
Airbnb büyümeye devam ederken bazı otel yöneticileri, seyahat edenler için alışılmışın dışında teklifler sunan bu startup ile ilgili ufak ufak endişelenmeye başladılar. Ne de olsa sektöre yeni bir rakibin girmesi ile inovatif bir girişimin aradan sıyrılıp sektöre yeni bir yön vermesi birbirinden oldukça farklı durumlar. Kişilerin çevirimiçi olarak dünyanın farklı lokasyonlarından konaklama yerleri keşfedebilmesini ve rezervasyon yapmasını sağlayan Airbnb, Ağustos 2008’de kuruldu.
Ancak dünyadaki en büyük otel zincirlerinden birinin CEO’su bu konuda pek de endişeli görünmüyor.
Hilton Worldwide’ın CEO’su Chris Nassetta, düzenlenen çeyrek değerlendirme toplantısı (quarterly earnings call) sırasında, “Bence Airbnb, kendi kendine ayrı bir segment oluşturuyor,” dedi. “Bizim sunduğumuz değerlere ciddi bir tehdit oluşturduğunu gerçekten düşünmüyorum.”
Nassetta’ya göre Airbnb, farklı kesimden bir müşteriye hitap ediyor.
Nassetta, “Biz aslında Airbnb’nin elde ettiği talebin büyük bir kısmının artan maliyetli olduğuna inanıyoruz,” diyor. “Daha yüksek vergiye tabii, yüksek pozisyonların hakim olduğu kentsel pazarlar, talebin büyük bir kısmını oluşturuyor. Müşteriler çoğunlukla boş vakitlerini değerlendirmek için daha uzun süre kalıyorlar ve limitli hizmetle sunulan istikrarsız bir ürüne razı oluyorlar.”
Nomura’dan Harry Curtis, Nassetta’ya Airbnb’nin müşterilere ayrıcalıklar sunmasının ve onları Hilton kadar değer verdiğini göstermesinin mümkün olup olmayacağını sorduğunda Nassetta’nın cevabı, “Neredeyse imkansız.” oluyor.
Nassetta’ya göre iki işletmenin de hedef kitleleri farklı ve her ikisi de bir diğerinin müşterisinin beklentilerini tamamıyla karşılayamaz.
Bu toplantıdan alıntılar:
“Bence onların yaptığının aynısını yapmak bizim için çok zor olur, onların bizim işimizi taklit etmesinin zor olduğu gibi. Ben müşteri kitlemizin günün birinde uyanıp, “Aslında süreklilik gösteren kaliteli ürün, hizmet ve ayrıcalıklara ihtiyacım yok.” dediğine inanmıyorum. Bana inandırıcı gelmiyor.”
Airbnb, 190 ülkede, 34,000’den fazla şehirde faaliyetlerini sürdürüyor. Web sitesi verilerine göre şirketin an itibariyle 2 milyonu aşkın ilanı bulunmakta. LaSalle Oteli’nin CEO’su Mike Barnello’ya göre bu New York’un Ağustos ayı otel talebinin %9’una tekâbul ediyor.
Öte yandan bu veriler, Nassetta’yı pek de endişelendirmiş gözükmüyor çünkü Airbnb’nin otel sektörünü silip atacağı fikrinin yakında ortadan kalkacağına inanıyor.
“Daha önce de belirtmiş olduğum gibi, bence her ikimizin de sektörde varolabilmesi mümkün.”
Devamında ise, “Ancak tahminlerime göre yatırımcılar ve diğer herkes zaman içerisinde olayı olduğu gibi görmeye başlayacaklar. Airbnb’nin yaptığı gerçekten güzel bir iş, ama tamamen olmasa da bizim yaptığımız işten büyük ölçüde farklı bir iş. Bence her iki kurumun da başarılı bir iş modeli kurabilmesi için hiçbir engel yok.” diye ekliyor.
Konferans sırasında Nassetta, büyük bir otel zincirinin Airbnb’nin alanına girmeyi deneyebileceğinden de bahsetti.
“Eğer kendi içinde gelişen bir sektör olduğuna dair birkaç dakika önce söylediklerime inanıyorsanız, büyük otel zincirlerinden birinin hizmet sunmayı isteyebileceği bir segment olduğuna da inanabilirsiniz. İşletmelerinin geri kalanını gölgede bırakacağını düşünmediklerini, ki bence bu doğru, yalnızca bu segmente de dahil olmak istediklerini söyleyecekler.”
Nassetta, Airbnb’nin bir sonraki hamlesinin sadık müşteri tabanını farklı türde hizmetlere dönüştürmek olabileceğini düşünüyor, ancak tabii ki bu karar, online platformu yönetenlerin elinde.