğu; İzmir, Ankara, Antalya, Bursa gibi diğer illerde de olmayı planlıyoruz. İstanbul’dan aldığımız olumlu tepkilere benzer tepkileri bu şehirlerde de alacağımızı öngörüyoruz. Dolayısıyla bu süreçte öncelikli olarak metropollerin daha kritik bir rol oynayacağını söyleyebiliriz.

Eminim bilgin vardır Hakan… Şu an kimi büyük şirketler çalışanların ofis adresini kargo teslimatı için vermesini istemiyor değil mi? Yoksa böyle bir politika çok az sayıda şirkette mi özgü?

Evet çok haklısın aynen öyle. Artık plazalar, büyük şirketler, holdingler oldukça fazla paketten çok rahatsız. Hatta bazı yerlerde gelen ürünler için bir alan ayrılmış durumda. Kolin geliyor arka tarafta bir yere atılıyor sen de onca koli arasından kendi kolini bulmaya çalışıyorsun. Geleneksel teslimat yöntemleri için yapılan şikayetlerden dikkatimizi çeken bir başka şikayet de ofiste çalışanların birbirinin ne aldığını merak etmesiydi. “Ne aldın?”,  “Ne kadara aldın?” gibi karşılaşmak istemediğimiz sorulara da Bukoli ile çözüm sunmuş oluyoruz.

Bu proje sayesinde Borusan Lojistik’in e-ticaret sektörüne penetre olduğunu söyleyebilir miyiz? 

Bukoli, Borusan Lojistik tarafından geliştirilmiş inovatif bir model  olarak Borusan güvencesiyle hayata geçirildi. Pazarda yarattığımız bu inovatif çözümle e-ticaret sektöründeki büyük bir ihtiyacı karşılıyoruz diyebiliriz.

Bu projeyi yaparken eminim dünyadaki örneklerini de incelemişsinizdir… Başka ülkelerde, bölgelerde bu iş nereye gidiyor? Neler söylemek istersin?

Dünya’da benzer modeller var ama birebir bizim gibi bireysel esnaf üzerinden ilerleyen bir modele rastlamadık. Türkiye’de ilk diyebiliriz. Diğer ülkelerde ki uygulamalar genellikle benzin istasyonları ve zincir mağazalarla çalışan modeller üzerinden ilerliyor.. Bugün için biz, esnaflarla başlamayı Türkiye için daha uygun bulduk. Burada amaçladığımız temel faydalardan biri yaygınlıktı, istediğimiz bir diğer fayda da esnafla kurulan sıcaklığı, o bağı insanlara yeniden hatırlatmak istedik. Zaman içerisinde bizim sistemimiz, elde ettiğimiz bulgular bizi farklı kategorileri de sisteme dâhil etmeye yönlendirebilir ancak bugünkü konjonktürümüzde yolumuza bireysel esnafla devam ediyoruz.

Dünya üzerindeki benzer uygulamalara baktığımızda, sadece anlaşmalı noktalar üzerinden teslim eden, sadece locker üzerinden teslim eden ya da her ikisini birlikte kullanan modeller var. Bu modellerden sadece anlaşmalı noktalar üzerinden teslim edenleri incelediğimizde, genelde stratejik partnerler ile ilerlediklerini görüyoruz. Anlaşmalı noktalarını artırmak için genelde zincir mağazalar ile anlaşıp büyümelerini hızlandırmışlar.

Örneğin İngiltere’de benzer hizmet veren CollectPlus isimli bir firma var. Paypoint gibi ödeme sistemi ile birlikte ilerlemişler. Taşıma kısmını ise Yodel diye başka bir lojistik firmasına yaptırıyorlar. Fransa’da başlayan Kiala Avrupa’da ciddi bir büyüme gerçekleştirdi. Onlar da yine zincirlerle anlaşarak sistemlerini büyütmüşler, ayrıca 2012 yılında UPS ile birlikte yollarına devam etme kararı aldılar.

Bunların yanında Amazon, Google gibi firmaların da Amerika ve Avrupa’da teslimat için yenilikçi yöntemler  üzerinde çalıştıklarını gözlemliyoruz.

Biz bir modeli örnek alarak yola çıkmadık, Yaptığımız fizibilite ve inovasyon çalışmaları neticesinde ulaştığımız bir ihtiyaçtan yola çıktık. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de e-ticaret çok hızlı büyüyor. Ancak büyüyen beklentilerin üstünde bir büyüme gösteren bu  ekosistem iki ana sütun üzerinde yükselmek zorunda. Bunlar; bankacılık ve lojistik sistemler olarak ön plana çıkıyor. Son dönemlerde ekosistemin büyümesi için bankacılık ayağında, oldukça yaratıcı ilginç çözümler ortaya çıktı ancak  lojistik tarafında maalesef hiçbir gelişme yok… Biz bu aşamada, ciddi bir ihtiyaç ve açık olduğunu bir kere daha anladık. Ayrıca e-ticaretin lojistik tarafındaki şikâyetlerin günden güne arttığı ve artık ekosisteme zarar veren aşırı bir noktaya geldiğini gözlemledik. Dolayısıyla pazardaki bu ihtiyaçtan yola çıkarak biz buna nasıl bir çözüm üretiriz diye çalışmalar yaptık. Yurt dışındaki modelleri inceleyerek, Türkiye şartlarına adapte etmeye çalıştık. Bugün bulunduğumuz noktada yaptığımız tüm bu çalışmaların neticesini alıyor olmak bizleri çok mutlu ediyor.

Hakan paylaşımların için çok teşekkürler.  Türkiye’de e-ticaretin gelişmesi anlamında önemli bir misyon üstlendiğinizi düşünüyorum… Çalışmalarınızda başarılar dilerim. İlerleyen aylarda tekrar görüşmek üzere, iyi pazarlar dilerim.

Ben teşekkür ederim Ozan. Sana ve tüm DigitalTalks okuyucularına iyi pazarlar dilerim.

Etiketler